5 mld zł na usługi dla biznesu

Outsourcing | Nie tylko eksport, ale i krajowy popyt napędza rozwój rynku nowoczesnych usług dla przedsiębiorstw.

Publikacja: 29.04.2013 00:02

Outsourcing jest sprawdzoną metodą poprawy efektywności firmy. Jednak nie zawsze przekłada się na sz

Outsourcing jest sprawdzoną metodą poprawy efektywności firmy. Jednak nie zawsze przekłada się na szybką redukcję kosztów.

Foto: Rzeczpospolita

Zewnętrzna firma zapewni obsługę IT, rozliczenia kadrowo-płacowe i księgowość, zadba o archiwizację dokumentów i wsparcie sprzedaży, zapewni codzienne dostawy świeżo upranej odzieży roboczej, a nawet przejmie prowadzenie całych działów produkcyjnych. Chętnych do świadczenia i korzystania z takich usług jest w Polsce coraz więcej. Choć o wartości szybko rosnącego u nas sektora outsourcingu procesów biznesowych decyduje eksport, to również krajowy rynek rośnie i to w dwucyfrowym tempie.

Pomaga kryzys

– Polski rynek outsourcingu od kilku lat rozwija się bardzo stabilnie, zwiększając wartość od 10 do nawet ok. 15 proc. rocznie – twierdzi Konrad Rochalski, ekspert Instytutu Outsourcingu i prezes jednego z większych graczy na tym rynku, Grupy Outsourcing Experts (OEX).

Jego ocenę potwierdza  najnowszy raport firmy Millward Brown SMG/KRC opracowany  na zlecenie Instytutu Outsourcingu. Według niego, ubiegłoroczny wzrost polskiego rynku nowoczesnych usług dla biznesu wyniósł co najmniej 10 proc. To oznacza, że jego wartość sięgnęła 4,4 mld zł. W tym roku powinna wzrosnąć do 5 mld zł, gdyż prognozowany jest podobny 10-, 15-proc. wzrost.

Według Instytutu Outsourcingu rozwojowi sektora sprzyja kryzys, który skłania firmy do poszukiwania efektywnych rozwiązań biznesowych. Z tego trendu korzystają m.in. aktywne na tym rynku giełdowe spółki Arteria, Impel oraz Work Service, której rzecznik Krzysztof Inglot mówi o pięciokrotnym wzroście przychodów z outsourcingu w ostatnich trzech latach – głównie w wyniku kryzysu.

– Źródłem wzrostu są nowi klienci i poszerzanie zakresu dotychczasowych kontraktów. Coraz popularniejsze stają się kompleksowe usługi – dodaje Konrad Rochalski. Kierowana przez niego Grupa OEX, która specjalizuje się w outsourcingu usług marketingowo-sprzedażowych,  call-centers oraz obsługi kancelarii i archiwizacji dokumentów (tzw. back-office), po niedawnych przejęciach w branży zwiększy swe przychody do 0,5 mld zł.

Koszty i efektywność

Nawet na 700 mln zł szacowany jest rosnący o ok. 10 proc. rocznie rynek wynajmu i serwisu odzieży roboczej. – To usługi porównywane z długoterminowym wynajmem samochodów przez firmy – wyjaśnia Andrzej Smółko, prezes firmy CWS-boco, jednej z czołowych firm na rynku, na którym działa kilku większych i około setki drobnych graczy.

Według niego, każdego dnia ok. 500 tys. pracowników w Polsce zakłada odzież roboczą dostarczoną przez firmy serwisowe. Głównym odbiorcą są zakłady spożywcze, ale rośnie też popyt na te usługi w przemyśle maszynowym.

– W kryzysie klienci starają się renegocjować stawki, ale z  kolei rynek mocno rośnie pod względem ilości sprzedaży – mówi Andrzej Smółko dodając, że firmy rozwijają też biznes  poszerzając usługi.

To samo robią spółki na wycenianym na ponad dwa miliardy złotych rynku usług outsourcingu IT, który rośnie w tempie 10–15 proc. rocznie.

– Cały rynek IT będzie z czasem migrował w kierunku outsourcingu – przewiduje Leszek Rożdżeński, wiceprezes Instytutu Outsourcingu i prezes spółki itWorks, która pełni funkcję działu IT dla kilkudziesięciu firm w Polsce; zapewnia im zarówno sprzęt, jak też obsługę informatyczną i bieżące wsparcie specjalistów. Jak ocenia szef itWorks, w zeszłym roku polski rynek outsourcingu IT urósł o blisko 15 proc. zarówno dzięki dotychczasowym klientom, którzy zamawiają dodatkowe usługi (np. zarządzania aplikacjami), jak też dzięki nowym odbiorcom.

Na 8–10 proc. rocznie szacuje się z kolei wzrost outsourcingu płacowo-kadrowego, który wyceniany jest na prawie 400 mln zł. Iwona Kubeczek, menedżer ds. rozwoju biznesu w  firmie ADP Polska, która specjalizuje się w tych usługach, twierdzi, że rozwojowi sektora sprzyjają inwestycje zagraniczne oraz rosnąca dojrzałość kadry zarządzającej. Barierą jest z kolei traktowanie outsourcingu jako środka do prostego cięcia kosztów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.blaszczak@rp.pl

Zewnętrzna firma zapewni obsługę IT, rozliczenia kadrowo-płacowe i księgowość, zadba o archiwizację dokumentów i wsparcie sprzedaży, zapewni codzienne dostawy świeżo upranej odzieży roboczej, a nawet przejmie prowadzenie całych działów produkcyjnych. Chętnych do świadczenia i korzystania z takich usług jest w Polsce coraz więcej. Choć o wartości szybko rosnącego u nas sektora outsourcingu procesów biznesowych decyduje eksport, to również krajowy rynek rośnie i to w dwucyfrowym tempie.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca