Grupa Orange rośnie w segmencie usług dla firm

Międzynarodowa grupa telekomunikacyjna przeznaczyła na zakup firm ICT miliard euro. W Polsce Orange Polska przejmuje BlueSoft. Po co?

Publikacja: 28.05.2019 08:00

Grupa Orange rośnie w segmencie usług dla firm

Foto: Bloomberg

Operatorzy telekomunikacyjni szukają nieustannie sposobów na rozwój. Jednym ze zjawisk, które mogą wykorzystać, jest postępująca informatyzacja przedsiębiorstw. Ten sposób myślenia obrała grupa Orange, do której należy Orange Polska i buduje odpowiednie kompetencje, aby konkurować o zlecenia zapewniające wyższą marżę niż czyste usługi telekomunikacyjne.

W skali międzynarodowej w krótkim czasie telekomunikacyjna grupa dokonała kilku przejęć o łącznej wartości 1 mld euro. W Polsce wpisuje się w nie zakup za 200 mln zł spółki BlueSoft.

– Naszym zdaniem usługi ICT to jeden z najważniejszych, możliwych kierunków rozwoju operatora telekomunikacyjnego. Zdajemy sobie sprawę, że nie jest to powszechne podejście i część operatorów może pozostać przy bardziej tradycyjnych usługach, a inni będą poszukiwać możliwości, np. na rynku masowym. Podjęliśmy decyzję, biorąc pod uwagę naszą silną pozycję na rynku B2B, że to właśnie usługi ICT będą miały znaczenie dla budowy przewagi konkurencyjnej – wyjaśnia Bożena Leśniewska, wiceprezes Orange Polska ds. rynku biznesowego.

Wylicza, że Grupa Orange na świecie przejęła niedawno takie firmy jak Business & Decisions (w 2017), Basefarm (w 2018 r.), SecureData oraz SecureLink (obie w 2019 r.).

Bożena Leśniewska zaznacza przy tym, że przejęcia to niejedyny sposób rozwoju kompetencji ICT telekomu. Orange Polska zbudował kilka lat temu własną firmę działającą w obszarze budowy systemów teleinformatycznych i ich integracji.

– Integrated Solutions powstał od podstaw ponad siedem lat temu, a obecnie jest jednym z największych integratorów ICT w Polsce i jednym z najbardziej rozwojowych elementów naszego biznesu – mówi Bożena Leśniewska.

– Dzięki takiemu podejściu możemy wyjść poza świadczenie naszych tradycyjnych usług – łączności i cyberbezpieczeństwa i stać się dostawcą kompleksowych usług, składających się również z chmury, integracji, oprogramowania, automatyzacji czy robotyzacji – wylicza wiceprezes Orange Polska.

– Wstępna umowa kupna BlueSoft, jednego z najlepszych polskich dostawców aplikacji biznesowych z pewnością wzmocni nasze możliwości dostarczania rozwiązań end-to-end dla naszych klientów. Dzięki akwizycji firmy, której zespół to 650 wysokokwalifikowanych konsultantów, Orange Polska staje się unikatowym graczem na rynku – przekonuje Bożena Leśniewska.

Jak pokazują badania Orange Insights, 86 proc. ankietowanych firm twierdzi, że wybór gotowego, kompleksowego rozwiązania z rynku zapewnia wyższą jakość. Dlatego też telekom nastawia się na realizację projektów „od A do Z". – Rozszerzenie usług łączności o najnowocześniejsze technologie sprzyja stabilizacji i wzmocnieniu naszej pozycji na rynku usług dla biznesu. W praktyce – zamiast sprzedawać wyłącznie abonamenty komórkowe czy modemy, oferujemy gotowe systemy – mówi Bożena Leśniewska. – Mogą to być na przykład elastyczne systemy zarządzania logistyką, zawierające rozwiązania komunikacji mobilnej, odpowiednie urządzenia, oprogramowanie i aplikacje. Klientów z segmentu instytucji publicznych mogą zainteresować na przykład gotowe systemy zarządzania transportem publicznym czy innymi usługami komunalnymi – wylicza wiceprezes Orange Polska.

– Mogą to być też np. rozwiązania internetu rzeczy dla rolnictwa. Nowe usługi, takie jak specjalistyczne oprogramowanie czy aplikacje, to część naszego biznesu B2B, która rośnie najszybciej. W ubiegłym roku było to o 73 proc. więcej niż w 2017. Dlatego rozwój naszego potencjału w tym kierunku jest naturalnym krokiem – argumentuje Bożena Leśniewska. Dowodzi, że telekom radzi sobie w sektorze IT lepiej niż inni. – Rynek IT rośnie obecnie w tempie 5–6 proc. rocznie, natomiast w spółkach grupy Orange Polska w sektorze ICT obserwujemy wzrost dwucyfrowy. W stosunku do 2017 roku był to wzrost o 20 proc., natomiast w porównaniu z 2016 rokiem – aż dwukrotny – mówi wiceprezes Orange Polska.

Z usług BlueSoft korzysta ponad 80 firm na całym świecie. Reprezentują przede wszystkim branżę bankową, ubezpieczeniową telekomunikacyjnej, a także przedsiębiorstwa energetyczne, farmaceutyczne i logistyczne. Telekomunikacyjna grupa podkreśla, że zależy jej na zapewnieniu ciągłości biznesowej BlueSoft. – Dlatego na czele spółki po transakcji pozostanie jej dotychczasowy prezes. Jeżeli chodzi o zarząd, do jego składu dojdzie przedstawiciel Grupy Orange. Kluczowe jest utrzymanie zadowolenia z usług świadczonych przez BlueSoft i organiczny wzrost. BlueSoft nie stanie się na pewno wewnętrznym zespołem IT Orange Polska – zapewnia Bożena Leśniewska.

Materiał powstał we współpracy z Orange Polska

Biznes
Apel do Elona Muska w sprawie Polski. Rafał Brzoska: Jesteśmy jak Mongolia?
Biznes
Na stole 16. pakiet sankcji przeciwko Rosji. Mocno uderzy w aluminium i LNG
Biznes
SpaceX wyniosło na orbitę najmniejszego polskiego satelitę. Zbudowali go studenci
Biznes
Liczba fuzji spadła, ale i tak jest duża
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Francja naciska na Polskę w sprawie zakupów zbrojeniowych