Firmy kupuja więcej ciężarówek

W transporcie widać ożywienie. Firmy kupują więcej samochodów użytkowych.

Publikacja: 31.10.2013 10:28

Według zrzeszenia europejskich producentów ACEA we wrześniu rejestracje samochodów użytkowych na terenie Unii Europejskiej wzrosły o 6,1 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i przekroczyły 160 tys. Wyniki za trzy kwartały były jednak na minusie.

Ale głębokość spadku maleje: dane skumulowane po ośmiu miesiącach pokazywały spadek o 5,5 proc. Po dziewięciu – już tylko o 4 proc. W sumie od stycznia zarejestrowano w UE 1,23 mln pojazdów użytkowych. Rynek rośnie m.in. w Hiszpanii (o 1,8 proc.) i Wielkiej Brytanii (7,9 proc.). Spadki widoczne są z kolei we Francji (7 proc.), Włoszech (16,2 proc.) i w Niemczech (6,9 proc.). Przy czym w tych ostatnich – to największy rynek motoryzacyjny w Europie – sprzedaż we wrześniu podskoczyła w ujęciu rocznym o 4,2 proc.

W ciągu 9 miesięcy tego roku najmniejszy spadek odnotował segment aut dostawczych – o 3,4 proc. Blisko dwa razy mocniej malała sprzedaż dużych ciężarówek o nośności powyżej 16 ton – o 6,1 proc. Ale we wrześniu segment poprawił sprzedaż o 8,7 proc., przy czym wzrost widoczny był na większości rynków.

Nieźle wypadły autobusy: we wrześniu liczba rejestracji podskoczyła o 15,7 proc. Od stycznia w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła o 2,7 proc. do niecałych 23,5 tys. sztuk.

Na europejskim tle polski rynek ma się znacznie lepiej. W ciągu 9 miesięcy sprzedano w Polsce prawie 12,5 tys. samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony. To o 3,1 proc. więcej niż w trzech kwartałach ubiegłego roku. O niecałe 2 proc. wzrósł popyt na najcięższe pojazdy powyżej 16 ton – sprzedano ich ponad 10,6 tys. Z kolei we wrześniu liczba rejestracji nowych ciężarówek i autobusów okazała się o prawie jedna trzecią wyższa niż miesiąc wcześniej. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego rejestracje podskoczyły do 1,8 tys. sztuk, przy czym wzrósł popyt zarówno na samochody ciężarowe, jak i autobusy.

Wzrost sprzedaży napędzany jest w dużym stopniu perspektywą wejścia w życie z początkiem przyszłego roku nowych, ostrzejszych norm czystości spalin – Euro 6.

Według zrzeszenia europejskich producentów ACEA we wrześniu rejestracje samochodów użytkowych na terenie Unii Europejskiej wzrosły o 6,1 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i przekroczyły 160 tys. Wyniki za trzy kwartały były jednak na minusie.

Ale głębokość spadku maleje: dane skumulowane po ośmiu miesiącach pokazywały spadek o 5,5 proc. Po dziewięciu – już tylko o 4 proc. W sumie od stycznia zarejestrowano w UE 1,23 mln pojazdów użytkowych. Rynek rośnie m.in. w Hiszpanii (o 1,8 proc.) i Wielkiej Brytanii (7,9 proc.). Spadki widoczne są z kolei we Francji (7 proc.), Włoszech (16,2 proc.) i w Niemczech (6,9 proc.). Przy czym w tych ostatnich – to największy rynek motoryzacyjny w Europie – sprzedaż we wrześniu podskoczyła w ujęciu rocznym o 4,2 proc.

Biznes
Mocno przyspiesza sprzedaż aut na prąd. I to mimo braku dopłat
Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł