Oznacza to, że polski rynek handlowy pod względem atrakcyjności zajmuje piątą pozycję. Jak podaje w raporcie firma doradcza CB Richard Ellis ponad 22 proc. spośród 100 zbadanych międzynarodowych sieci handlowych deklaruje, że w przyszłym roku będą powiększać liczbę swoich sklepów na polskim rynku. Jednak w ubiegłym roku takie deklaracje składało 26 proc. ankietowanych sieci, co wskazuje na ogólny spadek zainteresowania ekspansją.
W rankingu popularności zdecydowanie przodują Niemcy. Polska jest jedynym krajem Europy Środkowo-Wschodniej, który znalazł się w pierwszej piątce – Czechy zajęły dopiero 10. miejsce. W porównaniu z ubiegłorocznym rankingiem, Polska awansowała o pięć miejsc, wyprzedzając takie kraje jak Rosja czy Belgia.
W 2013 r. 44 proc. sieci handlowych (podobny odsetek jak ubiegłorocznej edycji badania) planuje otworzyć 10 lub mniej sklepów w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Więcej niż w zeszłym roku, bo aż jedna trzecia sieci, planuje otworzyć między 11 a 30 sklepów. 20 proc. międzynarodowych najemców ma plany rozwoju zakrojone na szeroką skalę i w 2013 r. planuje otworzyć ponad 30 sklepów – taki zamiar w ubiegłym roku zadeklarowało 25 proc. z nich.
- Plany ekspansji międzynarodowych sieci handlowych na terenie Polski to dobre wieści dla właścicieli i deweloperów nowoczesnych powierzchni handlowych usytuowanych w galeriach i na ulicach handlowych. Wiele obiektów przechodzi obecnie rozbudowę lub modernizację, będą więc gotowe na przyjęcie nowych najemców – mówi Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE w Polsce. - Jednak sieci z coraz większą uwagą dobierają lokalizacje swoich sklepów, woląc nawet latami poszukiwać idealnego miejsca dla nowego salonu, niż otworzyć go w lokalizacji, którą uznają za niedostatecznie dopasowaną do wizerunku ich marki – dodaje.
W obliczu wzrostu popularności i znaczenia handlu internetowego, CBRE zapytało też sieci handlowe o plany zwiększenia swojej obecności w tym kanale dystrybucji. Międzynarodowi najemcy aktywnie rozbudowują swoją dostępność na nowych rynkach – 40 proc. z nich chce zwiększyć zasięg geograficzny swoich sklepów internetowych. W ubiegłym roku takie deklaracje składało zaledwie 28 proc. sieci. W planach na 2012 r. sieci skupiały się bardziej na udostępnianiu większej ilości swoich produktów przez internet. Tylko 27 proc. najemców nie deklaruje znaczących planów zwiększenia zdolności transakcyjnej online w 2013 r.