Reklama

Polak boi sie e-sklepu

28 proc. nigdy nie zrobiło w ten sposób zakupów, choć część z nich rozważa taką możliwość w przyszłości.

Publikacja: 21.07.2013 23:01

Obawy przed handlem internetowym są wśród Polaków bardzo silne. Dane pokazują co prawda, że ten segment rynku rośnie w tempie co najmniej kilkunastu procent rocznie, lecz to prawdopodobnie efekt zwiększonych zakupów osób, które już zaczęły korzystać z tej formy dokonywania zakupów.

Z badań Gemius oraz e-Commerce Polska wynika bowiem, że spośród 28 proc. ankietowanych, którzy nigdy w sieci nie kupowali, co trzeci rozważa taką opcję. Co ciekawe, większą skłonność do zakupów online wykazują ankietowani mieszkający na wsi oraz konsumenci, którzy przeglądają w sieci towary, ale ostatecznie kupują w sklepach tradycyjnych.

Co ciekawe, Polacy są jednymi z największych zwolenników właśnie oglądania towarów w sklepie przed internetowym zakupem. Taka opcja ważna jest aż dla 74 proc. badanych i jeśli chodzi o Europę, to tylko w Rosji ich liczba była wyższa.

Co więcej, z badań Gemiusa oraz e-Commerce Polska wynika, że wśród konsumentów niekupujących w sieci i niemających takich planów relatywnie więcej jest osób powyżej 50. roku życia, mieszkańców miast z populacją 100–500 tys., osób z wykształceniem co najwyżej średnim oraz o dochodach poniżej 2 tys. zł. Jednak zaskakująca jest w tej grupie wysoka reprezentacja osób zamożnych zarabiających powyżej 10 tys. zł.

– Brak wystarczającej wiedzy w połączeniu z ograniczonym kontaktem z Internetem sprawia, że bardzo często obawiają się, że zostaną oszukani. To dla sklepów online sygnał, że warto wprowadzać programy budujące świadomość bezpieczeństwa nabywania produktów tą drogą – mówi Mateusz Gordon, ekspert Gemiusa w obszarze e-handlu.

Reklama
Reklama

Firmy szukają na to sposobów. Dla wielu konsumentów zachętą jest możliwość zrobienia zakupów w sieci, a następnie osobisty odbiór w wyznaczonym punkcie. Spośród e-sklepów dających taką opcję nawet 30 proc. klientów wykorzystuje osobisty odbiór. Inna forma to certyfikat przyznany sklepowi gwarantujący wysoką jakość obsługi i bezpieczeństwo sfinalizowania transakcji, jak choćby obecny w kraju Trusted Shops.

Dzisiaj bowiem niemal co drugi ankietowany z grupy niekupujących online jako powód takiej decyzji podaje brak możliwości obejrzenia towaru przed zakupem, a więcej niż co trzeci obawia się otrzymania produktu innego niż zamawiany czy po prostu są bardziej przyzwyczajeni do zakupów w tradycyjnych sklepach.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama