Titanic II za trzy lata

W 100 lat po zatonięciu „Titanic” będzie znów pływać po oceanach dzięki australijskiemu miliarderowi, który postanowił zbudować jego kopię

Publikacja: 28.02.2013 12:15

W 100 lat po zatonięciu „Titanic" będzie znów pływać po oceanach dzięki australijskiemu miliarderowi, który postanowił zbudować jego kopię

Clive Palmer, który dorobił się majątku szacowanego na 5 mld dolarów australijskich (3,7 mld euro) w przemyśle wydobywczym — dostarcza węgiel i rudę żelaza Chinom — przedstawił na konferencji prasowej w Nowym Jorku projekt budowy kopii pechowego statku wycieczkowego i jego makietę.

- „Titanic" był statkiem marzeń. „Titanic II" będzie statkiem, który marzenie zamieni w rzeczywistość — oświadczył dziennikarzom.

Palmer wspomniał po raz pierwszy o tym luksusowym projekcie wiosną 2012, zapowiadał, że statek powstanie w Chinach, a pierwszy rejs z Anglii do Nowego Jorku nastąpi pod koniec 2016 r. W 2012 r. zarejestrował firmę żeglugową Blue Star Line, nawiązującą nazwą do armatora poprzedniego statku, White Star Line.

W związku ze sceptycyzmem niektórych ludzi teraz sprecyzował, że kontrakt na budowę statku może być podpisany w najbliższych dniach ze stocznią CSC Jinling Shipyard. Tam powstały cztery masowce dla jego imperium. Budowa zacznie się jeszcze w tym roku, a wodowanie nastąpi w 2016.

Palmer odmówił podania, ile będzie to kosztować. — Finansuję to sam, bo chcę wydać przed śmiercią pieniądze, jakie mam — wyjaśnił.

- Nowy statek będzie hołdem dla załogi poprzednika. — Ci ludzie wykonali pracę, która zmusza do szacunku w ponad 100 lat później i chcemy, by duch tego pozostawał przez następne sto lat — podkreślił Palmer.

Statek o długości 270 metrów i nośności 65 tys. ton będzie mieć podobnie jak poprzednik trzy oddzielne klasy, aby podróżni nie mieszali się. W pierwszej klasie pasażerowie mogą oczekiwać takich samych wielkich schodów, basenu i łaźni tureckich, jak w pierwszym statku.

„Titanic II" będzie mieć 9 pokładów (840 luksusowych kabin) podobnie jak oryginalny i dodatkowy pokład dla zachowania obecnych wymogów bezpieczeństwa. Dla wygody podróżnych przewidziano restauracje, baseny, biblioteki, palarnie, sale odnowy biologicznej — wszystko utrzymane w oryginalnym stylu. — „Titanic II" będzie oferować wszystko co najlepsze, jeśli chodzi o wygodę i luksus — podkreślił miliarder.

Nowa wersja będzie różnić się od poprzedniej tym, że kasyno będzie o metr szersze dla zapewnienia stabilności jednostki.

- Statek będzie tak samo luksusowy jak poprzednik, ale oczywiście zostanie wyposażony w technologię XXI wieku i nowoczesne systemy nawigacji i bezpieczeństwa — dodał Palmer.

Jedyne modyfikacje dotyczą rozwiązań technicznych. Kadłub będzie spawany, a nie nitowany, dziób w podwodnej części będzie mieć gruszkę zmniejszającą opór fal, napęd parowy w oryginale zastąpią silniki wysokoprężne; w przedniej części kadłuba przewidziano stery strumieniowe dla zwiększenia manewrowości statku. W lukach, gdzie trzymano węgiel w pierwszym statku, zostanie umieszczona stała wystawa o Queenslandzie, australijskiej prowincji, skąd pochodzi C. Palmer

Plany sporządzone przez fińska firmę projektowania statków Deltamarin przewidują także schody awaryjne i windy towarowe. Szef pionu sprzedaży w Deltamarin, Markku Kanerva dodał, że będzie to najbezpieczniejszy liniowiec na świecie. Przewidziano również znacznie więcej szalup — poinformował Palmer, ale podkreślił, że nie jest przesądny.

Ceny pierwszego rejsu mają być podane później, ale już zgłosiło się ponad 40 tys. chętnych.

„Titanic" zatonął podczas pierwszego rejsu z Southampton do Nowego Jorku w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 na Atlantyku pod zderzeniu z górą lodową. Z około 2200 osób na pokładzie zginęło 1500. Wrak leży na głębokości 3800 metrów.

W 100 lat po zatonięciu „Titanic" będzie znów pływać po oceanach dzięki australijskiemu miliarderowi, który postanowił zbudować jego kopię

Clive Palmer, który dorobił się majątku szacowanego na 5 mld dolarów australijskich (3,7 mld euro) w przemyśle wydobywczym — dostarcza węgiel i rudę żelaza Chinom — przedstawił na konferencji prasowej w Nowym Jorku projekt budowy kopii pechowego statku wycieczkowego i jego makietę.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji