– Dla nas CSR to nic innego jak po prostu spójność celów biznesowych i społecznych. Przyświeca nam taki cel, żeby realizując działania biznesowe, pamiętać o naszym otoczeniu, czyli wspierać zarówno społeczności lokalne, jak i osoby potrzebujące – mówiła Agata Górnicka, dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem PKN Orlen, na debacie „Nowoczesne metody realizacji odpowiedzialnego biznesu", która odbyła się podczas drugiego Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.
Nie ma sprzeczności
Prowadzący dyskusję prof. nadzw. dr hab. Krzysztof Piech, dyrektor Centrum Technologii Blockchain, prowokacyjnie pytał, jak pogodzić dążenie spółek do maksymalizacji zysku z działaniami na rzecz społeczeństwa.
– Nie mogę się zgodzić z tym, że działalność biznesowa jest sprzeczna z działalnością społeczną – odpowiedziała Agata Górnicka. – Dlatego że nie działamy w próżni. Osiągamy zyski dzięki światu, który nas otacza: naszym klientom, interesariuszom, dostawcom. To jest ogromna sieć osób, instytucji, podmiotów zaangażowanych tak naprawdę w budowanie naszego wzrostu. Zatem my też, jako firma odpowiedzialna, musimy i chcemy się angażować w działalnością społeczną – dodała.
– Natomiast to, do czego ja bym wszystkich namawiała, to żeby w tej działalności wyjść od podstaw. Nie wymyślać jakichś działań na siłę, tylko zastanowić się, czym dysponujemy, w jaki sposób możemy to wykorzystać i spróbować uzyskać pełną synergię – radziła przedstawicielka Orlenu.
Podała też przykłady działalności spółki w obszarze CSR. Orlen przy podpisywaniu umów sponsoringowych np. z artystami prosi o działania na rzecz podopiecznych Fundacji Orlen – Dar Serca, która ma pod opieką 400 rodzinnym domu dziecka. W efekcie dzieci mogą uczestniczyć choćby w różnych koncertach. Z kolei zbierane na stacjach benzynowych punkty w klubie Vitay, oprócz tego, że można je wymienić na różne nagrody, można również wymienić np. na godzinę rehabilitacji, na wyjazd czy posiłek dla dzieci czy też na wsparcie innego celu społecznego.