Biznes odpowiedzialny, czyli jaki

Jak wyglądają działania CSR i jak łączyć prowadzenie firmy, nastawione z zasady na maksymalizację zysków, z akcjami prospołecznymi i zrozumieniem wartości, szczególnie wielkich firm, dla gospodarki – zastanawiali się w Gdyni eksperci.

Publikacja: 26.06.2019 23:00

Paneliści radzili, by nie wymyślać jakichś działań w obszarze CSR na siłę, tylko zastanowić się, czy

Paneliści radzili, by nie wymyślać jakichś działań w obszarze CSR na siłę, tylko zastanowić się, czym dysponujemy, w jaki sposób możemy to wykorzystać i spróbować uzyskać pełną synergię

Foto: Renata Dąbrowska

– Dla nas CSR to nic innego jak po prostu spójność celów biznesowych i społecznych. Przyświeca nam taki cel, żeby realizując działania biznesowe, pamiętać o naszym otoczeniu, czyli wspierać zarówno społeczności lokalne, jak i osoby potrzebujące – mówiła Agata Górnicka, dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem PKN Orlen, na debacie „Nowoczesne metody realizacji odpowiedzialnego biznesu", która odbyła się podczas drugiego Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.

Nie ma sprzeczności

Prowadzący dyskusję prof. nadzw. dr hab. Krzysztof Piech, dyrektor Centrum Technologii Blockchain, prowokacyjnie pytał, jak pogodzić dążenie spółek do maksymalizacji zysku z działaniami na rzecz społeczeństwa.

– Nie mogę się zgodzić z tym, że działalność biznesowa jest sprzeczna z działalnością społeczną – odpowiedziała Agata Górnicka. – Dlatego że nie działamy w próżni. Osiągamy zyski dzięki światu, który nas otacza: naszym klientom, interesariuszom, dostawcom. To jest ogromna sieć osób, instytucji, podmiotów zaangażowanych tak naprawdę w budowanie naszego wzrostu. Zatem my też, jako firma odpowiedzialna, musimy i chcemy się angażować w działalnością społeczną – dodała.

– Natomiast to, do czego ja bym wszystkich namawiała, to żeby w tej działalności wyjść od podstaw. Nie wymyślać jakichś działań na siłę, tylko zastanowić się, czym dysponujemy, w jaki sposób możemy to wykorzystać i spróbować uzyskać pełną synergię – radziła przedstawicielka Orlenu.

Podała też przykłady działalności spółki w obszarze CSR. Orlen przy podpisywaniu umów sponsoringowych np. z artystami prosi o działania na rzecz podopiecznych Fundacji Orlen – Dar Serca, która ma pod opieką 400 rodzinnym domu dziecka. W efekcie dzieci mogą uczestniczyć choćby w różnych koncertach. Z kolei zbierane na stacjach benzynowych punkty w klubie Vitay, oprócz tego, że można je wymienić na różne nagrody, można również wymienić np. na godzinę rehabilitacji, na wyjazd czy posiłek dla dzieci czy też na wsparcie innego celu społecznego.

Budowa świadomości

– Fundacja LOTTO działa w ramach tzw. branży wrażliwej, dlatego że między rozrywką i przyjemnością jest bardzo cienka granica, można wejść w obszar gier hazardowych i trochę tracić na tym kontrolę. Naszym głównym zadaniem jest zatem pilnowanie, żeby społeczeństwo, jeżeli decyduje się na grę, zrobiło to w sposób świadomy i odpowiedzialny. To nasze główne działanie w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu – mówiła Eliza Dzwonkiewicz, prezes Fundacji LOTTO.

– Koncepcją CSR zajmujemy się w sposób kompleksowy. Edukujemy, komunikujemy, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu, ale też upowszechniamy jej standardy. CSR jest sensem istnienia Forum Odpowiedzialnego Biznesu – wyjaśniała Agnieszka Siarkiewicz, starsza menedżerka ds. komunikacji i promocji w Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB).

– Współpracujemy z biznesem. I PKN Orlen, i Totalizator Sportowy są naszymi partnerami strategicznymi, ponieważ bez biznesu ta pozytywna zmiana by się nie dokonała. Społeczna odpowiedzialność biznesu musi się zaczynać w firmach – podkreśliła. Przypomniała także, że FOB jest największą i najdłużej działającą organizacją pozarządową. W nadchodzącym roku skończy 20 lat.

– Pewnie jak wszyscy dzielimy CSR na wewnętrzny i zewnętrzny. Ten wewnętrzny to bardzo szerokie spektrum działań nastawionych na grupę kapitałową, na wizerunek osób w niej pracujących – wskazał Tomasz Heryszek, prezes Węglokoksu. – W grupie pracuje ok. 6 tys. osób, ale wraz ze spółkami, w których mamy udziały, jak np. Polska Grupa Górnicza, to już jest kilkadziesiąt tysięcy osób. Jest to dosyć duża grupa, do której można trafiać w różny sposób, realizować różnego rodzaju strategie i plany – wskazał.

O nowym spojrzeniu mówił Filip Pawczyński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin i doradca Ministerstwa Cyfryzacji ds. blockchain.

– Temat blockchain jest dość nowy, więc działające na tym rynku firmy nie są duże. Ale stąd nasze podejście jest dość świeże – zaznaczył. – U nas CSR jest podstawą biznesu, bo systemy zdecentralizowane opierają się na zaufaniu ludzi. Kwestia zarobku nie jest na pierwszym miejscu, kluczowe jest budowanie społeczności poprzez zdrowe podejście biznesu do niej – stwierdził Filip Pawczyński.

— Partnerem relacji jest PKN Orlen

– Dla nas CSR to nic innego jak po prostu spójność celów biznesowych i społecznych. Przyświeca nam taki cel, żeby realizując działania biznesowe, pamiętać o naszym otoczeniu, czyli wspierać zarówno społeczności lokalne, jak i osoby potrzebujące – mówiła Agata Górnicka, dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem PKN Orlen, na debacie „Nowoczesne metody realizacji odpowiedzialnego biznesu", która odbyła się podczas drugiego Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.

Pozostało 89% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Niemiecka gospodarka słabnie, a Żabka rozgrzewa rynek IPO
Biznes
Na co czeka biznes? Tak ostatnie 12 miesięcy podsumowują przedsiębiorcy
Biznes
Wielton będzie musiał zrewidować swoją strategię
Biznes
Nowe zasady sprzedaży drewna od 2025 r. Mają zapobiec „szalonemu eksportowi”