Reklama

Rakiety Aster przeciw Patriotom

Francuskie koncerny szykują się do starcia z Amerykanami w grze o miliardy z powietrznej tarczy.

Publikacja: 17.03.2014 08:00

Startuje rakieta Aster 30 – przeciwlotniczy pocisk średniego zasięgu, produkowany przez Dom Rakietow

Startuje rakieta Aster 30 – przeciwlotniczy pocisk średniego zasięgu, produkowany przez Dom Rakietowy MBDA

Foto: MBDA

Europejski Dom Rakietowy MBDA i Thales zwierają szeregi, łączą siły z Polskim Holdingiem Obronnym (PHO), by w przetargu stulecia stawić czoła Raytheonowi, gigantowi zbrojeniowemu zza Atlantyku. W ciągu dekady wartość wszystkich inwestycji związanych z obroną przeciwlotniczą i przeciwrakietową w Polsce może sięgnąć nawet 26 mld zł.

W decydującą fazę wchodzi tzw. dialog techniczny z MON, który poprzedza przetarg. W dialogu uczestniczy czterech graczy, ale francuska zbrojeniowa koalicja chce w Polsce pokonać przede wszystkim pewnego swojej przewagi Raytheona, amerykańskiego producenta systemu Patriot.

Didier Philippe, wiceprezes MBDA ds. sprzedaży i rozwoju biznesu, w przededniu  francusko-amerykańskiego starcia wie, jakie argumenty są skuteczne w Polsce. – Oferujemy waszemu przemysłowi coś więcej niż dostawę doskonałych pocisków średniego zasięgu. Obiecujemy w razie wygranej bezprecedensowo otwarty  transfer technologii i wiedzy we wszystkich dziedzinach ważnych dla systemu. I udział na poziomie przynajmniej 50 proc. polskich spółek w wykonaniu kompleksowego, dostosowanego do potrzeb, systemu przeciwlotniczego, a potem samodzielnego serwisowania broni – kusi prezes rakietowego koncernu z Europy.

MBDA i Thales szacują, że francuski program mógłby zapewnić krajowej zbrojeniówce 5–7 tys. miejsc pracy w kolejnych dekadach. I oczywiście strategiczną swobodę w operowaniu i rozwijaniu uzbrojenia.

A amerykańska konkurencja? Didier Philippe: – Macie już doświadczenia z amerykańskim offsetem. Jeśli  Amerykanie dopuszczą wasze firmy do składania  elementów broni, to na pewno nie pozwolą inżynierom otworzyć czarnych skrzynek z kodami źródłowymi. Liczyłbym się też na waszym miejscu z ograniczeniami w dysponowaniu orężem, to przecież kanon współpracy obronnej z USA.

Reklama
Reklama

Marek Borejko, szef programu powietrznej tarczy Polski w PHO, przypomina, że francuskie koncerny będą w krajowym konsorcjum OPL dostawcami  oręża dla  budowanego polskimi siłami systemu Wisła. Rodzimy przemysł nie produkuje technologicznie zaawansowanych rakiet. A dla zbrojeniówki ważny  jest udział w badaniach, polonizacja nowych produktów, jednym słowem szansa na dokonanie skoku technologicznego w strategicznej dziedzinie. I francuscy partnerzy to obiecują.

Dyrektor Borejko zwraca jednak uwagę, że również zza Atlantyku płyną ostatnio interesujące sygnały. Amerykanie  dostosowują marketingową strategię w Polsce do nowych warunków. W tym tygodniu Raytheon zapowiada nad Wisłą prawdziwą przemysłową ofensywę. Oferta USA dla zbrojeniówki ma wykraczać poza dotychczasowe amerykańskie standardy i wyraźnie wychodzić naprzeciw polskim oczekiwaniom.

Armia zdecydowała: najpierw uzbroi przeciwlotniczą Tarczę Polski w warte 6–8 mld zł zestawy rakietowe średniego zasięgu typu MRAD (Medium Range Air Defence) – skuteczne do 100 km, czyli system Wisła. Dostawca miałby być wybrany na początku przyszłego roku.

Systemy krótkiego zasięgu (do 25 km) Narew i przeciwlotniczy oręż bezpośredniej osłony baz, zgrupowań wojska i obiektów strategicznych będzie uzupełniany na bieżąco lub kontraktowany w następnej kolejności.

Z 14 firm startujących w początkowych negocjacjach na placu boju pozostały cztery konsorcja. Oprócz Raytheona i PLO w grze są jeszcze  amerykańsko-niemiecko-włoski MEADS Internationa  i agencja Sibat oferująca w imieniu rządu Izraela systemy produkowane przez kilka spółek rakietowych tego kraju.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama