Znów problem z Superjetem 100 - teraz z silnikiem

Samolot Suchoj Superjet 100 Aerofłotu nie wystartowali z lotniska Szeremietiewo, bo tym razem pojawił się problem z jednym z silników

Publikacja: 25.02.2013 15:46

Lot w niedzielę wieczorem z Moskwy do Charkowa anulowano podczas nabierania prędkości przez ten samolot regionalny. Z nie znanych na razie powodów system kontroli pierwszego silnika zawiódł i załoga postanowiła zrezygnować ze startu - poinformowała osoba związana z kontrolą lotów na lotnisku. Nie wiadomo też, ile osób znajdowało się na pokładzie.

Informator związany z producentem samolotu wyjaśnił, że usterka przy starcie powstała na skutek złego serwisowania samolotu. Aerofłot nie zareagował na prośby o informacje.

Program samolotu regionalnego Superjet 100 ma problemy od roku. Zaczęło się od katastrofy w maju 2012 r. podczas lotu pokazowego w Indonezji. Zginęli wszyscy, 45 osób. W śledztwie stwierdzono, że przyczyną tragedii był błąd doświadczonego pilota-oblatywacza i brak w ośrodku kontroli lotów w Dżakarcie systemu podawania minimalnej bezpiecznej wysokości.

Aerofłot jest w Rosji jedynym klientem Suchoja, używa 10 samolotów, zamówił 30. 12 lutego musiał na polecenie urzędu lotnictwa uziemić 4 maszyny dla usunięcia często pojawiających się problemów technicznych. Usunięto je w ciągu kilku dni, samoloty otrzymały zgodę na latanie.

Program Superjeta jest bardzo bliski prezydentowi Władimirowi Putinowi, bo rosyjski samolot miał konkurować z Embraerem i Bombardierem oraz zmienić opinię Rosji jako kraju o małym bezpieczeństwie w transporcie lotniczym.

SSJ-100 nękają jednak awarie, 40 proc. wszystkich w Aerofłocie, mimo ze stanowi tylko 8 proc. floty tego przewoźnika.

Samolot zaprojektowały i produkują United Aircraft Corp stworzona w 2006 r. przez W.Putina, w partnerstwie z włoską Finmeccanica. Współpracują z nimi Boeing, Honeywell, Liebherr Aerospsace, Messier Dowty, Snecma i Thales. Może zabrać do 100 pasażerów na odległość 4500 km. Kosztuje ok. 30 mln dolarów.

Lot w niedzielę wieczorem z Moskwy do Charkowa anulowano podczas nabierania prędkości przez ten samolot regionalny. Z nie znanych na razie powodów system kontroli pierwszego silnika zawiódł i załoga postanowiła zrezygnować ze startu - poinformowała osoba związana z kontrolą lotów na lotnisku. Nie wiadomo też, ile osób znajdowało się na pokładzie.

Informator związany z producentem samolotu wyjaśnił, że usterka przy starcie powstała na skutek złego serwisowania samolotu. Aerofłot nie zareagował na prośby o informacje.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi