W ubiegłym roku w Polsce na takie rozwiązanie zdecydowało się 15 tys. kierowców. Według danych policji, w 2012 roku skradziono ok. 15,5 tysiąca samochodów, a ich wartość oszacowano na 521,8 mln zł. To o 12 mln zł więcej niż rok wcześniej.
Z opublikowanych w tym roku międzynarodowych badań Cisco „Customer Experience Report" wynika, że użytkownicy samochodów chcą wzrostu ich bezpieczeństwa. - Przedsiębiorcy i osoby prywatne będą w coraz większym stopniu polegać na nowoczesnych rozwiązaniach zapobiegających kradzieżom aut – mówi Bartłomiej Dębski, prezes Cartrack Polska, polskiego oddziału firmy będącej jednym z globalnych liderów monitoringu GPS. Na całym świecie obsługuje ona ponad 500 tys. pojazdów.
Według ekspertów, coraz szybciej rozwijane są zaawansowane rozwiązania, które mają na celu integrację danych zbieranych przez urządzenia monitorujące w celu zwiększające nie tylko poziomu ochrony, ale i komfortu użytkowników dróg. Firmy i właściciele samochodów na ich ochronę przeznaczają znaczne kwoty, a niektórzy są także w stanie udostępnić w tym celu nawet swoje dane biometryczne. Okazuje się, że 60 proc. osób badanych przez Cisco była skłonna do przekazywania swoich osobistych danych biometrycznych, takich jak np. odcisk palca czy próbki DNA, w celu zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą. - Wśród metod, które stosują producenci i użytkownicy pojazdów nadal jednak popularne są przede wszystkim tradycyjne sposoby, takie jak alarmy, przyciski autoryzujące, czy blokady skrzyni biegów – twierdzi Kamil Jakacki, dyrektor sprzedaży na Polskę oraz Europę Środkowo-Wschodnią w Cartrack Polska.
Inne sposoby zabezpieczania pojazdów przed kradzieżą to np. znakowanie pojazdów mikrocząsteczkami z kodem PIN, czy ukryty w samochodzie skaner. Nie pozwoli on na uruchomienie auta do czasu, aż nie wychwyci sygnału z karty ukrytej w dokumentach wozu, którą ma przy sobie kierowca.
Według firmy badawczej Transparency Market Research, światowy rynek inteligentnych systemów transportowych ma rosnąć w tempie ok 11 proc. rocznie. - Są to systemy informacyjne i komunikacyjne stosowane w zakresie pojazdów, infrastruktury i użytkowników, które usprawniają proces przesyłania danych pomiędzy nimi, w celu zapewnienia kierowcom szybszej, bardziej opłacalnej i bezpiecznej jazdy – mówi Wojciech Mach, dyrektor zarządzający Luxoft Poland, dostarczającego rozwiązania IT m.in. dla producentów samochodów i dostawców urządzeń motoryzacyjnych.