Dilerzy samochodowi nie wytrzymują kryzysu

50 największych firm kontroluje już ponad 40 proc. całej sprzedaży.

Publikacja: 29.11.2012 02:22

Kryzys przyspiesza koncentrację w sieciach sprzedaży aut. Według Związku Dealerów Samochodów już przeszło 40 proc. rynku znajduje się w rękach 50 największych firm dilerskich. Łącznie działa ich około tysiąca. – W czasie kryzysu firmy z czołówki radzą sobie coraz lepiej. A mali mają więcej kłopotów – przyznaje Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów.

Już trzy lata temu udział pierwszej pięćdziesiątki dilerów w całym rynku wyniósł 34,08 proc. w porównaniu z 31,43 proc. rok wcześniej. Był to największy skok wskaźnika konsolidacji w Europie. Teraz może on rosnąć jeszcze szybciej. Trudna sytuacja na rynku sprzyja przejęciom, a część najsłabszych firm dilerskich szuka okazji, by sprzedać się inwestorom. – Możemy wkrótce spodziewać się przejęć polskich dilerów działających w atrakcyjnych lokalizacjach przez kapitał zagraniczny – twierdzi Kazimierz Żytkowicz, współwłaściciel małopolskiej firmy Ford Wikar.

Na razie polski rynek jest wciąż mocno rozdrobniony: średnia punktów sprzedaży na 50 największych firm dilerskich to zaledwie cztery salony. Tymczasem we Włoszech to ok. 11 salonów, we Francji 20, w Niemczech 21, a w Wielkiej Brytanii 33. Ale w przyszłości sytuacja będzie się zmieniać.

W ubiegłym roku doszło m. in. do połączenia firmy Euro-Centrum-Tadeusz z grupą Krotoski-Cichy. Była to pierwsza transakcja w branży na tak dużą skalę. Wkrótce ma dojść do kolejnych konsolidacji, m. in. w sieci Volkswagena.

Łączą się także mniejsze firmy. Przykładem jest katowicki diler Piotr Mozdyniewicz, właściciel wielomarkowego salonu MM Cars, który połączył siły z dilerem Renault firmą Auto Zięba. Powołana przez dilerów spółka sprzedaje auta Hyundai i Mitsubishi. – Wspólne zakupy zmniejszają koszty i zwiększają rentowność serwisu. Tańszy jest scentralizowany marketing, wzrosła rentowność na sprzedaży usług finansowych – mówił „Rz" Mozdyniewicz.

Na rynku widać także, że dilerzy starają się dywersyfikować działalność. Największa grupa dilerska – PGD – utworzyła nową strukturę: Holding 1. W jego ramach, równolegle z Grupą PGD prowadzącą działalność dilerską, funkcjonować będą: Grupa Express skupiająca podmioty zajmujące się wynajmem samochodów i zarządzaniem flotami oraz Grupa Megapolis prowadząca inwestycje w budownictwie mieszkaniowym i komercyjnym.

– Dywersyfikacja działalności przydaje biznesowi nowej siły napędowej. W ramach Holdingu mamy możliwość zaoferowania klientom indywidualnym dwóch najważniejszych dla każdego dóbr: samochodu i mieszkania – tłumaczy Adam Pietkiewicz, prezes Holdingu 1.

W sieciach dilerskich problemem jest nie tylko malejąca sprzedaż: dramatycznie spadają przychody z serwisowania aut. Według firmy Soliditet Polska już wiosną blisko połowa firm handlujących autami miała kłopoty finansowe: 26 proc. było w kondycji słabej, a 20,5 proc. w bardzo słabej. A z wrześniowego badania ZDS wynika, że w 12 najbliższych miesiącach pracę w branży straci ponad 3,8 tys. osób.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Kryzys przyspiesza koncentrację w sieciach sprzedaży aut. Według Związku Dealerów Samochodów już przeszło 40 proc. rynku znajduje się w rękach 50 największych firm dilerskich. Łącznie działa ich około tysiąca. – W czasie kryzysu firmy z czołówki radzą sobie coraz lepiej. A mali mają więcej kłopotów – przyznaje Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów.

Już trzy lata temu udział pierwszej pięćdziesiątki dilerów w całym rynku wyniósł 34,08 proc. w porównaniu z 31,43 proc. rok wcześniej. Był to największy skok wskaźnika konsolidacji w Europie. Teraz może on rosnąć jeszcze szybciej. Trudna sytuacja na rynku sprzyja przejęciom, a część najsłabszych firm dilerskich szuka okazji, by sprzedać się inwestorom. – Możemy wkrótce spodziewać się przejęć polskich dilerów działających w atrakcyjnych lokalizacjach przez kapitał zagraniczny – twierdzi Kazimierz Żytkowicz, współwłaściciel małopolskiej firmy Ford Wikar.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku