Rakiety Aster przeciw Patriotom

Francuskie koncerny szykują się do starcia z Amerykanami w grze o miliardy z powietrznej tarczy.

Publikacja: 17.03.2014 08:00

Startuje rakieta Aster 30 – przeciwlotniczy pocisk średniego zasięgu, produkowany przez Dom Rakietow

Startuje rakieta Aster 30 – przeciwlotniczy pocisk średniego zasięgu, produkowany przez Dom Rakietowy MBDA

Foto: MBDA

Europejski Dom Rakietowy MBDA i Thales zwierają szeregi, łączą siły z Polskim Holdingiem Obronnym (PHO), by w przetargu stulecia stawić czoła Raytheonowi, gigantowi zbrojeniowemu zza Atlantyku. W ciągu dekady wartość wszystkich inwestycji związanych z obroną przeciwlotniczą i przeciwrakietową w Polsce może sięgnąć nawet 26 mld zł.

W decydującą fazę wchodzi tzw. dialog techniczny z MON, który poprzedza przetarg. W dialogu uczestniczy czterech graczy, ale francuska zbrojeniowa koalicja chce w Polsce pokonać przede wszystkim pewnego swojej przewagi Raytheona, amerykańskiego producenta systemu Patriot.

Didier Philippe, wiceprezes MBDA ds. sprzedaży i rozwoju biznesu, w przededniu  francusko-amerykańskiego starcia wie, jakie argumenty są skuteczne w Polsce. – Oferujemy waszemu przemysłowi coś więcej niż dostawę doskonałych pocisków średniego zasięgu. Obiecujemy w razie wygranej bezprecedensowo otwarty  transfer technologii i wiedzy we wszystkich dziedzinach ważnych dla systemu. I udział na poziomie przynajmniej 50 proc. polskich spółek w wykonaniu kompleksowego, dostosowanego do potrzeb, systemu przeciwlotniczego, a potem samodzielnego serwisowania broni – kusi prezes rakietowego koncernu z Europy.

MBDA i Thales szacują, że francuski program mógłby zapewnić krajowej zbrojeniówce 5–7 tys. miejsc pracy w kolejnych dekadach. I oczywiście strategiczną swobodę w operowaniu i rozwijaniu uzbrojenia.

A amerykańska konkurencja? Didier Philippe: – Macie już doświadczenia z amerykańskim offsetem. Jeśli  Amerykanie dopuszczą wasze firmy do składania  elementów broni, to na pewno nie pozwolą inżynierom otworzyć czarnych skrzynek z kodami źródłowymi. Liczyłbym się też na waszym miejscu z ograniczeniami w dysponowaniu orężem, to przecież kanon współpracy obronnej z USA.

Marek Borejko, szef programu powietrznej tarczy Polski w PHO, przypomina, że francuskie koncerny będą w krajowym konsorcjum OPL dostawcami  oręża dla  budowanego polskimi siłami systemu Wisła. Rodzimy przemysł nie produkuje technologicznie zaawansowanych rakiet. A dla zbrojeniówki ważny  jest udział w badaniach, polonizacja nowych produktów, jednym słowem szansa na dokonanie skoku technologicznego w strategicznej dziedzinie. I francuscy partnerzy to obiecują.

Dyrektor Borejko zwraca jednak uwagę, że również zza Atlantyku płyną ostatnio interesujące sygnały. Amerykanie  dostosowują marketingową strategię w Polsce do nowych warunków. W tym tygodniu Raytheon zapowiada nad Wisłą prawdziwą przemysłową ofensywę. Oferta USA dla zbrojeniówki ma wykraczać poza dotychczasowe amerykańskie standardy i wyraźnie wychodzić naprzeciw polskim oczekiwaniom.

Armia zdecydowała: najpierw uzbroi przeciwlotniczą Tarczę Polski w warte 6–8 mld zł zestawy rakietowe średniego zasięgu typu MRAD (Medium Range Air Defence) – skuteczne do 100 km, czyli system Wisła. Dostawca miałby być wybrany na początku przyszłego roku.

Systemy krótkiego zasięgu (do 25 km) Narew i przeciwlotniczy oręż bezpośredniej osłony baz, zgrupowań wojska i obiektów strategicznych będzie uzupełniany na bieżąco lub kontraktowany w następnej kolejności.

Z 14 firm startujących w początkowych negocjacjach na placu boju pozostały cztery konsorcja. Oprócz Raytheona i PLO w grze są jeszcze  amerykańsko-niemiecko-włoski MEADS Internationa  i agencja Sibat oferująca w imieniu rządu Izraela systemy produkowane przez kilka spółek rakietowych tego kraju.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne