Rozstrzygnięcie konkursu na dostawy 70 transportowych i specjalistycznych śmigłowców zaplanowano na pierwsze półrocze 2014 roku, ale odkąd rywale: włosko-brytyjska AgustaWestland, francusko-niemiecki Eurocopter i amerykański Sikorsky Aircraft otrzymali poufne, szczegółowe wymagania armii dotyczące helikopterów, napięcie rośnie. Emocje towarzyszyły też uczestnikom kolejnego „Śniadania z Rzeczpospolitą", z cyklu „Broń dla Polski", poświęconego inwestycjom śmigłowcowym.
Technologie i doświadczenie
Czy musimy kupować helikoptery za granicą, skoro rodzimy przemysł ma w ich produkcji kilkudziesięcioletnie tradycje? A jeśli już decydujemy się na import sprzętu wielomiliardowej wartości, to czy nie dałoby się wykorzystać dorobku polskich konstruktorów, którzy w ostatnich latach wdrożyli m.in. udany program uzbrojonych śmigłowców Głuszec – pytał uczestników debaty Andrzej Talaga, redaktor naczelny Media Roomu w grupie Gremi Media.
Prezes PZL Świdnik (spółka od trzech lat w składzie włosko-brytyjskiej korporacji AgustaWestland) Mieczysław Majewski, inicjator programu „Głuszec", wierzy, że obecne deklaracje armii nie przekreślają jeszcze definitywnie programu, który kiedyś zakładał modernizację ponad 30 spośród kilkudziesięciu eksploatowanych już w siłach zbrojnych helikopterów SW-3.
Ale okoliczności i potrzeby wojska się zmieniają, i to armia zdecydowała, że zastąpi poradzieckie wyeksploatowane już konstrukcje Mila nowoczesną flotą wielozadaniowych, wojskowych wiropłatów. Dlatego w obecnym przetargu PZL Świdnik jako jedyny „naprawdę polski" producent oferuje wojsku najnowszy obecnie na rynku śmigłowiec AW 149. To na wskroś nowoczesna konstrukcja, zaprojektowana z myślą o ekonomicznej eksploatacji i rozwoju przez kolejne dekady. Trudno dostrzec taki potencjał w konkurencyjnym, ponadczterdziestoletnim black hawku – wypomina konkurencji prezes Majewski.
Włosko-brytyjski koncern, należący do światowej czołówki w branży lotniczej, zapowiada przy tym, że wygrana w przetargu oznaczałaby ulokowanie na Lubelszczyźnie w świdnickich zakładach, które wyprodukowały dotąd 7 tys. helikopterów, rozwojowego gniazda innowacyjnych wiropłatów AW 149, przekazanie Polsce wszelkich praw autorskich, certyfikatów, dokumentacji technicznej i przede wszystkim zwykle strzeżonych pilnie przez producenta kodów źródłowych i najnowszych technologii.