Kawa na globalnych rynkach najtańsza od ponad czterech lat

Ceny najpopularniejszych odmian kawy spadły do najniższego poziomu od ponad czterech lat. Zmiany trendu nic na razie nie zapowiada.

Publikacja: 29.10.2013 02:00

Kawa na globalnych rynkach najtańsza od ponad czterech lat

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch DM Danuta Matloch

Wczoraj kawa gatunku arabica z dostawą w grudniu taniała na giełdzie w Nowym Jorku nawet o 1,8 proc. Funt (ok. 0,45 kg) tych ziaren można było kupić już za 1,07 dol. To najmniej od marca 2009 r. Tymczasem jeszcze na początku tego roku funt arabiki – która odpowiada za ok. 60 proc. produkcji kawy na świecie – kosztował 1,5 dol.

Tanieje też kawa drugiej najpopularniejszej odmiany, robusta. Za tonę tego surowca płacono wczoraj na giełdzie w Londynie ok. 1524 dol. (czyli ok. 0,69 dol. za funt) – o 22 proc. mniej niż na początku roku.

Trend spadkowy na rynku kawy trwa już od 2,5 roku – najdłużej od 20 lat. W tym czasie ceny spadły niemal o 200 proc. A zdaniem analityków na tym się nie skończy.

– Bardzo prawdopodobne, że kolejnym celem będzie dolar za funt arabiki – wskazuje Kona Haque, analityczka z Macquarie Group. Tego samego zdania jest Carsten Fritsch, analityk surowcowy z Commerzbanku.

Kawa tanieje, bo warunki pogodowe sprzyjają jej uprawom w krajach będących jej największymi producentami: Brazylii, Wietnamie i Kolumbii. Amerykański Departament Rolnictwa tegoroczny plon w pierwszym z tych krajów szacuje na prawie 54 mln worków (po 60 kg). – W 2014 r. zbiory mogą dojść do 55–60 mln worków – przewiduje brazylijski broker Flavour Coffee.

Według Federacji Kolumbijskich Plantatorów Kawy z tamtejszych plantacji najprawdopodobniej uda się w tym roku zebrać ok. 10,6–10,8 mln worków kawy (podobnie jak w Brazylii, głównie arabiki), o kilka procent więcej, niż zakładano. W Wietnamie produkcja – głównie robusty – w tym sezonie może sięgnąć rekordowych 29 mln worków.

Do spadku cen kawy przyczyniło się także tegoroczne osłabienie brazylijskiego reala, które skłoniło tamtejszych plantatorów do sprzedania części zapasów.

Choć ceny kawy na globalnych rynkach maleją, nie przekłada się to na ceny tej używki w polskich kawiarniach i sklepach. Mimo to jej popularność systematycznie rośnie kosztem herbaty. Według analizy Euromonitor International w 2015 r. wartość rynku kawy w Polsce ma sięgnąć 1,3 mld euro, czyli o 8 proc. więcej niż w 2011 r. To sprawia, że dynamicznie rozwijają się u nas sieci kawiarń. Kawę na wynos coraz częściej oferują też sklepy spożywcze.

Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex