Rośnie eksport części do aut

Zagraniczna sprzedaż polskiej motoryzacji może w tym roku wynieść 19 mld euro.

Publikacja: 21.02.2014 04:15

Rośnie eksport części do aut

Foto: Bloomberg

Rośnie eksport części i komponentów do produkcji samochodów, ale samych aut maleje – tak wygląda zagraniczna sprzedaż polskiego przemysłu motoryzacyjnego według danych pokazujących końcówkę ubiegłego roku.

Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, która w czwartek podała najnowsze informacje o wynikach zagranicznej sprzedaży branży bazujące na podsumowaniach Eurostatu, po jedenastu miesiącach 2013 roku eksport motoryzacji wyniósł 16,8 mld euro i był o 1,12 proc. (tj. o 186 mln euro) wyższy niż w tym samym czasie przed rokiem.

W samym listopadzie utrzymujący się od kwietnia wzrost nieco osłabł. 1,54 mld euro uzyskane w przedostatnim miesiącu ubiegłego roku było wynikiem zaledwie o 0,4 proc. lepszym niż rok wcześniej. Mimo to należy się spodziewać, że cały ubiegły rok przyniesie polskim producentom przychody z eksportu na poziomie 17,7–18 mld euro.

Samochody hamują

– Ostatnie wyniki są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Pomimo spadku eksportu samochodów, dzięki utrzymanemu wzrostowi eksportu części i akcesoriów, już ósmy miesiąc z rzędu odnotowujemy wyniki wyższe niż rok wcześniej – komentuje Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl. W podsumowaniu całego roku (dane będą za miesiąc) sprzedaż zagraniczna powinna okazać się lepsza od wyników z 2012 roku nawet o 300 mln euro.

Popyt na samochody z polskich fabryk mocno ucierpiał na kryzysie w motoryzacji. Produkujemy auta małe i kompaktowe, a takie są szczególnie wrażliwe na spadki koniunktury. W rezultacie eksport samochodów spadł w pierwszych jedenastu miesiącach ubiegłego roku do kwoty 4,82 mld euro, o 3,35 proc. niższej niż rok wcześniej.

Zmalał także udział samochodów w całości eksportu branży – do 28,74 proc. Zaważył na tym rynek włoski, który jest głównym odbiorcą tyskich zakładów Fiata. Import z Polski zmniejszył się tam o blisko 18,5 proc.

Pomogli Niemcy

Na wyniki branży korzystnie wpłynął jednak popyt na części i akcesoria. To w dużej mierze efekt wzrostu eksportu niemieckich fabryk samochodów, które są dla polskich producentów największym odbiorcą, z przeszło 40-procentowym udziałem w całości eksportu sektora komponentów. W okresie od stycznia do listopada eksport części i akcesoriów wyniósł 6,55 mld euro i był o 4,8 proc. wyższy niż rok wcześniej.

Sprzedaż do Niemiec warta była 2,69 mld euro, do Czech – 500,3 mln euro, do Francji – 410,9 mln euro, do Wlk. Brytanii 387,5 mln euro, a do Słowacji – 349,6 mln euro. W sumie na pierwszą piątkę największych odbiorców przypadło 66,2 proc. zagranicznej sprzedaży komponentów.

Wzrósł także eksport silników wysokoprężnych – trzeciej pod względem wartości grupy towarowej w zagranicznej sprzedaży motoryzacji. Do końca listopada wart był nieco ponad 2 mld euro, 0 3,1 proc. więcej niż rok wcześniej. O 10 proc. zwiększył się także eksport autobusów.

Obecny rok powinien przynieść dalszy wzrost sprzedaży zagranicznej branży. Według szacunków AutomotiveSuppliers.pl, może ona być wyższa o 1 mld euro od ubiegłorocznego. Wpłynie na to ożywienie popytu na samochody w Europie Zachodniej, który w ostatnim kwartale ubiegłego roku odbił się od dna.

Ale wzrostów mogą oczekiwać przede wszystkim producenci części. W przypadku eksportu samochodów z Polski nie będzie jeszcze przełomu. Zwłaszcza w przypadku Fiata i Opla, gdzie za granicę wyjeżdża odpowiednio 99,5 i 98 proc. produkcji. Według rzecznika Fiat Auto Poland Bogusława Cieślara zakład spodziewa się utrzymania tegorocznej produkcji na poziomie roku 2013.

Podobnie będzie w gliwickiej fabryce Opla, bo produkowana tam astra IV nie cieszy się już takim popytem ze względu na zbliżającą się nową generację modelu. Zmiana nastąpi w roku przyszłym. – Od połowy 2015 roku zaczynamy produkcję astry V. To powinno zwiększyć poziom zamówień o 30–40 proc – powiedział „Rz" szef General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?