– Polska jest dziś trzecim, po Francji i Hiszpanii, największym rynkiem marki Ballantine's na świecie – mówi „Rz" Ken Lindsay, globalny ambasador Ballantine's, szkockiej whisky należącej do koncernu Pernod Ricard (jest także właścicielem Wyborowej). – Jeszcze kilka lat temu otwierała pierwszą piątkę rynków, a dziś jest naszym motorem napędowym w Europie, tak jak Brazylia, Chile, Kolumbia czy Meksyk w Ameryce Łacińskiej – dodaje.

Polacy wydają na whisky już ponad 1 mld zł rocznie, a z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że w 2013 r. wartość jej sprzedaży zwiększyła się o 14,8 proc. – Whisky była najszybciej rosnącą kategorią alkoholi na rynku – zaznacza Aneta Jóźwicka, rzeczniczka Diageo Polska, producenta i dystrybutora m.in. marki Johnnie Walker.

Ken Lindsay uważa, polski rynek whisky ma szanse nadal rozwijać się w szybkim tempie. – Whisky staje się szczególnie atrakcyjnym produktem dla młodszych konsumentów, którzy szukają czegoś nowego, ciekawego i luksusowego – zaznacza przedstawiciel Pernod Ricard.

W ślad za tym na popularności powinna zyskiwać u nas także marka Ballantine's. Zdaniem Lindsaya, jeżeli jej dotychczasowe tempo wzrostu sprzedaży utrzyma się, to Polska ma szansę w ciągu najbliższych pięciu lat stać się drugim największym rynkiem tej marki.

Do dalszej ekspansji whisky Pernod Ricard ma przyczynić się Ballantine's Brasil.

– To innowacyjny alkohol na bazie whisky z dodatkiem naturalnej skórki z brazylijskich limonek, która dodaje mu wyrazistości, oraz niewielką ilością wanilii – wyjaśnia Ken Lindsay.

Polska znalazła się w grupie 15 krajów, w których nowy trunek pojawi się w pierwszej kolejności. – Nie wykluczamy, że za dwa, trzy lata 10 proc. obrotów marki będzie stanowił Ballantine's Brasil, przy znaczącym udziale nowych konsumentów, którzy do tej pory nie kupowali whisky Ballantine's – szacuje Ken Lindsay.

W tyle za Pernod Ricard nie zamierza zostać Diageo, jego największy rywal na świecie. Na razie jego marka Johnnie Walker Red jest najlepiej sprzedającą się whisky w Polsce. W 2013 r. przypadła na nią niemal co trzecia złotówka przeznaczoną na tzw. szkockie standardowe, czyli ze średniej półki cenowej.

W kwietniu Diageo będzie prowadzić szeroką kampanię promocyjną swoich marek w hipermarketach. Obejmie ona nie tylko szkockie, ale także irlandzką whisky Bushmills.

Autopromocja
Ranking Samorządów

Poznaj najlepsze samorządy w Polsce

WEŹ UDZIAŁ

Nie licząc dyskontów, w 2013 roku sprzedaż trunków z Irlandii poszła w górę o 17 proc. – podaje Wyborowa za Nielsenem.