Budowa trwała prawie 12 miesięcy i rozpoczęła się od rozbiórki poprzednio istniejącego, a całkowicie technicznie zużytego, wiaduktu. Po 40-letniej eksploatacji wykazywał on mocno zaawansowane procesy korozyjne, jak również nie spełniał wymagań nośności.

Umowa na wykonanie prac na wiadukcie górczyńskim wschodnim w Poznaniu, w systemie "zaprojektuj i wybuduj" została podpisana  z konsorcjum firm: Mostostal Warszawa SA i Acciona Infraestructuras SA. Wartość  kontraktu sięgnęła 65 mln zł, w tym ponad 52 mln zł na roboty budowlane. Te ostatnie zostały dofinansowane kwotą 40 mln zł z funduszy unijnych. Pierwotnie  termin udostępnienia obiektu został wyznaczony na 30 września 2013 roku.

Ryszard Grobelny - prezydent Poznania - zapewnia, że aż dwumiesięczne przyspieszenie realizacji tej inwestycji nie jest związane z żadnymi ekstra-gratyfikacjami dla wykonawców. Jego zdaniem, jest to efekt właściwego nadzoru inwestorskiego (bezpośredni kontakt i zapłata dla podwykonawców) oraz bardzo dobrej organizacji pracy na placu budowy.

Nowo powstały obiekt inżynierski posiada trzy pasy ruchu w jedną stronę (dotychczasowy obiekt miał szer. 11,22 m, nowy po poszerzeniu 16,92 m), ścieżkę rowerową i ekrany akustyczne. Jego nośność została podniesiona do klasy A , co oznacza wytrzymałość do obciążenia 115 kN/oś.

Wiadukt górczyński wschodni tworzy całość ze swoim odpowiednikiem zachodnim, oddanym do użytku w 2008 r.  Zakończona w tym tygodniu odbudowa tego obiektu, czyli główna część wartej 65 mln zł inwestycji, uzyskała dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Jak podkreślają przedstawiciele miasta, jest to ostatni element przebudowy drogi krajowej nr 5 na odcinku wylotowym z Poznania. "Realizacja projektu przyczyni się do poprawy funkcjonowania regionalnego systemu transportowego – usprawnienie dostępu do sieci dróg krajowych i międzynarodowych przebiegających przez Miasto Poznań oraz dostępności regionu do europejskiego korytarza transportowego Wschód – Zachód."