Nowe lokomotywy, zakupione dzięki wsparciu unijnych dotacji, mają wjechać na linie niezelektryfikowane w 2015 roku. Do PKP Intercity wpłynęły trzy oferty - najtańsza opiewająca na 173,27 mln zł należy do bydgoskiej Pesy, Newag zaproponował dostarczenie lokomotyw za 211,7 mln zł, a hiszpańska Vossloh Espana - 393,5 mln zł.
Obecnie oferty będą analizowane teraz przez komisje przetargową. 80 proc. kryterium oceny stanowić będzie cena ( 60 pkt proc. cena brutto, kolejne 20 pkt proc. utrzymanie), kolejne 20 proc. to termin dostawy. Lokomotywy mają dotrzeć do przewoźnik a wciągu do 24 miesięcy od podpisania umowy.
Zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych do prowadzenia pociągów pasażerskich, jest pierwszym tego typu zamówieniem w historii przewoźnika. Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego i polepszenie jakości usług oraz rozszerzenie jego zasięgu o nowe trasy. Nowe lokomotywy będą kursować na trasach Ełk – Korsze, Ełk – Olecko – Suwałki, Rzeszów – Stalowa Wola - Zamość, Rzeszów – Jasło – Zagórz, Krzyż – Gorzów Wlkp., Piła – Krzyż.
PKP Intercity realizuje projekty taborowe na kwotę 4 mld zł.