Reklama

Polacy wolą lekkie piwa smakowe

Maleje sprzedaż piw z dużą zawartością alkoholu. Wypierają je m.in. lekkie, smakowe trunki.

Publikacja: 18.08.2013 15:43

Polacy wolą lekkie piwa smakowe

Foto: Bloomberg

Jeszcze na początku XXI wieku co czwarte piwo kupowane w Polsce miało więcej niż 6,2 proc. alkoholu. W ubiegłym roku udziały piw mocnych wynosiły już niespełna 17 proc. Ten sezon z pewnością nie przyniesie odwrócenia trendów.

– Wielkość sprzedaży piw mocnych jest już o ponad 20 proc. niższa niż pięć lat temu i będzie się raczej nadal zmniejszał – mówi Melania Popiel, rzecznik prasowy Carlsberg Polska, trzeciego producenta piwa w naszym kraju.

Piwa mocne odchodzą do lamusa, ponieważ zmienia się gust piwoszy. – Priorytetem dla konsumentów nie jest już wysoka zawartość alkoholu w piwie – wyjaśnia Piotr Jurjewicz, wiceprezes ds. marketingu Kompanii Piwowarskiej, lidera branży piwnej w Polsce. – Zwrot w stronę lekkości i mniejszej zawartości alkoholu to efekt rosnącej kultury piwnej, trendu zauważalnego w wielu krajach Zachodu, który dotarł już także do Polski.

Chętniej niż kiedyś kupujemy dziś m.in. jasne pełne, w którym zawartość alkoholu wynosi 5,6–6,2 proc. (do tej grupy należą np. marki Żubr czy Warka). Na popularności zyskują również lekkie piwa smakowe.

Konsumenci mają w czym wybierać. Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec, wicelidera rynku piwa, zwraca uwagę, że oferta produktów będących alternatywą dla mocnych trunków jest w naszym kraju coraz większa. Najnowszym hitem są radlery i shandy, czyli piwa zmieszane z lemoniadą. Napoje te zadebiutowały u nas w 2012 r. W II kwartale 2013 r. ich udziały rynkowe wynosiły 1,4 proc.

Reklama
Reklama

Zdaniem Macieja Chołdrycha, eksperta rynku piwa i właściciela firmy piwoznawcy.pl, piwa mocne mają nadal wiernych konsumentów. Ale ta grupa zaczyna się kurczyć, bo nie są one w stanie zdobyć nowych fanów wśród młodych Polaków.

– Amatorzy piwa mocnego, którzy jeszcze 10 lat temu odpowiedzialni byli za silny wzrost jego sprzedaży, mają dziś ponad 50 lat i rzadziej sięgają po produkty browarów – mówi Jurjewicz. – Najwięcej piwa piją bowiem osoby między 36. a 49. rokiem życia.

Nie wszyscy mają jednak powody do narzekań. Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich (SRBP), zaznacza, że mocne piwa z lokalnych warzelni mają się dobrze.

– Ten negatywny trend dotyczy przede wszystkim piw masowych. W  przypadku regionalnych i niszowych produktów, kupowanych przez koneserów i konsumentów otwartych na nowe i ciekawe smaki, duża zawartość ekstraktu bywa wręcz atutem – mówi szef SRBP. – Tym bardziej że ze względu na inną niż w dużych browarach technologię produkcji wyższy poziom ekstraktu nie musi wcale oznaczać podwyższonej zawartości alkoholu, wpływa natomiast na większą wyrazistość piwa.

Marek Skrętny, dyrektor marketingu regionalnego Browaru Amber, dodaje: – Piwa mocne zarówno lagery, jak i portery mają stałe miejsce na rynku. Co więcej, browary starają się urozmaicać ten segment, wymyślając nowe smaki.

Amber wprowadził ostatnio portera z dodatkiem chili. Całą wyprodukowaną partię sprzedał w ciągu miesiąca.

Reklama
Reklama

– Nie licząc tanich marek, kupowanych głównie dla dużej zawartości alkoholu – a przez to  psujących wizerunek całej kategorii – piwa mocne zachowają dla siebie stabilną niszę rynkową. Będą kupować je głównie koneserzy napojów o bogatym aromacie – uważa Maciej Chołdrych.

Potencjał widzi on głównie w nadal mało znanych u nas koźlakach, ale porterach bałtyckich czy mocnych piw pszenicznych.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama