Analitycy z Kaspersky Lab odnotowują tendencję spadkową w udziale spamu w całkowitym ruchu pocztowym. W porównaniu z drugim kwartałem poziom spamu zmniejszył się o 2,8 punktu procentowego i wynosił średnio 71,5 proc.. Jednocześnie eksperci zarejestrowali znaczny wzrost odsetka szkodliwych e-maili - z 3 proc. do 3,9 proc. - co również stanowi kontynuację wcześniejszego trendu.

Do pewnego stopnia spadek udziału spamu w trzecim kwartale można tłumaczyć tradycyjnym spowolnieniem aktywności gospodarczej w okresie letnim. Jednak tendencja zniżkowa w ilości wysyłek spamowych wynika również ze stopniowego odchodzenia od dystrybucji reklam za pośrednictwem wiadomości e-mail na rzecz banerów (pojawiających się na portalach społecznościowych i w serwisach kuponowych) oraz reklamy kontekstowej. Dlatego też pomimo niewielkiego powakacyjnego wzrostu aktywności we wrześniu utrzymała się ogólna tendencja spadku ilości spamu.

Odchodzenie od spamu przez reklamodawców oferujących całkowicie legalne produkty i usługi spowodowało wzrost udziału spamu przestępczego, zawierającego szkodliwe załączniki, reklamy zakazanych towarów lub oszukańcze techniki. W III kwartale 2012 r. cyberprzestępcy po raz kolejny wykazali się pomysłowością, wysyłając wiadomości spamowe pod przykrywką oficjalnych powiadomień z rozmaitych serwisów. Fałszywe e-maile, na które trafili eksperci z Kaspersky Lab, obejmowały wiadomości pochodzące rzekomo od dostawców usług hostingowych, z systemów bankowych, portali społecznościowych, sklepów internetowych oraz wielu innych serwisów.

- Rezygnowanie przez reklamodawców z masowych wysyłek na rzecz innych nośników spowodowane jest częściowo wzrostem kryminalizacji spamu – duża liczba reklam dotyczy zakazanych produktów – jak również zwiększeniem się liczby oszukańczych i szkodliwych wiadomości e-mail – komentuje Daria Gudkowa, szefowa działu badań i analizy treści, Kaspersky Lab. - Na przestrzeni minionego roku zaobserwowaliśmy dwa równoległe trendy: spadek odsetka spamu oraz nieznaczny wzrost udziału szkodliwych wysyłek. Prawdopodobnie oba trendy utrzymają się do końca 2012 roku - dodaje.

W III kwartale spamerzy poświęcili szczególną uwagę tzw. serwisom kuponowym – były one wykorzystywane w celu rozprzestrzeniania szkodliwych odsyłaczy i załączników. Główny ciężar ataków skierowany był na znany serwis kuponowy Groupon – wiadomości e-mail, które wyglądały jak oficjalne powiadomienia oraz nowe oferty, przekierowywały nieświadomych użytkowników do szkodliwego zasobu online zawierającego niebezpieczne aplikacje.