Tymczasem jeszcze w 2008 roku z opon zimowych korzystało zaledwie 55 proc. badanych. - Świadomość Polaków w kwestii bezpieczeństwa znacznie się poprawiła – twierdzi Piotr Ciesielski z Allegro.pl.
Badania pokazały, że Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej. Równo dwie trzecie ankietowanych deklaruje, że jeden komplet opon użytkuje powyżej 3 sezonów. Natomiast 23 proc. badanych stwierdziło, że wymienia opony dopiero gdy jeżdżą na nich 4 lata.
W pierwszej trójce najczęściej wybieranych marek opon zimowych znalazły się w kolejności: Dębica, Continental i Goodyear. Ale sama marka znajduje się dopiero na czwartym miejscu wśród najważniejszych kategorii, według których kupujemy „zimówki". Dla większości badanych ważniejsze niż cena są kwestie bezpieczeństwa: na pierwszym miejscu stawiana jest przyczepność, dopiero potem cena, a następnie wynik w testach, marka i opinie użytkowników o produkcie. Na końcu uwzględniany jest wpływ na spalanie i poziom generowanego hałasu. Od jesieni ubiegłego roku dane o przyczepności, efektywności paliwowej i poziomie hałasu umieszczane są na etykietach, zgodnie z wymogami UE.
Gdzie kupujemy opony? Najczęściej w internecie: prawie połowa ankietowanych preferuje zakupy w taki właśnie sposób, nieco mniej bo 40 proc. wybiera niezależne warsztaty. Badania pokazały, że kupujący raczej omijają autoryzowane stacje obsługi (11 proc.) i sklepy motoryzacyjne (11 proc.). Na końcu listy znalazły się hipermarkety (2 proc.).
Jak przygotować samochód na zimę?