Coraz mniej towarów na torach

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku po polskich torach przewieziono 170,9 mln ton ładunków. To o 8,55 proc. mniej niż rok wcześniej

Publikacja: 05.11.2012 00:10

Mniej przewiezionych towarów

Mniej przewiezionych towarów

Foto: Rzeczpospolita

Dużo bardziej niepokojący jest spadek pracy przewozowej wykonywanej przez przewoźników. To ona przekłada się na wyniki finansowe kolejowych spółek. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2012 r., jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, spadła o ok. 10,7 proc.

Wciąż największym przewoźnikiem na polskim rynku jest PKP Cargo. Udziały spółki w rynku po pierwszych trzech kwartałach tego roku wynoszą 50,4 proc., biorąc pod uwagę masę obsłużonych ładunków. W ubiegłym roku udział w rynku państwowego przewoźnika wynosił 52,3 proc.

Do końca września spółka przewiozła ok. 86,1 mln ton  towarów. To o 12,7 mln ton  mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej. – Kończą się inwestycje związane z Euro 2012, które w 2011 roku spowodowały rekordowe przewozy kruszyw i materiałów budowlanych. W tym roku spadły kolejowe przewozy towarów. Mimo to po trzech kwartałach 2012 r. zysk netto PKP Cargo wyniósł 205 mln zł,  o ponad 10 proc. więcej, niż zakładał plan, a w październiku przewozy wzrosły w porównaniu z październikiem 2011 r.  – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik PKP Cargo.

Zysk netto w wysokości   ponad 205 mln zł  po pierwszych trzech kwartałach jest wyższy od osiągniętego rok wcześniej o  ok. 15,6 proc. Wtedy spółka zarobiła 177,6 mln zł.

Jak dodaje Mariusz Przybylski, w tym roku do najbardziej odczuwalnych zmian doszło na rynku przewozów kruszyw i innych materiałów budowlanych.

Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo, przyznał w rozmowie z „Rz", że tegoroczne spadki przewozów  są wyższe, niż zakładano. Na rok 2013 zarząd przewoźnika przewiduje nieznaczne zwyżki masy obsłużonych ładunków.

Jak wynika z danych UTK,  po pierwszych trzech kwartałach tego roku udział w rynku transportu towarów koleją zmniejszył się nie tylko w przypadku PKP Cargo.

CTL, który w ubiegłym roku obsługiwał 6,59 proc. towarów powierzanych w Polsce przewoźnikom, w tym roku zaś 6,54 proc. Freightliner stracił 2,34 do 2,08. Pozycje umocnił natomiast niemiecki  DB Schenker, którego udział wzrósł z 19,7 proc. do 20,3 proc.

Jak do tej pory najgorszym miesiącem dla przewoźników kolejowych był czerwiec. Wówczas masa towarów spadła o 14 proc. rok do roku, a  praca przewozowa o 11,4 proc. rok do roku.

Dużo bardziej niepokojący jest spadek pracy przewozowej wykonywanej przez przewoźników. To ona przekłada się na wyniki finansowe kolejowych spółek. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2012 r., jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, spadła o ok. 10,7 proc.

Wciąż największym przewoźnikiem na polskim rynku jest PKP Cargo. Udziały spółki w rynku po pierwszych trzech kwartałach tego roku wynoszą 50,4 proc., biorąc pod uwagę masę obsłużonych ładunków. W ubiegłym roku udział w rynku państwowego przewoźnika wynosił 52,3 proc.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?