Brazylijski TAM odlatuje ze Stara

Po Shanghai Airlines ze Star Alliance, sojuszu lotniczego,do którego należy również Lot decyzję o odejściu podjął brazylijski TAM. Ale na ich miejsce do Stara wchodzą nowe linie

Aktualizacja: 10.03.2013 13:43 Publikacja: 10.03.2013 13:35

Wkrótce dołączą do tego najpopularniejszego w Polsce sojuszu Avianca Brazil, ekwadorski AeroGal, a w połowie tego roku tajwańska linia Eva Air. Nie jest wykluczone, że Star powróci również do negocjacji z Air India, oraz którymś z przewoźników meksykańskich, gdzie już są dwie linie chętne do współpracy, „hybrydowy" Intejet oraz Volaris. Największa linia Aeromexico już należy do Skyteamu. Najbardziej logicznym kandydatem do wstąpienia do Stara wydaje się Volaris, który ma powiązania kapitałowe z Avianca TACA. Wcześniej sojusz, do którego należy również LOT stracił w Meksyku linię członkowską, kiedy zbankrutowała Mexicana.

Brazylijczycy, razem z chiliskim LAN stworzyli linię LATAM, która w połowie przyszłego roku wejdzie do Oneworld, sojuszu,gdzie liderem jest British Airways. Przy tym Brazylia jest największym rynkiem lotniczym w Ameryce Łacińskiej. Jeśli jakiś sojusz nie miałby tam żadnego przewoźnika, to byłoby np równoznaczne z lataniem do Azji z wyłączeniem Chin.

Nie są znane na razie decyzje US Airways i American Airlines,które podjęły na początku roku decyzję o połączeniu, a finalizują ją w sierpniu. US Airways jest członkiem Stara, zaś American - Oneworlda. Przedstawiciele linii twierdzą, że każdy przewoźnik pozostanie w swoim sojuszu. Takie rozwiązanie jednak wydaje się mało prawdopodobne, ponieważ zarząd linii ma być wspólny, a każdy z sojuszy ma swoją strategię, zaś konkurencja między nimi bardzo ostra. Przy tym w sytuacji, kiedy do Stara należy jeszcze inna duża linia amerykańska - połączone United i Continental. nie byłoby niczym dziwnym, gdyby US Aiwarys jednak zdecydował się przejść do Oneworlda.

Star nie jest w stanie pozyskać żadnego członka z Rosji , w przeszłości próbował już negocjować z Aerofłotem, który wybrał Skyteam i S7, który także jest w Oneworld. Przedstawiciele Stara nie ukrywają, że cały czas szukają na tym rynku partnera, ale mają kłopoty ze znalezieniem linii, która spełniałaby wyśrubowane starowskie kryteria. Jakie są korzyści z posiadaniem w gronie członków sojuszu linii rosyjskiej doskonale widać po rozwoju czeskich CSA, które otwierają kolejne połączenia z Pragi do Rosji i obsługują je pełnymi samolotami.

Decyzja TAM była spodziewana od dawna, a praktycznie znana od połowy ubiegłego roku, kiedy do Stara weszły linie z Ameryki Środkowej - kolumbijska Avianca i panamska TACA/Copa. Wtedy żaden z przedstawicieli TAM nie pojawił się na uroczystościach w Bogocie i Panamie. Nie było Brazylijczyków również na zimowej sesji szefów Stara w Shenzen w południowych Chinach. Teraz prezes TAM, Enrique Cueto mówi,że została wybrana najlepsza opcja dla pasażerów i dla samych linii. Jeszcze do drugiego kwartału przyszłego roku można wymieniać uzbierane w Starze mile na bilety, oraz zbierać punkty nagrodowe latając TAM. Jeśli ktoś planuje podróż do Brazylii i po Brazylii, lepiej się jednak pospieszyć, bo pula szybko się wyczerpie. I LAN i TAM pozostaną na rynku ze swoimi nazwami.

Odejście TAM ze Stara stwarza dużą presję na Avianca Brazil - niedużą linię należącą do Synergy Aerospace Germana Efromovicha, która w najbliższych miesiącach zamierza zgłosić akces do Stara, wiadomo jeszcze, że druga co do wielkości linia w Brazylii - Gol już prowadzi rozmowy z Air Francem i Skyteamem. Avianca Brazil miała do niedawna zablokowane wejście do Stara, bo sprzeciwiał się TAM. Na razie jednak na rynku południowoamerykańskim liderem pozostaje Star z udziałem w wysokości 28 proc.,po odejściu TAM ten udział zmniejszy się do 17 proc.

Na rynku południowoamerykańskim jeszcze będziemy świadkami wielu ruchów w sojuszach. Warto je śledzić, żeby na czas móc skorzystać z uzbieranych punków.

Wkrótce dołączą do tego najpopularniejszego w Polsce sojuszu Avianca Brazil, ekwadorski AeroGal, a w połowie tego roku tajwańska linia Eva Air. Nie jest wykluczone, że Star powróci również do negocjacji z Air India, oraz którymś z przewoźników meksykańskich, gdzie już są dwie linie chętne do współpracy, „hybrydowy" Intejet oraz Volaris. Największa linia Aeromexico już należy do Skyteamu. Najbardziej logicznym kandydatem do wstąpienia do Stara wydaje się Volaris, który ma powiązania kapitałowe z Avianca TACA. Wcześniej sojusz, do którego należy również LOT stracił w Meksyku linię członkowską, kiedy zbankrutowała Mexicana.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji