Bumar Ląd liczy na zamówienia warte 20 mld zł

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych w Gliwicach będzie liderem spółek tworzących jedną z dywizji Grupy Bumar - Bumar Ląd. Kierownictwo firmy liczy, że dywizja sięgnie po szacowane na 20 mld zł zamówienia w ramach polskiego programu pancernego

Publikacja: 05.12.2012 14:14

Bumar Ląd liczy na zamówienia warte 20 mld zł

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

PAP

O zmianach w strukturze Grupy Bumar i planach dywizji Bumar Ląd poinformował podczas środowej konferencji prasowej w Gliwicach Andrzej Szortyka, łączący funkcje prezesa OBRUM i Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy.

Obecnie w skład dywizji Bumar Ląd, jednej z czterech tworzących całą Grupę Bumar, poza OBRUM-em i Bumarem Łabędy wchodzą Zakłady Mechaniczne Tarnów. Aby lepiej wykorzystać potencjał produkcyjny, modernizacyjny i remontowy, nastąpi dalsza konsolidacja. OBRUM, przygotowujący projekty konstrukcyjne, stanie się liderem całej dywizji. Do zmian w strukturze ma dojść nie później niż w pierwszym kwartale przyszłego roku. OBRUM przeniesie działalność na teren Bumaru-Łabędy.

Zmianie struktury będzie towarzyszyła zmiana polityki handlowej. Spółka OBRUM, która prawdopodobnie przyjmie nazwę Bumar-Ląd, będzie mogła samodzielnie nawiązywać kontakty z klientami krajowymi i zagranicznymi, a nie jak do tej pory - przez centralę w Warszawie. Dywizja będzie współpracowała z innymi producentami krajowymi, a część z nich - np. Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach Śląskich - powinny stać się częścią dywizji.

Prezes podkreślił, że dywizja będzie chciała pozyskać pieniądze w ramach kilkunastoletniego polskiego programu pancernego. Według niego wszystkie projekty rozwojowe w ramach programu będą dawały możliwość uzyskania przychodów na poziomie ok. 20 mld zł, z czego 7 mld zł zostanie przeznaczone na produkcję nowego czołgu podstawowego.

"Jest o co cię bić; Grupa Bumar, a w tym dywizja Bumar Ląd, jest gotowa sięgnąć po te pieniądze, bo te pieniądze powinny zostać w kraju, powinny zasilać konta polskich pracowników i zasilać polski budżet (...)" - oświadczył Szortyka. Wśród projektów rozwojowych prezes wymienił modernizację Leopardów i wielozadaniową platformę gąsienicową, która powinna stać się podstawą do stworzenia nowego bojowego wozu piechoty. To potencjalne zlecenie na kilkaset wozów.

Gliwickie zakłady chcą też uczestniczyć w projekcie nowego kołowego transportera opancerzonego i projekcie nowego czołgu podstawowego. Pierwsze egzemplarze produkcji seryjnej mogą trafiać do odbiorcy krajowego w roku 2018. Najbliższe lata Bumar chce wykorzystać na przygotowanie projektu, prototypu, przetestować go i rozpocząć produkcję. Ma wykorzystywać część technologii wykorzystanych w produkcji demonstracyjnego Andersa.

Dziś - jak zapewnił prezes - Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy są "obłożone produkcją" i notują dobre wyniki finansowe. Remontują czołgi PT-91 i Leopard, produkują i remontują wieże Hitfist do Rosomaków oraz modernizują i remontują wozy zabezpieczenia technicznego. Firma będzie też nadal realizowała produkcję podwozia do armatohaubicy Krab, której finalny montaż odbywa się w Hucie Stalowa Wola.

Szortyka zaznaczył, że Bumar-Łabędy nie skupia się wyłącznie na rynku krajowym i choć ciągle nie wiadomo, co z zawieszonym, wartym blisko miliard zł kontraktem na dostawę 204 wozów zabezpieczenia technicznego dla indyjskiej armii, firma liczy na inne kontrakty zagraniczne. Rysują się też możliwości współpracy z zagranicznymi koncernami zbrojeniowymi - powiedział prezes.

Podkreślił, że realizowany w ostatnich latach program restrukturyzacji Bumaru-Łabędy został już niemal całkowicie zrealizowany. W tym roku przychody spółki osiągną 472 mln zł. Wartość sprzedaży wszystkich trzech spółek dywizji Ląd przekroczy 550 mln zł. Zysk Bumaru-Łabędy na koniec roku ma wynieść 4,9 mln zł, a wszystkich trzech spółek - 7 mln zł.

To zdecydowana poprawa wyników finansowych w porównaniu z poprzednimi latami - ocenił Szortyka. Dodał, że ich osiągnięcie było możliwe m.in. dzięki redukcji kosztów zatrudnienia. Dziś w Bumarze-Łabędy pracuje ok. 720 osób, ale kierownictwo firmy podkreśla, że jeśli zwiększą się zamówienia, spółka będzie sięgać po nowych pracowników.

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) uczestniczy w pracach badawczo-rozwojowych oraz programach projektowania i budowy nowoczesnego uzbrojenia, zaspokajającego potrzeby pola walki. Wśród wyrobów wojskowych ośrodka znajdują się pojazdy inżynieryjne (np. most Daglezja na podwoziu samochodowym, umożliwiający pokonywanie przeszkód terenowych i czołg inżynieryjny MID), nośniki uzbrojenia (np. platforma bojowa Anders), nośniki stacji radiolokacyjnych oraz systemy szkoleniowe. OBRUM wytwarza też wyroby cywilne, jak np. wyciągarki stosowane w budownictwie i górnictwie.

O zmianach w strukturze Grupy Bumar i planach dywizji Bumar Ląd poinformował podczas środowej konferencji prasowej w Gliwicach Andrzej Szortyka, łączący funkcje prezesa OBRUM i Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy.

Obecnie w skład dywizji Bumar Ląd, jednej z czterech tworzących całą Grupę Bumar, poza OBRUM-em i Bumarem Łabędy wchodzą Zakłady Mechaniczne Tarnów. Aby lepiej wykorzystać potencjał produkcyjny, modernizacyjny i remontowy, nastąpi dalsza konsolidacja. OBRUM, przygotowujący projekty konstrukcyjne, stanie się liderem całej dywizji. Do zmian w strukturze ma dojść nie później niż w pierwszym kwartale przyszłego roku. OBRUM przeniesie działalność na teren Bumaru-Łabędy.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?