Amerywkanie finiszują z offsetem

Amerykański gigant lotniczy rozlicza się z rekordowego programu kompensat.

Publikacja: 18.04.2013 00:29

Lockheed największym offsetowym inwestorem

Lockheed największym offsetowym inwestorem

Foto: Rzeczpospolita

W środę Amerykanie uruchomią ostatni z projektów – w ramach offsetu pomogli stworzyć w Bydgoszczy Krajowe Centrum Serwisowe  dla wielozadaniowych polskich jastrzębi F-16. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą mogły, wykorzystując technologie Lockheeda i jego partnera Goodrich, robić techniczne przeglądy i remontować elementy awioniki, podwozi, a także malować supermyśliwce. WZL dzięki specjalistycznym urządzeniom diagnostycznym ma dokonywać odbioru odrzutowców i rozpocznie produkcję lotniczych komponentów.

Pozwoli to naprawiać i obsługiwać jastrzębie własnymi siłami w kraju. Negocjowanie tej inwestycji było trudne, bo przeniesienie istotnej części serwisu  F-16 do Polski ograniczy przyszłe dochody Lockheeda.

Vincent  Panzera, wiceprezydent Lockheed Martin ds. rozwoju biznesu przyznaje, że offsetowemu finiszowi w Polsce, towarzyszy westchnienie ulgi, ale też satysfakcja, że zobowiązania kompensacyjne, jedne z największych w historii giganta z Teksasu, zostały dotrzymane.

W Polsce weryfikacją i oceną wykonania zobowiązań offsetowych zajmie się teraz rząd, wiele projektów deklarowanych w umowie  nadal trwa lub trzeba było je dostosować do zmieniających się warunków biznesowych. To dlatego trudno powiedzieć, jaka będzie ich ostateczna wycena. Zdaniem Vincenta Panzery Lockheed znacznie przekroczy wartość zobowiązań zapisaną w 2003 roku w umowie offsetowej.

Amerykański dostawca F-16 zgodnie z naszym prawem musiał zainwestować, dostarczyć technologię lub kupić w polskich firmach towary za 6,028 mld dol. – aby skompensować gospodarce ogromny budżetowy wydatek na samoloty.

Długo inwestycje Lockheeda krytykowane były w kraju za skromną ofertę technologiczną. Błędy w początkowej realizacji programu wytknęła rządowi Najwyższa Izba Kontroli, jednak w konkluzji specjalnego raportu, NIK ocenił offset Lockheeda pozytywnie. Do najważniejszych inwestycji można zaliczyć przeniesienie do Polski przez General Motors montażu opli astra i zafira, ulokowanie montażu silników do F-16  w rzeszowskiej WSK, udział partnerów LM w modernizacji rafinerii Lotosu,  zakupy motoryzacyjnych i lotniczych komponentów w polskich fabrykach.

Inwestycje LM postawiły na nogi produkcję amunicji w skarżyskim Mesko i Dezamecie Nowa Dęba, uruchomiły sprzedaż do USA polskiego trotylu. Zdaniem Stana Stelmacha, szefa programu offsetowego LM dla Polski, co najmniej 20 dużych polskich firm skorzystało na kompensacyjnym wsparciu Lockheeda, w przypadku części z nich, nawiązane dzięki offsetowi biznesowe kontakty będą procentować w przyszłości.

W środę Amerykanie uruchomią ostatni z projektów – w ramach offsetu pomogli stworzyć w Bydgoszczy Krajowe Centrum Serwisowe  dla wielozadaniowych polskich jastrzębi F-16. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą mogły, wykorzystując technologie Lockheeda i jego partnera Goodrich, robić techniczne przeglądy i remontować elementy awioniki, podwozi, a także malować supermyśliwce. WZL dzięki specjalistycznym urządzeniom diagnostycznym ma dokonywać odbioru odrzutowców i rozpocznie produkcję lotniczych komponentów.

Pozwoli to naprawiać i obsługiwać jastrzębie własnymi siłami w kraju. Negocjowanie tej inwestycji było trudne, bo przeniesienie istotnej części serwisu  F-16 do Polski ograniczy przyszłe dochody Lockheeda.

Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder