Coraz mniej towarów na torach

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku po polskich torach przewieziono 170,9 mln ton ładunków. To o 8,55 proc. mniej niż rok wcześniej

Publikacja: 05.11.2012 00:10

Mniej przewiezionych towarów

Mniej przewiezionych towarów

Foto: Rzeczpospolita

Dużo bardziej niepokojący jest spadek pracy przewozowej wykonywanej przez przewoźników. To ona przekłada się na wyniki finansowe kolejowych spółek. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2012 r., jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, spadła o ok. 10,7 proc.

Wciąż największym przewoźnikiem na polskim rynku jest PKP Cargo. Udziały spółki w rynku po pierwszych trzech kwartałach tego roku wynoszą 50,4 proc., biorąc pod uwagę masę obsłużonych ładunków. W ubiegłym roku udział w rynku państwowego przewoźnika wynosił 52,3 proc.

Do końca września spółka przewiozła ok. 86,1 mln ton  towarów. To o 12,7 mln ton  mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej. – Kończą się inwestycje związane z Euro 2012, które w 2011 roku spowodowały rekordowe przewozy kruszyw i materiałów budowlanych. W tym roku spadły kolejowe przewozy towarów. Mimo to po trzech kwartałach 2012 r. zysk netto PKP Cargo wyniósł 205 mln zł,  o ponad 10 proc. więcej, niż zakładał plan, a w październiku przewozy wzrosły w porównaniu z październikiem 2011 r.  – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik PKP Cargo.

Zysk netto w wysokości   ponad 205 mln zł  po pierwszych trzech kwartałach jest wyższy od osiągniętego rok wcześniej o  ok. 15,6 proc. Wtedy spółka zarobiła 177,6 mln zł.

Jak dodaje Mariusz Przybylski, w tym roku do najbardziej odczuwalnych zmian doszło na rynku przewozów kruszyw i innych materiałów budowlanych.

Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo, przyznał w rozmowie z „Rz", że tegoroczne spadki przewozów  są wyższe, niż zakładano. Na rok 2013 zarząd przewoźnika przewiduje nieznaczne zwyżki masy obsłużonych ładunków.

Jak wynika z danych UTK,  po pierwszych trzech kwartałach tego roku udział w rynku transportu towarów koleją zmniejszył się nie tylko w przypadku PKP Cargo.

CTL, który w ubiegłym roku obsługiwał 6,59 proc. towarów powierzanych w Polsce przewoźnikom, w tym roku zaś 6,54 proc. Freightliner stracił 2,34 do 2,08. Pozycje umocnił natomiast niemiecki  DB Schenker, którego udział wzrósł z 19,7 proc. do 20,3 proc.

Jak do tej pory najgorszym miesiącem dla przewoźników kolejowych był czerwiec. Wówczas masa towarów spadła o 14 proc. rok do roku, a  praca przewozowa o 11,4 proc. rok do roku.

Dużo bardziej niepokojący jest spadek pracy przewozowej wykonywanej przez przewoźników. To ona przekłada się na wyniki finansowe kolejowych spółek. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2012 r., jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, spadła o ok. 10,7 proc.

Wciąż największym przewoźnikiem na polskim rynku jest PKP Cargo. Udziały spółki w rynku po pierwszych trzech kwartałach tego roku wynoszą 50,4 proc., biorąc pod uwagę masę obsłużonych ładunków. W ubiegłym roku udział w rynku państwowego przewoźnika wynosił 52,3 proc.

Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder