Chętnymi do przejęcie naszego narodowego przewoźnika są Qatar Airways i Korean Air - powiedział minister finansów Czech, Miroslav Kalousek w wywiadzie dla portalu internetowego Aktualne.cz.
— Pierwsze słyszę ! - skomentował czeskie informacje prezes Qatar Airways, Akbar Al Baker. —Jeśli prowadzimy jakieś negocjacje, przymierzamy się do przejęcia jakiejś firmy, to robimy to z najwyższą dyskrecją. Nigdy nie zgadzamy się, aby nasza obecność w jakimś przedsięwzięciu była wcześniej ujawniana. Przy tym na razie zajęci jesteśmy własnym rozwojem. W przyszłym roku przystępujemy do sojuszu lotniczego Oneworld. Mamy ręce pełne roboty. Nazwa naszej linii często jest wymieniana - np tak jak to było ostatnio w Indiach, aby wywindować cenę w górę - tłumaczył „Rz" Akbar Al Baker, prezes Qatar Airways. Zapytany przez „Rz" czy jednak jest taka możliwość, aby w przyszłości zainteresował się polskim Lotem - odpowiedział : Nigdy nie mówię nigdy.
Natomiast minister Kalousek przyznał, że dzisiaj trudno jest sprzedać linię lotniczą.
— Wysłaliśmy oferty do 50 potencjalnych inwestorów - linii lotniczych, bo nie interesuje nas inwestor finansowy. Jednak tylko Katarczycy i Koreańczycy wyrazili jakiekolwiek zainteresowanie — mówił minister. Wyjaśnił jednocześnie, że chciałby aby obydwie linie przedstawiły swoje plany do końca stycznia 2013 r. Chodzi przede wszystkim o sposób w jaki CSA zostanie włączona do międzynarodowej siatki potencjalnego właściciela oraz jak będzie budowane centrum przesiadkowe w Pradze. Ostateczne oferty z cenami. Czesi chcieliby widzieć w końcu lutego, zaś wybór inwestora miałby miejsce w marcu bądź kwietniu. Transakcja byłaby sfinalizowana w drugiej połowie 2013 r. Ostatecznej akceptacji musi jeszcze udzielić Unia Europejska, a żaden z inwestorów spoza UE nie będzie mógł przejąć więcej, niż 49 proc.
CSA w zeszłym roku miała stratę w wysokości 12,5 mln dol. Teraz linię nękają te same problemy, co resztę europejskich przewoźników. Finanse linii zostały zasilone 100 mln euro z pomocy publicznej, która ma być przeznaczona na restrukturyzację.