Polska chce zwiększać eksport do Turcji

Polskie górnictwo promuje się na targach Minex w Izmirze. To kolejna z imprez promujących polskie firmy w Turcji

Publikacja: 23.05.2013 15:44

Polska chce zwiększać eksport do Turcji

Foto: Fotorzepa, Karolina Baca-Pogorzelska kbac Karolina Baca-Pogorzelska

Na promocję polskiej gospodarki w Turcji, Algierii, Brazylii, Kanadzie i Kazachstanie resort gospodarki przeznaczy w tym roku 160 mln zł. Chodzi o to, by zwiększyć sprzedaż Polskich towarów na tamtejsze rynki (łączny eksport na nie wynosi 2 proc.). Firmy mogą dostać dofinansowanie udziału w imprezach promocyjnych.

Rozpoczęta w czwartek impreza w Izmirze to kolejna promująca polskich przedsiębiorców w Turcji (po odbywających się w Stambule targach kolejowych z udziałem Pesy i Newagu czy budowlanych z udziałem Flowair czy Planiki). Tym razem swoje wyroby prezentują tu m.in. bytomski Conbelts oraz katowickie firmy Kopex i Famur. A polskie stoisko promocji eksportu odwiedził m.in. wiceburmistrz Izmiru Sirri Aydogan.

- Turecka gospodarka to jedna z najszybciej rozwijających się na świecie. Obecność na targach to szansa długotrwałego funkcjonowania na tym rynku i wsparcia naszymi autorskimi rozwiązaniami górnictwa w Turcji, bo ona zwraca się w kierunku wykorzystania swoich surowców – powiedział „Rz" Ireneusz Tomecki, wiceprezes Famuru.

- Oprócz programu ministerialnego są też dwa kolejne, wsparcia odzieży i dodatków oraz kosmetyków, te ostatnie będą promowane w czerwcu w Stambule – powiedziała „Rz" Olga Ratusińska, pierwszy sekretarz, szefowa wydziału promocji, handlu i inwestycji Ambasady RP w Ankarze. - W ubiegłym roku wolumen handlu między Polską a Turcją wyniósł prawie 5 mld dol. Z dodatnim saldem 1 mld dol. Po stronie polskiego eksportu – zauważa. Jadnak zeszłym pod względem handlowym Polska zajęła w Turcji 18. pozycję w eksporcie i 19. w imporcie.

Zdaniem Ratusińskiej jest duża szansa na współpracę obu krajów m.in. w dziedzinie informatyki (kolejny Cebit odbywa się w Turcji) oraz właśnie górnictwa (Turcja ma spore zasoby węgla, zwłaszcza brunatnego, szacowane na ok. 8-9 mld ton).

- Turcy zgodzili się na inwestycje na swoich złożach Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a ich zagospodarowanie może być też szansą dla naszych firm – podkreśla Ratusińska. Np. tegoroczna umowa z ZEA opiewa na 12 mld dol. – chodzi o złoża Afsin-Elbistan (4,4 mld ton). Paliwo ma trafiać do nowych elektrowni ok. 8 GW po to, by Turcja mogła zmniejszyć swą zależność od rosyjskiego gazu.

W 2012 r. koszt importu energii kosztował rząd w Ankarze ponad 62 mld dol., dlatego kraj chce być bardziej niezależny energetycznie i postawić na swoje surowce. Stąd m.in. plan rządowy mający na celu zagospodarowanie złóż węgla dających dodatkowe 25 mln ton paliwa rocznie. W Polsce wydobycie węgla kamiennego w skali roku to ok. 77 mln ton, a brunatnego ok. 60 mln ton, w Turcji odpowiednio 10 i 70-80 mln ton.

Ratusińska podkreśla, że Polsce udało się wykorzystać również niszę, jeśli chodzi o eksport mięsa wołowego do Turcji, który wyniósł w sumie 0,5 mld dol.

- We wrześniu 2010 r. po ok. osiemnastu latach otwarto tutejszy rynek i w samym 2011 r. udało się uzyskać z eksportu mięsa wołowego 250 mln dol. - przypomina Olga Ratusińska.

- Dla tureckich przedsiębiorców i przedstawicieli tureckich samorządów gospodarczych zaplanowano zorganizowanie dwóch misji przyjazdowych do Polski oraz jednej misji studyjnej dla tureckich dziennikarzy, która będzie dotyczyła sektora spożywczego w Polsce - powiedziała "Rz" Krystyna Olesińska, rzeczniczka Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ odpowiada za program turecki).

Na promocję polskiej gospodarki w Turcji, Algierii, Brazylii, Kanadzie i Kazachstanie resort gospodarki przeznaczy w tym roku 160 mln zł. Chodzi o to, by zwiększyć sprzedaż Polskich towarów na tamtejsze rynki (łączny eksport na nie wynosi 2 proc.). Firmy mogą dostać dofinansowanie udziału w imprezach promocyjnych.

Rozpoczęta w czwartek impreza w Izmirze to kolejna promująca polskich przedsiębiorców w Turcji (po odbywających się w Stambule targach kolejowych z udziałem Pesy i Newagu czy budowlanych z udziałem Flowair czy Planiki). Tym razem swoje wyroby prezentują tu m.in. bytomski Conbelts oraz katowickie firmy Kopex i Famur. A polskie stoisko promocji eksportu odwiedził m.in. wiceburmistrz Izmiru Sirri Aydogan.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni