Polskie firmy jadą do Doliny Krzemowej

Innowacyjne przedsiębiorstwa planujące globalną ekspansję będą się szkolić w mekce branży.

Publikacja: 22.08.2013 23:40

Polskie firmy jadą do Doliny Krzemowej

Foto: Bloomberg

Innowacyjne polskie firmy będą mogły nawiązać współpracę z przedsiębiorcami na rynku amerykańskim. W przyszłym miesiącu kończy się nabór do trzeciej edycji programu US-Poland Innovation Hub, którego celem jest wsparcie firm planujących zagraniczną ekspansję.

W ramach programu menedżerowie wybranych firm będą najpierw przygotowywani do spotkań z potencjalnymi partnerami i inwestorami. Następnie w połowie przyszłego roku wyjadą do Doliny Krzemowej w Kalifornii. Będzie tam zorganizowany dla nich roadshow, podczas którego będą mieć okazje do nawiązania kontaktów biznesowych z tamtejszymi przedsiębiorstwami.

Globalna ekspansja

– Chcemy, aby nasz program pomagał polskim firmom w zdobywaniu światowych rynków – mówi wykładowca Uniwersytetu Stanforda i współtwórca Hubu, prof. Piotr Moncarz. Organizatorem całego przedsięwzięcia jest US-Polish Trade Council (USPTC) – Polsko-Amerykańska Rada Współpracy. W ubiegłym roku zorganizowała wyjazd do USA czterech firm, które wzięły udział w pierwszej edycji programu (zgłosiło się osiem firm). Na miejscu mogły wybierać przedsiębiorstwa, z którymi chciały nawiązać kontakt.

– Konsultant współpracujący z Hubem zapytał mnie, z jaką firmą amerykańską najbardziej chciałbym rozmawiać. Odparłem bez wahania, że z Autodesk. Następnego dnia znałem już termin spotkania – mówi prezes zajmującej się technologiami wirtualnej rzeczywistości firmy i3D Arkadiusz Patryas.

Jedna z firm – In Point zajmująca się rozwijaniem internetowych usług e-commerce – powołała już w USA nową spółkę i otwarła w Dolinie Krzemowej stałe biuro. Dzięki temu liczy na większy dostęp do nowoczesnych technologii i pozyskanie nowych źródeł finansowania.

W czerwcu wizytę w USA odbywała jedna z sześciu firm, które przystąpiły do drugiej edycji programu. W lipcu wyjechała kolejna.

Ale zanim do Palo Alto w Dolinie Krzemowej wyjadą firmy z rozpoczynającej się trzeciej edycji, ich przedstawiciele muszą się wcześniej przygotować. Pierwsze sesje treningowe odbędą się jeszcze w Polsce w III i IV kwartale. Menedżerowie będą szkoleni w zakresie finansowania, prawa patentowego, prezentacji i negocjacji.

Pomysły najważniejsze

Przy naborze do programu będzie ostra selekcja. Największe szanse mają branże reprezentujące zaawansowane technologie.

– Nie poszukujemy ludzi z pomysłem na firmę. Szukamy firm z pomysłami. Takich, które już działają, mają doświadczenie na macierzystym rynku i chcą się rozwijać poprzez globalną ekspansję – wyjaśnia Moncarz.

Udział w programie pozwala polskim przedsiębiorcom nie tylko spotkać się z potencjalnymi partnerami, ale poznać praktyki amerykańskiego biznesu i dostosować strategię rozwoju do standardów amerykańskiego rynku. Hub umożliwia także firmom korzystanie z sieci kontaktów biznesowych oraz wspiera w uruchomieniu przedstawicielstwa i rozpoczęcia działalności w USA. Ale przede wszystkim ogranicza ryzyko związane z wejściem na amerykański rynek na własną rękę. Firma bowiem już na etapie przygotowań do rozmów z inwestorami będzie mogła zweryfikować swoje możliwości i zdecydować: jechać czy nie.

Bo udział w programie związany jest z wydatkami. Koszty uczestnictwa w sesjach treningowych w Polsce to 5 tys. dol., udział w sesjach w Dolinie to 8 tys. dol. Ponadto uczestnicy z własnej kieszeni płacą za przelot i pobyt w USA.

Go_Global.pl

Pieniądze dla małych innowacyjnych firm

Innowacyjne firmy mogą korzystać ze wsparcia finansowego państwa przyznawanego w ramach programu Go_Global.pl. Pomaga on małym i średnim przedsiębiorcom w rozwijaniu się na światowych rynkach. Dofinansowanie przeznaczone jest na wsparcie komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych realizowanych przez innowacyjne mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa działające w sektorze wysokiej i średniowysokiej technologii. Firmy mogą otrzymać pieniądze na opracowanie biznesplanu i strategii internacjonalizacji oraz analizę rynków międzynarodowych, w tym zakupu specjalistycznych raportów badawczych. Mogą także brać udział w warsztatach z udziałem potencjalnych inwestorów z sektora venture capital. Przechodzą również trening dotyczący wymogów prawnych i kulturowych zagranicznych rynków, zarządzania na nich własnością intelektualną i przygotowania ofert do negocjacji. Maksymalna wartość dofinansowania projektu wynosi 200 tys. zł. Przedsięwzięcie organizuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W drugim już konkursie (pierwszy ogłoszono w ubiegłym roku) partnerami Centrum w zakresie realizacji programu Go_Global.pl są US-Polish Trade Council, Plug and Play Tech Center oraz Fraunhofer-Zentrum für Mittel und Osteuropa.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?