75 proc. mieszkańców UE w wieku 16-74 lat zadeklarowało, że korzystało z sieci w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie. Spośród nich 59 proc. robiło zakupy online - czytamy w komunikacie Eurostatu. W 2012 roku różne produkty w sieci kupowało aż 82 proc. Brytyjczyków, 79 proc. Duńczyków i Szwedów, 77 proc. Niemców, 73 proc. Luksemburczyków i 72 proc. Finów. Najmniej zainteresowani zakupami online są Rumuni (11 proc.), Bułgarzy (17 proc.), Estończycy i Włosi (po 29 proc.).
Polska w badaniu plasuje się mniej więcej po środku. 47 proc. polskich internautów zadeklarowało, że w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie robiło zakupy w sieci.
Europejczycy najczęściej kupują w internecie ubrania i sprzęt sportowy, a także korzystają z sieci w celach turystycznych, płacąc za bilety lotnicze lub rezerwując wczasy czy noclegi. W 2012 r. robiło to 32 proc. badanych. Z kolei jedna czwarta zaopatrywała się online w książki, gazety i materiały w formie e-learningu. Tylko jeden na dziesięciu uczestników badania zamawiał w sieci artykuły spożywcze.
25 proc. polskich internautów kupuje w internecie ubrania i sprzęt sportowy, 21 proc. sprzęt AGD, a 9 proc. sprzęt elektroniczny. 14 proc. zamawia w sieci książki i gazety, a 8 proc. filmy i muzykę. 10 proc. kupuje w sieci żywność. Tylko 8 proc. w sieci płaci za wczasy czy bilety lotnicze, co jest jednym z niższych wyników w UE.
Eurostat opublikował wyniki badania w ramach trwającego Europejskiego Roku Obywateli i tygodnia poświęconego zakupom online.