Reklama

Amerywkanie finiszują z offsetem

Amerykański gigant lotniczy rozlicza się z rekordowego programu kompensat.

Publikacja: 18.04.2013 00:29

Lockheed największym offsetowym inwestorem

Lockheed największym offsetowym inwestorem

Foto: Rzeczpospolita

W środę Amerykanie uruchomią ostatni z projektów – w ramach offsetu pomogli stworzyć w Bydgoszczy Krajowe Centrum Serwisowe  dla wielozadaniowych polskich jastrzębi F-16. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą mogły, wykorzystując technologie Lockheeda i jego partnera Goodrich, robić techniczne przeglądy i remontować elementy awioniki, podwozi, a także malować supermyśliwce. WZL dzięki specjalistycznym urządzeniom diagnostycznym ma dokonywać odbioru odrzutowców i rozpocznie produkcję lotniczych komponentów.

Pozwoli to naprawiać i obsługiwać jastrzębie własnymi siłami w kraju. Negocjowanie tej inwestycji było trudne, bo przeniesienie istotnej części serwisu  F-16 do Polski ograniczy przyszłe dochody Lockheeda.

Vincent  Panzera, wiceprezydent Lockheed Martin ds. rozwoju biznesu przyznaje, że offsetowemu finiszowi w Polsce, towarzyszy westchnienie ulgi, ale też satysfakcja, że zobowiązania kompensacyjne, jedne z największych w historii giganta z Teksasu, zostały dotrzymane.

W Polsce weryfikacją i oceną wykonania zobowiązań offsetowych zajmie się teraz rząd, wiele projektów deklarowanych w umowie  nadal trwa lub trzeba było je dostosować do zmieniających się warunków biznesowych. To dlatego trudno powiedzieć, jaka będzie ich ostateczna wycena. Zdaniem Vincenta Panzery Lockheed znacznie przekroczy wartość zobowiązań zapisaną w 2003 roku w umowie offsetowej.

Amerykański dostawca F-16 zgodnie z naszym prawem musiał zainwestować, dostarczyć technologię lub kupić w polskich firmach towary za 6,028 mld dol. – aby skompensować gospodarce ogromny budżetowy wydatek na samoloty.

Reklama
Reklama

Długo inwestycje Lockheeda krytykowane były w kraju za skromną ofertę technologiczną. Błędy w początkowej realizacji programu wytknęła rządowi Najwyższa Izba Kontroli, jednak w konkluzji specjalnego raportu, NIK ocenił offset Lockheeda pozytywnie. Do najważniejszych inwestycji można zaliczyć przeniesienie do Polski przez General Motors montażu opli astra i zafira, ulokowanie montażu silników do F-16  w rzeszowskiej WSK, udział partnerów LM w modernizacji rafinerii Lotosu,  zakupy motoryzacyjnych i lotniczych komponentów w polskich fabrykach.

Inwestycje LM postawiły na nogi produkcję amunicji w skarżyskim Mesko i Dezamecie Nowa Dęba, uruchomiły sprzedaż do USA polskiego trotylu. Zdaniem Stana Stelmacha, szefa programu offsetowego LM dla Polski, co najmniej 20 dużych polskich firm skorzystało na kompensacyjnym wsparciu Lockheeda, w przypadku części z nich, nawiązane dzięki offsetowi biznesowe kontakty będą procentować w przyszłości.

W środę Amerykanie uruchomią ostatni z projektów – w ramach offsetu pomogli stworzyć w Bydgoszczy Krajowe Centrum Serwisowe  dla wielozadaniowych polskich jastrzębi F-16. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą mogły, wykorzystując technologie Lockheeda i jego partnera Goodrich, robić techniczne przeglądy i remontować elementy awioniki, podwozi, a także malować supermyśliwce. WZL dzięki specjalistycznym urządzeniom diagnostycznym ma dokonywać odbioru odrzutowców i rozpocznie produkcję lotniczych komponentów.

Pozwoli to naprawiać i obsługiwać jastrzębie własnymi siłami w kraju. Negocjowanie tej inwestycji było trudne, bo przeniesienie istotnej części serwisu  F-16 do Polski ograniczy przyszłe dochody Lockheeda.

Reklama
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Biznes
To może być koniec all inclusive. Kraj nr 1 dla polskich turystów zmieni przepisy?
Reklama
Reklama