Budowa nowej infrastruktury granicznej od styku z Obwodem Kalinigradzkim Federacji Rosyjskiej na Północy po południowy, odcinek polsko- ukraiński ma kosztować prawie miliard złotych. Pieniądze na budowę nowych i modernizację istniejących przejść pochodzą z kilku źródeł. Środki na przejście w Budomierzu wyłożył budżet państwa, w ramach programu rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy państwowej w latach 2010-2013 (99,2 mln zł), skorzystano też z dofinansowania unijnego uzyskanego w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych (24,6 mln zł) oraz Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina (22,1 mln zł).Inne przejścia, np. te na granicy z Białorusią na Podlasiu korzystają przede wszystkim z dofinansowania szwajcarskiego ( to fundusze wynikające z rozliczeń Berna z UE).
Przejście w Budomierzu zbudowane przez konsorcjum warszawskiego Erbudu oraz niemieckiej spółki Wolf&Muller, jest jednym z najnowocześniejszych przejść na granicy zewnętrznej z UE. Dzięki 9 pasom ruchu na wjazd i 8 wyjazdowym, blisko 200 osobowej obsadzie: pracowników obsługi, funkcjonariuszy straży granicznej i służby celnej , ma docelowo ma obsługiwać w ciągu doby 8 tysięcy podróżnych ok. 3 tys. samochodów o ładowności do 3,5 t. i 80 autobusów. Odprawę podróżnych ma przyspieszyć kontrola dokonywana przez służby obu państw w jednym miejscu, w nowoczesnych obiektach, po polskiej stronie.
Miliard na podniesienie szlabanów
Warte niemal miliard złotych inwestycje w nowe przejścia graniczne na Wschodzie, traktowane jako wizytówka UE Mają otworzyć europejską Wspólnotę, na wymianę towarową ze wschodnimi sąsiadami i ułatwić międzynarodowy transport.
Budowane od podstaw, za 122 mln zł przez Budimex i podwykonawców przejście w Dołhobyczowie na Lubelszczyźnie ma imponować rozmachem i nowoczesnością. Sześć pasów odpraw, do tego elektronika sterująca ruchem pojazdów i w pełni nadzorująca proces kontroli. Infrastruktura obsługująca ruch osobowy ma być gotowa w końcu roku – zapewniają służby prasowe wojewody. Odprawy dla ciężkiego transportu towarowego to w Dołhobyczowie zadanie na przyszłość: jeśli znajdą się pieniądze na inwestycje po 2013 roku.
Największe Połowce
Pełną parą idą inwestycje graniczne na styku z Białorusią. Aż 178 mln zł ( dofinansowanie z programu współpracy transgranicznej Polska – Białoruś- Ukraina UE), będzie kosztować nowe przejście w Połowcach na Podlasiu. To obecnie największa budowa na wschodniej granicy RP i UE. W 2015 roku będzie tu nowoczesne międzynarodowe przejście graniczne o powierzchni 18 hektarów. Już wybudowano budynki dla służb granicznych, celnych i administracji. Za 61 mln zł. ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przejście zyska kompletną, nowoczesną infrastrukturę.