W Europie zyski będą później

Zgodnie z prognozą IATA w tym roku linie europejskie zarobią łącznie 1,6 mld dolarów. To znaczy, że biznes poprawi się w kolejnych miesiącach. Na razie Europa lata na minusie.

Publikacja: 09.06.2013 23:26

Europejscy przewoźnicy zakończyli  pierwszy kwartał stratą w wysokości 2,6 mld dolarów. To znaczy, że sytuacja w europejskim  transporcie lotniczym dramatycznie się pogorszyła, bo rok temu w okresie styczeń–marzec linie  miały 1,51 mld dol. straty.

Pierwszy kwartał, tak samo jak i okres październik–listopad–grudzień, należą do najtrudniejszych dla europejskich linii. W tym roku dochodzą jeszcze koszty restrukturyzacji, jaką prowadzą praktycznie wszystkie linie w Europie. Przewoźnicy tracą też z powodu strajków pracowników, protestujących przeciwko zwolnieniom i cięciom wydatków.

Te cięcia dotyczą również połączeń – na przykład Lufthansa zmniejszyła flotę, wycofując z użytku 16 samolotów. W efekcie linia poniosła stratę w wysokości 604 mln dolarów. Była  ona jednak zgodna z prognozami i programem  naprawczym Score, który  ma   umożliwić niemieckiemu  przewoźnikowi powrót do trwałych zysków. Prezes Lufthansy Christoph Franz w rozmowie z „Rz" nie ukrywał, że to właśnie trudny rynek europejski spowodował wycofanie się tej linii z konsolidowania branży.

200 mln zł wyniosła strata PLL LOT za ubiegły rok – wynika z nieoficjalnych szacunków resortu skarbu

Większe straty mają dwie pozostałe grupy europejskie – Air France/KLM oraz International Airlines Group (British Airways i Iberia) w pierwszym kwartale były po  829 mln dolarów na minusie.

– W tej chwili jesteśmy w niezwykle trudnej sytuacji – powiedział Philippe Calavia,  wiceprezes ds. finansów Air France/KLM. I zapewnił, że zarząd robi wszystko, by cięcie kosztów szło zgodnie z planem. Właśnie ograniczaniem wydatków tłumaczył rosnące straty. – Oszczędności zawsze początkowo kosztują dużo – mówił Calavia podczas ostatniego walnego zgromadzenia IATA w Kapsztadzie. Air France/KLM ma dokładnie przyjrzeć się swojemu programowi restrukturyzacyjnemu i jego efektom. Wtedy też mogą zostać wprowadzone  nowe oszczędności.

W tej sytuacji wygląda na to, że PLL LOT są jedynymi, które poprawiły swoje wyniki w I kwartale. W okresie styczeń–kwiecień polski przewoźnik poprawił wynik o 30 mln złotych wobec  prognozy zapisanej na ten okres.     —dw

Europejscy przewoźnicy zakończyli  pierwszy kwartał stratą w wysokości 2,6 mld dolarów. To znaczy, że sytuacja w europejskim  transporcie lotniczym dramatycznie się pogorszyła, bo rok temu w okresie styczeń–marzec linie  miały 1,51 mld dol. straty.

Pierwszy kwartał, tak samo jak i okres październik–listopad–grudzień, należą do najtrudniejszych dla europejskich linii. W tym roku dochodzą jeszcze koszty restrukturyzacji, jaką prowadzą praktycznie wszystkie linie w Europie. Przewoźnicy tracą też z powodu strajków pracowników, protestujących przeciwko zwolnieniom i cięciom wydatków.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni