Młodzi chcą oszczędzać. Jak ich do tego zachęcić?

Kluczowym warunkiem sukcesu PPK będzie transparentna informacja oraz edukacja dostosowana do potrzeb pracowników i pracodawców – wynika z zeszłotygodniowego panelu dyskusyjnego „Bezpieczeństwo finansowe Polaków", który odbył się podczas IX Europejskiego Kongresu Finansowego.

Publikacja: 09.06.2019 20:45

Młodzi chcą oszczędzać. Jak ich do tego zachęcić?

Foto: AdobeStock

Dyskusję rozpoczęła prezentacja dr Łukasza Srokowskiego z Instytutu Millenials, który przedstawił wyniki badania dotyczącego świadomości i postaw najmłodszego pokolenia pracowników wobec oszczędzania, emerytury i PPK. Badanie pokazało, że millenialsi nie wierzą w państwową emeryturę, chcą oszczędzać i widzą w tym wartość. 86,5 proc. z nich oszczędza regularnie lub nieregularnie, a prawie 50 proc. odkłada niemal połowę swojej pensji. Tylko nieco ponad 1/3 przepytywanych przedstawicieli najmłodszego pokolenia pracowników słyszała o PPK, ale 56,7 proc. uznaje je za dobry projekt, a aż 28,5 proc. chce odkładać 4 proc. swojego wynagrodzenia w tym programie.

- Autentyczność i wiarygodność są dla tego pokolenia najważniejszą wartością, a przy ich podejściu do oszczędzania PPK są narzędziem, na bazie którego można zbudować ich zaufanie do Państwa, trzeba tylko dotrzymać zawartą w tym programie obietnicę – przekonywał Srokowski.

Zdaniem Ewy Małyszko, prezes zarządu PFR TFI, PPK, aby stały się powszechne, potrzebują m. in. efektywnej komunikacji.

– Aby podjąć świadomą decyzję i pozostać w tym programie trzeba dowiedzieć się o jego istnieniu, zrozumieć zasady jego funkcjonowania i uświadomić sobie potrzebę budowania dodatkowego zabezpieczenia na jesień życia. 2/3 millenialsów nie słyszało o PPK. Potrzebujemy szerokiej komunikacji i programów edukacyjnych, aby uczestnictwo w PPK było świadome i trwałe – mówiła szefowa PFR TFI.

Przekonywała też, że pokolenie urodzone w latach 1982-2000 ceni sobie poczucie sprawczości, a zarządzając swoimi pieniędzmi i podejmując decyzje finansowe potrzebuje mieć do nich szybki, bezpośredni dostęp za pomocą aplikacji w telefonie. Dlatego też ważne jest też wyjście naprzeciw tym potrzebom przez instytucje finansowe oferujące plany.

Wyzwania związane z wdrażaniem PPK inaczej postrzega Krzysztof Nowak, prezes zarządu Mercer Polska. Uważa on, że większym problemem we wdrożeniu PPK może być postawa polskich pracodawców, którzy nie do końca rozpoznają i rozumieją potrzebę kształtowania relacji pracodawca-pracownik w oparciu o programy długoterminowego oszczędzania, a od ich postawy zależy ostateczny poziom partycypacji pracowników. Pracodawcy powinni być zaangażowani w ten projekt, a do tego potrzeba dwóch rzeczy – edukacji oraz więcej przestrzeni do decydowania. Szef Mercera jest też przekonany, że to ostatnia reforma w tym obszarze, że następnej szansy nie dostaniemy, dlatego powinniśmy odpowiedzialne ją wykorzystać. W opinii Małgorzaty Rusewicz, prezes IGTE, aby PPK okazały się sukcesem, potrzebna jest odbudowa społecznego zaufania do systemu długoterminowego oszczędzania.

– Zaufania nie można zbudować szybko, to jest długi proces. Wiarygodność w tej mierze ma niezwykłe znaczenie, dlatego instytucje finansowe i inni interesariusze powinni działać transparentnie i odpowiedzialnie podczas rozbudowy kapitałowego filara systemu emerytalnego – wskazała prezes Rusewicz.

Łukasz Kozłowski, główny ekonomista FPP i ekspert CALPE zwrócił uwagę, że PPK to program z automatycznym zapisem z możliwością rezygnacji, a wiec rozwiązaniem, które nie ogranicza wolności wyboru, a wspiera proces podejmowania decyzji, ułatwia podjęcie działania zwiększającego poziom osobistego bezpieczeństwa finansowego na bardzo korzystnych warunkach. Jego zdaniem dla optymalnej realizacji celów stawianych przed PPK potrzebne jest stworzenie systemu rent dożywotnich jako uzupełnienia systemu wypłat.

Cytowane badania zostały zrealizowane przez Instytut Millenials we współpracy z PFR TFI.

Dyskusję rozpoczęła prezentacja dr Łukasza Srokowskiego z Instytutu Millenials, który przedstawił wyniki badania dotyczącego świadomości i postaw najmłodszego pokolenia pracowników wobec oszczędzania, emerytury i PPK. Badanie pokazało, że millenialsi nie wierzą w państwową emeryturę, chcą oszczędzać i widzą w tym wartość. 86,5 proc. z nich oszczędza regularnie lub nieregularnie, a prawie 50 proc. odkłada niemal połowę swojej pensji. Tylko nieco ponad 1/3 przepytywanych przedstawicieli najmłodszego pokolenia pracowników słyszała o PPK, ale 56,7 proc. uznaje je za dobry projekt, a aż 28,5 proc. chce odkładać 4 proc. swojego wynagrodzenia w tym programie.

Pozostało 82% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Na co czeka biznes? Tak ostatnie 12 miesięcy podsumowują przedsiębiorcy
Biznes
Nowe zasady sprzedaży drewna od 2025 r. Mają zapobiec „szalonemu eksportowi”
Biznes
BCC FOR THE FUTURE: wydarzenie, które inspiruje liderów polskiego biznesu
Biznes
Turcja rezygnuje z rosyjskiej stali. Koncerny oligarchów tracą ważny rynek