Autobusy wjechały w dołek

Po słabym roku ubiegłym obecny zaczął się dla branży jeszcze gorzej

Publikacja: 17.02.2013 09:52

Bardzo źle rozpoczął się 2013 rok na polskim rynku autobusów. Choć w produkcji tych pojazdów jesteśmy europejskim potentatem, a krajowy popyt do niedawna windowały dotacje unijne, teraz fabryki zwalniają obroty, a liczba rejestracji w Polsce topnieje z miesiąca na miesiąc. Według raportu branżowej firmy analitycznej JMK i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w styczniu spadek zakupów wśród polskich odbiorców sięgnął 47 proc. w porównaniu do pierwszego miesiąca ubiegłego roku.

W dół poszybowały wszystkie segmenty: od pojazdów miejskich, poprzez międzymiastowe, po autobusy turystyczne. Na słabe wyniki zwłaszcza w grupie miejskich autobusów, spowodowane opracowywaniem budżetów samorządowych na ten rok, nałożył się brak dużych kontraktów z unijnym wsparciem związany z zakończeniem w 2013 roku unijnej perspektywy budżetowej. Jeśli rok temu polskie miasta odebrały w styczniu 59 autobusów, w tym roku zaledwie 24. W dodatku były to w większości realizacje zeszłorocznych kontraktów dla Rzeszowa, Lublina i Kielc.

Według JMK i PZPM, spadek odnotowano także na rynku autobusów używanych. Był jednak znacznie mniejszy niż w przypadku nowych – wyniósł 7 proc. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 240 pojazdów z zagranicy, czyli o 20 szt. mniej niż przed rokiem. Ta grupa pojazdów jest jednak znacznie bardziej stabilna. Dominują w niej autobusy międzymiastowe i turystyczne – czyli odwrotnie niż na rynku pojazdów nowych.

Styczniowe spadki to zła prognoza dla branży, już i tak mocno osłabionej. W całym 2012 roku liczba rejestracji spadła w porównaniu z rokiem wcześniejszym o przeszło 18 proc. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1279 pojazdów, licząc razem segmenty do ciężaru 3,5 tony i powyżej. To oznacza zakupy mniejsze aż o 282 szt. niż rok wcześniej. Strategiczny obszar dla polskiego rynku – segment autobusów miejskich skurczył się z 938 szt. w 2011 roku do zaledwie 559 szt. w ubiegłym.

O ile jeszcze w pierwszej połowie roku autobusowy rynek utrzymywał dodatni bilans w porównaniu z poprzednim okresem.  punktem przełomowym okazał się wrzesień. Zarejestrowano wtedy zaledwie 61 autobusów, blisko trzy razy mniej niż rok wcześniej. Natomiast całkowicie pogrążył rynek grudzień, który przyniósł spadek rejestracji o prawie 60 proc.

- Teraz wracamy do normalnego poziomu odnowy autobusowej floty, czyli ok 500-600 szt. rocznie – twierdzą analitycy PZPM. Ta „normalizacja" ma potrwać przynajmniej do roku 2016, kiedy spodziewana jest kolejna fala unijnych inwestycji w transporcie publicznym.

Duże problemy ze zbytem mogą mieć producenci, bo na osłabienie popytu krajowego nałożył się spadek eksportu. W ubiegłym roku fabryki w Polsce wysłały za granicę łącznie 3210 autobusów. To o 596 pojazdów mniej niż przed rokiem, co oznacza spadek o 15,65 proc.

Ale zdaniem JMK, w eksporcie jest nadzieja na poprawę za sprawą nowych norm emisji spalin: zaczną obowiązywać w Unii Europejskiej od 1 stycznia 2014 r. Nowy standard Euro 6 oznacza większe skomplikowanie układu napędowego autobusów i wzrost cen. – Dlatego część firm transportowych będzie chciała szybciej odnowić swój tabor i zakupić pojazdy jeszcze z normą Euro 5. To jest realna szansa na poprawienie wyników naszego eksportu i powrót fabryk do normalnego rytmu produkcyjnego – uważa Aleksander Kierecki, szef JMK.

Bardzo źle rozpoczął się 2013 rok na polskim rynku autobusów. Choć w produkcji tych pojazdów jesteśmy europejskim potentatem, a krajowy popyt do niedawna windowały dotacje unijne, teraz fabryki zwalniają obroty, a liczba rejestracji w Polsce topnieje z miesiąca na miesiąc. Według raportu branżowej firmy analitycznej JMK i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w styczniu spadek zakupów wśród polskich odbiorców sięgnął 47 proc. w porównaniu do pierwszego miesiąca ubiegłego roku.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca