Reklama

W Europie zyski będą później

Zgodnie z prognozą IATA w tym roku linie europejskie zarobią łącznie 1,6 mld dolarów. To znaczy, że biznes poprawi się w kolejnych miesiącach. Na razie Europa lata na minusie.

Publikacja: 09.06.2013 23:26

Europejscy przewoźnicy zakończyli  pierwszy kwartał stratą w wysokości 2,6 mld dolarów. To znaczy, że sytuacja w europejskim  transporcie lotniczym dramatycznie się pogorszyła, bo rok temu w okresie styczeń–marzec linie  miały 1,51 mld dol. straty.

Pierwszy kwartał, tak samo jak i okres październik–listopad–grudzień, należą do najtrudniejszych dla europejskich linii. W tym roku dochodzą jeszcze koszty restrukturyzacji, jaką prowadzą praktycznie wszystkie linie w Europie. Przewoźnicy tracą też z powodu strajków pracowników, protestujących przeciwko zwolnieniom i cięciom wydatków.

Te cięcia dotyczą również połączeń – na przykład Lufthansa zmniejszyła flotę, wycofując z użytku 16 samolotów. W efekcie linia poniosła stratę w wysokości 604 mln dolarów. Była  ona jednak zgodna z prognozami i programem  naprawczym Score, który  ma   umożliwić niemieckiemu  przewoźnikowi powrót do trwałych zysków. Prezes Lufthansy Christoph Franz w rozmowie z „Rz" nie ukrywał, że to właśnie trudny rynek europejski spowodował wycofanie się tej linii z konsolidowania branży.

200 mln zł wyniosła strata PLL LOT za ubiegły rok – wynika z nieoficjalnych szacunków resortu skarbu

Większe straty mają dwie pozostałe grupy europejskie – Air France/KLM oraz International Airlines Group (British Airways i Iberia) w pierwszym kwartale były po  829 mln dolarów na minusie.

Reklama
Reklama

– W tej chwili jesteśmy w niezwykle trudnej sytuacji – powiedział Philippe Calavia,  wiceprezes ds. finansów Air France/KLM. I zapewnił, że zarząd robi wszystko, by cięcie kosztów szło zgodnie z planem. Właśnie ograniczaniem wydatków tłumaczył rosnące straty. – Oszczędności zawsze początkowo kosztują dużo – mówił Calavia podczas ostatniego walnego zgromadzenia IATA w Kapsztadzie. Air France/KLM ma dokładnie przyjrzeć się swojemu programowi restrukturyzacyjnemu i jego efektom. Wtedy też mogą zostać wprowadzone  nowe oszczędności.

W tej sytuacji wygląda na to, że PLL LOT są jedynymi, które poprawiły swoje wyniki w I kwartale. W okresie styczeń–kwiecień polski przewoźnik poprawił wynik o 30 mln złotych wobec  prognozy zapisanej na ten okres.     —dw

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama