Stale słabnie sprzedaż samochodów

Dilerzy, chcąc zwiększy sprzedaż, prześcigają się w promocjach. Nowe samochody można kupić nawet o kilkadziesiąt procent taniej.

Publikacja: 05.04.2013 04:00

Ożywienie na rynku motoryzacyjnym w Europie rozpocznie się od Niemiec – powtarzają kolejni analitycy i prezesi. Rabatami postanowił zaatakować niemiecki rynek Fiat, którego sprzedaż we Włoszech spadła o 9,6 proc.Auta Fiata, które przeceniono w lutym o 16,5 proc., teraz można tam kupić okazyjnie o 40 proc. taniej – wynika z biuletynu Autohaus PulsSchlag.

Dodatkowo Fiat chce zwiększyć swoją obecność na niemieckim rynku, sponsorując wydarzenia sportowe. Logo Alfa Romeo znajdzie się na stadionie Eintrachtu Frankfurt, a od przyszłego sezonu na koszulkach zawodników.

Ale rabaty w wysokości 25 i więcej procent są na niemieckim rynku normalne. O 30 proc. taniej można kupić Citroena i Peugeota, których ceny wcześniej były już obniżone. Są też prawdziwe okazje: auto, które wyjeżdżając z fabryki kosztowało 20 tys. euro, u zmęczonych kryzysem dilerów można kupić już za 8 tys.

W marcu w Niemczech sprzedaż aut spadła o 17,1 procent – wynika z danych stowarzyszenia producentów VDA. Według najnowszych prognoz dla całej Europy spadek ten ma wynieść w 2013 r. 3,1 proc., po 8,2 proc. w 2012. To znaczy, że sprzedaż wyniesie jedynie 11,4 mln aut, wobec 12,05 w 2012 r.

Polski rynek motoryzacyjny odnotowuje spadki sprzedaży. "Nie możemy się spodziewać, że w 2013 roku coś się poprawi"

Polskie promocje

W naszym kraju dilerzy też kuszą specjalną ofertą. W salonach Citroena  na modele (o ile jeszcze pozostały) C3 Picasso z rocznika 2011 obniżki przekraczają 20 proc. W podobny sposób przeceniono samochody z serii C4 czy też C5. – Prócz kredytu w systemie zero procent oraz pakietu ubezpieczeniowego na poziomie 1,99 proc. wartości samochodu dilerzy proponują klientom bogate wyposażenie, a także nawigację za połowę ceny – mówi Marta Turska z Citroen Polska.

Dwucyfrowe zniżki można dostać przy zakupie zwłaszcza aut małych. Wysokimi rabatami – powyżej 20 proc. – objęto m.in. Suzuki Alto, Fiata pandę Classic, Peugeota 208 czy Nissana Micrę. Więcej niż 15 proc. upustu oferuje Volkswagen na zakup Polo czy Fiat przy zakupie modnej „500-tki".

Można znaleźć także okazje w markach premium. Przykładem jest Volvo XC60, które zarówno w ubiegłym roku jak i na początku obecnego było najchętniej kupowanym autem w segmencie premium. – Model XC60 D5 z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów w najbogatszej wersji  jest objęty rabatem nawet do 28,9 tys. zł. A tak samo skonfigurowane S60 jest tańsze o prawie 27 tys. zł – informuje Stanisław Dojs z Volvo Auto Polska.

Duża część promocyjnych ofert obejmuje korzystne finansowanie zakupu: tanie kredyty, leasing, dogodne pakiety ubezpieczeniowe. Importerzy proponują także promocyjne instalacje LPG. Chevrolet zachęca do zakupu napędzanego autogazem Orlando, Cruze i miejskiego Sparka: kupujący dostają na instalację 2-letnią gwarancję bez limitu kilometrów lub 3-letnią z limitem 100 tys. To podobne warunki jak przy zakupie „zwykłego" auta.

Produkcja też w dół

Według danych stowarzyszenia producentów ACEA, liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w krajach UE spadła do najniższego poziomu od października 2011 roku. W lutym zarejestrowano niecałe 795,5 tys. aut, o 10,5 proc. mniej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Na tym tle polski rynek wyglądał jeszcze nieźle, bo okres styczeń-luty przyniósł prawie 5-procentowy wzrost sprzedaży. Ale w marcu przyszedł zimny prysznic: rejestracje skurczyły się o ponad 15 proc. A to sprawiło, że skumulowane wyniki za trzy miesiące pokazały po raz pierwszy w tym roku spadek.

– Liczba aut oferowanych w ramach wyprzedaży jest coraz mniejsza, a oferta coraz mniej interesująca. Dodatkowo z gospodarki napływają coraz gorsze informacje, co na pewno wywiera negatywny wypływ na potencjalnych klientów – komentują eksperci Instytutu Samar.

– Wierzę, że europejski rynek ustabilizuje się w II kw. – mówi Matthias Wissmann, prezydent VDA. Ale mogą to być nikłe nadzieje. Spora część przedstawicieli branży uważa, że na powrót koniunktury na europejskim rynku samochodowym przyjdzie długo poczekać. – Wszystkie prognozy, nad którymi pracuję, nie zakładają w ciągu trzech lat żadnej poprawy europejskiego rynku – powiedział „Rz" Wojciech Halarewicz, wiceprezes Mazda Motor Europe.

Nic dziwnego, że na łeb na szyję spada produkcja. W lutym w Niemczech była o 8 proc. niższa niż rok wcześniej. W Polsce poszybowała w dół o prawie 30 proc. Najbardziej Fiata: jest największym producentem w Polsce, a jego wyniki decydują o kształcie całego polskiego rynku.

Podyskutuj z nami na Facebooku

www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia

Czy promocje i wyprzedaże są skuteczną zachętą do zakupu nowego auta?

Opinia:

Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar

Przy tak dużym udziale w rynku klienta instytucjonalnego, sięgającym nawet 80 proc. sprzedawanych w Polsce nowych samochodów, najlepsze do stymulowania wzrostu popytu są narzędzia podatkowe. Dla przedsiębiorców samochody są narzędziami pracy, które trzeba wymieniać na nowe. Dlatego sprzedaż trzeba wspomagać. Nie dopłatami, które wymagają inwestycji z budżetu. Ale odliczeniem podatku VAT od ceny kupowanego samochodu. Mówimy przy tym o odliczeniu ograniczonym, bo nie bierzemy pod uwagę odliczenia podatku zawartego w kosztach zakupu paliwa. Takie rozwiązanie jest nie tylko najlepsze dla przedsiębiorców, ale także znacznie mniej kosztowne dla budżetu, co wykazaliśmy konkretnymi wyliczeniami przekazanymi do Ministerstwa Finansów.

Coraz mniej ciężarówek i autobusów

Słabnie nie tylko rynek samochodów osobowych. Mocno osuwa się sprzedaż samochodów ciężarowych i dostawczych. Na głównych europejskich rynkach spadek popytu notowany jest w tempie dwucyfrowym. A to źle wróży polskim producentom aut ciężarowych i dostawczych, którzy niemal całą produkcję eksportują. Bessę odczuła już fabryka Volkswagena w Poznaniu, która produkuje samochody dostawcze. W 2011 roku za bramę fabryki wyjechało 177 tys. samochodów, ale w ubiegłym już tylko 162 tys. Wyjątkowo słaby okazał się grudzień, w którym liczba produkowanych aut zmalała niemal o połowę.

Równie kiepsko przedstawia się sytuacja na polskim rynku autobusów. W styczniu liczba rejestracji nowych pojazdów spadła o przeszło jedną trzecią. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz branżowej firmy analitycznej JMK, krajowi przewoźnicy kupili od stycznia do końca lutego zaledwie 128 autobusów.

Dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie segmenty funkcjonalne – od pojazdów miejskich poprzez międzymiastowe, aż po turystyczne. Za taki stan rzeczy odpowiada przede wszystkim brak dużych unijnych kontraktów na dostawy autobusów miejskich. Natomiast malejący popyt za granicą odbije się w tym roku na produkcji w polskich fabrykach autobusów.

Początek roku okazał się słaby także na polskim rynku motocykli. Co prawda, po spadkowym styczniu luty okazał się nieco lepszym miesiącem, ale niezbyt pomyślny dla jednośladów rok ubiegły i perspektywa pogłębiania się kryzysu w polskiej motoryzacji może być zapowiedzią, że obecna bessa w branży jeszcze bardziej się pogłębi.

Ożywienie na rynku motoryzacyjnym w Europie rozpocznie się od Niemiec – powtarzają kolejni analitycy i prezesi. Rabatami postanowił zaatakować niemiecki rynek Fiat, którego sprzedaż we Włoszech spadła o 9,6 proc.Auta Fiata, które przeceniono w lutym o 16,5 proc., teraz można tam kupić okazyjnie o 40 proc. taniej – wynika z biuletynu Autohaus PulsSchlag.

Dodatkowo Fiat chce zwiększyć swoją obecność na niemieckim rynku, sponsorując wydarzenia sportowe. Logo Alfa Romeo znajdzie się na stadionie Eintrachtu Frankfurt, a od przyszłego sezonu na koszulkach zawodników.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca