W 2012 roku globalna sprzedaż kultowego Jasia Wędrowniczka poszła w górę o 5 proc., do 169,2 mln litrów. To jednak nie wystarczyło, aby mógł utrzymać pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych whisky świata w rankingu Millionaires' Club.

W tegorocznym zestawieniu przygotowany przez prestiżowy magazyn branży alkoholowej Drinks International i firmę badawczą Intellima wyprzedziła go indyjska marka McDowell's No.1 należąca do koncernu United Spirits. W ubiegłym roku jej sprzedaż zwiększyła się o 21 proc. do 175 mln litrów. Tak duży wzrost pozwolił jej na awans z miejsca trzeciego wprost na szczyt rankingu.

To pierwsze zestawienie Millionaires' Club od 2002 roku kiedy Johnnie Walker nie jest liderem – zaznacza Drinks International.

Badanie pokazuje, że rynek whisky pozostaje polem bitwy pomiędzy dwiema siłami pozornie nie do zatrzymania: globalną siłą Johnnie Walkera oraz rosnącą sprzedażą indyjskich whisky na rodzimym rynku, napędzaną przez rosnącą zamożność tamtejszej klasy średniej – komentują w Intellima.

W Indiach piją na potęgę

Według International Wine and Spirits Research Indie są dziś największym rynkiem whisky na świecie. W ubiegłym roku jej sprzedaż mogła sięgnąć tam 1,4 mld litrów. Była ponad trzy razy większa niż w USA, które są drugim rynkiem whisky na świecie. IWSR szacuje, że do 2017 roku wielkość indyjskiego rynku tego alkoholu urośnie o niemal 40 proc.

- W Indiach mieszka ponad 1,2 mld ludzi, a wielu z nich to wielcy miłośnicy whisky. Rzesza z nich rozpoczyna dzień od zakupu tego alkoholu, szczególnie w małych butelkach zwanych potocznie małpkami. Tak duże zamiłowanie do whisky zaszczepili w tym kraju Brytyjczycy, w czasach, gdy Indie były ich kolonią – mówi "Rz". Jarosław Buss, prezes spółki Tudor House zajmującej się importem i dystrybucją alkoholi premium.

- Zdecydowana większość whisky wyprodukowanej w Indiach trafia na lokalny rynek i marki z tego kraju nie są szczególnie znane na świecie. Do nielicznych wyjątków należy Amrut, dostępny także w Polsce - mówi "Rz" Łukasz Sosiński, współwłaściciel firmy Pick and Taste, która specjalizuje się w organizowaniu degustacji alkoholi, a pod koniec 2012 roku otworzyła największy w naszym kraju butik z luksusowymi whisky i winami.

- Amrut zdobywa wszelkie możliwe nagrody,i jest idealną kopią szkockich whisky single malt. "W Whisky Bible" z 2010 roku została zaklasyfikowana w pierwszej trójce najlepszych whisky świata – wyjaśnia Jarosław Buss.

Autopromocja
Ranking Samorządów

Poznaj najlepsze samorządy w Polsce

WEŹ UDZIAŁ

Nie tylko cła, ale...

Łukasz Sosiński tłumaczy indyjskie whisky święcą triumfy na rodzimym rynku także dlatego, że - ze względu na bardzo wysokie cła - ograniczony dostęp mają tam zagraniczne marki.

Coś się jednak zaczyna zmieniać. Jarosław Buss zwraca uwagę, że w ostatnim czasie cła na marki  i tak zmalały w Indiach do ok. 150 proc., z 300 - 500 proc. w zależności od rodzaju alkoholu.

- To gest w stronę Unii, która w reakcji na tak wysokie cła wprowadziła ograniczenia w handlu indyjską whisky, tłumacząc, że jej receptura nie ma nic wspólnego z tą zastrzeżoną przez Szkotów – tłumaczy Jarosław Buss. - Do ostatecznego porozumienia, dzięki któremu doszłoby do szerszego otwarcia granic na alkohole z Indii i UE jest jeszcze daleko – dodaje.

Tym, co – przynajmniej teoretycznie - mogłoby zniechęcać Europejczyków do kupowania indyjskiej whisky jest jej jakość i smak. W Indiach do większości z nich dodaje się do niej spirytus.

- Indyjskie whisky różnią się znacznie od tych znanych w naszym kraju. Biorąc jednak pod uwagę, wciąż ważne u nas, kryterium cenowe, miałyby szansę zaistnieć  na rynku, gdyby były tanie – obawia się Jarosław Buss.

Polacy też polubili szkocką

Nie wykluczone, że Johnnie Walker będzie musiał przeboleć awans jeszcze jednego rywala z Indii. Drinks International zakłada, że jeżeli w tym roku kluczowe marki utrzymają ubiegłoroczne tempo wzrostu, wówczas szanse na przesunięcie się na drugie miejsce ma Officer's Choice należący do Allied Blenders & Distillers.

W 2012 roku sprzedaż tej marki urosła o 10 proc., do 162,9 mln l. Natomiast w ciągu ostatnich sześciu lat popyt na nią rósł średnio o 22 proc. rocznie.

Johnnie Walker Red to obok Ballantine's Finest (należy do Pernod Polska) najpopularniejsza whisky w Polsce. Na szkockie ze średniej półki cenowej przypada największa część polskiego rynku whisky, który w ostatnich latach przeżywał u nas prawdziwy boom.

Tylko w ubiegłym roku sprzedaż tego alkoholu urosła o ok. 20 proc., do niemal 900 mln zł. Branża szacuje, że w tym roku nasze wydatki na słodowe trunki przekroczą pierwszy raz w historii 1 mld zł.