Netia i Orange zamieniły się rolami??

Dawny monopolista tak obniżył ceny, że alternatywny operator przestaje z nim walczyć

Publikacja: 08.11.2012 23:58

Operatorzy stacjonarni tracą klientów

Operatorzy stacjonarni tracą klientów

Foto: Rzeczpospolita

Netia, największy alternatywny operator stacjonarny w kraju, korygując prognozy, dołączyła wczoraj do swojego konkurenta – Grupy Orange, który w drugiej połowie października ogłosił, że rynek telekomów w Polsce ma kłopoty.

Podobnie jak Orange, również Netia przy okazji publikacji wyników za III?kw. br. obniżyła przewidywania finansowe. W tym roku sprzeda 2,65 mln usług, o 100 tys. mniej niż ostatnio deklarowała. Zarząd kierowany przez Mirosława Godlewskiego poinformował, że jest w trakcie rewizji strategii dla rynku klientów indywidualnych i nie wykluczył obniżenia długoterminowych celów finansowych.

Spadki w Internecie

Wyniki operacyjne Netii, tak jak Orange, nie spełniły oczekiwań giełdowych analityków. Przykra niespodzianka czekała ich?przy lekturze danych o użytkownikach. W III?kw. Netia przegrała bitwę o klientów indywidualnych. Jej przychody w tym segmencie spadły o 4 proc. w porównaniu z II kw. Straciła 15 tys. abonentów Internetu i 36,4 tys. telefonii stacjonarnej.

– Nie ma innego uzasadnienia dla wolnego wzrostu liczby abonentów Internetu niż spowolnienie gospodarcze – ocenił prezes Godlewski. Intensywniejsze spadki w telefonii stacjonarnej przypisywał on m. in. ofertom nielimitowanych połączeń, wprowadzonym przez sieci komórkowe.

– Erozję widać na wszystkich liniach. Obraz ratują oszczędności uzyskane dzięki integracji przejętych Dialogu i Crowley Data Center, których zabraknie w IV kwartale. Pod względem operacyjnym ma być on gorszy niż trzeci – ocenia Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Krytykował on zarząd Netii za to, że nie ma odpowiedzi na pytanie, jak chce dalej działać w segmencie klientów indywidualnych.

– Jeżeli dodamy do tego komentarze, że teraz to TP (Grupa Orange – red.) jest „challangerem" – obraz nie jest najlepszy – niepokoił się Stachowiak.

Faktycznie. Ze spółki płynęły wczoraj głosy, że teraz to dawny monopolista jest tym telekomem, który obniża ceny do poziomów, przy których Netia nie może z nim już rywalizować bez szkody dla biznesu. Woli już pozwolić odejść klientom.

Telewizja lekarstwem?

Zarząd Netii szuka przychodów inaczej, na ciągle nowych dla niej terytoriach. W branży operatorskiej panuje przekonanie, że dziś to „telewizja sprzedaje Internet". Zauważalne przyrosty abonentów stacjonarnego Internetu notują bowiem tylko sieci telewizji kablowej, odbierając użytkowników klasycznym telekomom. Dlatego Netia też próbuje zdobyć ten rynek. Po półroczu miała 72 tys. abonentów usługi, a w III kw. br. przybył jej 1?tys. – Kampania reklamowa, z którą ruszyliśmy pod koniec III kw., przynosi zadowalające efekty – zapewniał Mirosław Godlewski.

Kryzys bije w rynek

Ope­ra­to­rzy ko­mór­ko­wi co­raz sil­niej kon­ku­ru­ją ze sta­cjo­nar­ny­mi, od­bie­ra­jąc im abonentów. Sa­mi też ma­ją jed­nak nieła­two. Cen­ter­tel, ope­ra­tor Oran­ge, za­no­to­wał w III?kw. br. 4,8-proc. spa­dek przy­cho­dów, wy­ka­zu­jąc 1,85 mld zł wpły­wów. Nie­co wol­niej, o 4 proc., spa­dły w mi­nio­nym kwar­ta­le przy­cho­dy Pol­skiej Te­le­fo­nii Cy­fro­wej (T­-Mo­bi­le) i wy­nio­sły 1,745 mld zł. Oran­ge spa­da­ły tak­że zy­ski: tzw. EBITDA?skur­czy­ła się o 10,7 proc., do 591 mln zł. EBITDA T­-Mo­bi­le wzro­sła do 663 mln zł.

Netia, największy alternatywny operator stacjonarny w kraju, korygując prognozy, dołączyła wczoraj do swojego konkurenta – Grupy Orange, który w drugiej połowie października ogłosił, że rynek telekomów w Polsce ma kłopoty.

Podobnie jak Orange, również Netia przy okazji publikacji wyników za III?kw. br. obniżyła przewidywania finansowe. W tym roku sprzeda 2,65 mln usług, o 100 tys. mniej niż ostatnio deklarowała. Zarząd kierowany przez Mirosława Godlewskiego poinformował, że jest w trakcie rewizji strategii dla rynku klientów indywidualnych i nie wykluczył obniżenia długoterminowych celów finansowych.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca