Boryszew na wiosnę uruchomi fabrykę w Rosji

Na początku zakład będzie pracować dla grupy Volkswagena, ale Boryszew rozmawia już z innymi koncernami

Aktualizacja: 10.10.2012 04:51 Publikacja: 10.10.2012 04:51

Kontrolowana przez Romana Karkosika przemysłowa grupa konsekwentnie rozwija ramię motoryzacyjne. Kosztem kilkunastu milionów euro koncern uruchomi produkcję plastikowych komponentów do aut w Rosji.

Boryszew podpisał umowę inwestycyjną z gubernatorem rejonu Niżnego Nowogrodu, gdzie znajduje się jedna z dwóch rosyjskich fabryk grupy Volkswagen (to największy klient Boryszewa). – W tej chwili trwają przetargi, by jak najszybciej rozpocząć prace, które umożliwią otwarcie fabryki na przełomie I i II kwartału przyszłego roku – mówi Piotr Szeliga, prezes Boryszewa.

Początkowo zakład będzie obsługiwać grupę VW – ma zamówienia o wartości 20 mln euro rocznie. – Inwestycją interesują się inne koncerny, więc liczymy na znaczny wzrost portfela zamówień – mówi Szeliga.

Boryszew od 2010 roku rozwija się w segmencie automotive. Kosztem ok. 200 mln zł przejął kilku wymagających restrukturyzacji producentów komponentów do aut: Maflow, AKT, Theyhsonn i Ymos, działających w Europie, Brazylii, Chinach i Indiach. – Podobnie jak w innych branżach również w motoryzacji zauważalny jest spadek zamówień. O ile w I półroczu nasz najważniejszy klient, czyli grupa Volkswagen, odnotowywał wzrost sprzedaży nawet na rynkach europejskich, o tyle teraz zauważalny jest spadek zamówień niektórych modeli – ocenia prezes Szeliga. – Jesteśmy uzależnieni nie tyle od koniunktury całej branży, ile popytu na konkretne modele.

4,8 mld zł to szacowane na ten rok obroty Boryszewa. Część motoryzacyjna ma zapewnić około 1,5 mld zł

W I półroczu segment motoryzacyjny Boryszewa miał 43 mln zł wyniku operacyjnego przy 880 mln zł przychodów. To daje marżę na poziomie 4,9 proc. – Bieżący poziom marży jest bardzo ambitny, jak na obecne stadium zaawansowania restrukturyzacji. Poprawa jest oczywiście możliwa w kolejnych latach, wraz z „odmładzaniem" portfela kontraktów – mówi Szeliga.

W ramach cięcia kosztów Boryszew planuje przenieść część produkcji do Polski – na niewykorzystywane obecnie tereny Elany w Toruniu. Spółka chce je dodatkowo objąć obszarem specjalnej strefy ekonomicznej.

– W tej chwili przenosimy do Polski to, na co nie ma już mocy w zakładach na Zachodzie – mówi Szeliga.

Na giełdzie przemysłowy holding wyceniany jest na 1,4 mld zł.

Kontrolowana przez Romana Karkosika przemysłowa grupa konsekwentnie rozwija ramię motoryzacyjne. Kosztem kilkunastu milionów euro koncern uruchomi produkcję plastikowych komponentów do aut w Rosji.

Boryszew podpisał umowę inwestycyjną z gubernatorem rejonu Niżnego Nowogrodu, gdzie znajduje się jedna z dwóch rosyjskich fabryk grupy Volkswagen (to największy klient Boryszewa). – W tej chwili trwają przetargi, by jak najszybciej rozpocząć prace, które umożliwią otwarcie fabryki na przełomie I i II kwartału przyszłego roku – mówi Piotr Szeliga, prezes Boryszewa.

Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona
Biznes
Cyfrowy Polsat w I kw. 2025: rachunki rosły wolniej. Telewizja rozkwitła
Biznes
Dług publiczny bije rekordy. Rosja kusi Trumpa surowcami krytycznymi
Biznes
Cyfrowa ochrona dziurawa jak sito. Gdzie jest najgorzej?
Biznes
Zygmunt Solorz przegrywa ze swoimi dziećmi. Chodzi o majątek. Co to oznacza?