Reklama

Utrzymanie jakości mimo spadku cen celem audytorów

Przedstawicieli branży zapytaliśmy o najważniejsze wyzwania, z jakimi będzie musiała się ona zmierzyć.

Publikacja: 31.03.2014 13:03

Monika Kaczorek, partner w Mazars, uważa, że kluczową kwestią będzie zrównoważenie rosnących wymagań i spadających wynagrodzeń. – Branża mierzy się ze spadkiem cen za usługi audytorskie. To rodzi ryzyko, że w pewnym momencie spadek cen przełoży się na jakość badania sprawozdań. A przecież dla szerokiego kręgu ich odbiorców jakość badania jest kwestią najistotniejszą, gdyż przekłada się na rzetelne przedstawienie sytuacji firm – mówi.

Wtóruje jej Roman Seredyński, partner zarządzający w Grupie ECA. – Największym wyzwaniem pozostaje podejście biegłych do trwającej od kilku lat wojny cenowej, która teraz w głównej mierze dotyczy rynku zamówień publicznych. Coroczny spadek cen nie pozostaje bez znaczenia dla jakości audytu – przestrzega.

Ewa Jakubczyk-Cały, prezes PKF Consult, podkreśla, że firmy muszą odpowiedzieć na pytania, czy i w jaki sposób możliwe jest utrzymanie dobrej jakości w sytuacji, gdy ceny za usługi spadają oraz czy i jak dokonać zmian organizacji firm audytorskich w kontekście prawdopodobnego zmniejszenia liczby podmiotów zobowiązanych do poddawania sprawozdań badaniu.

– Wiele osób zarządzających firmami audytorskimi ma świadomość, że dalsze spadki cen za usługi rewizji spowodować mogą pogorszenie jej jakości, bo utrzymywanie potencjału i kompetencji jest kosztowne, a pracochłonność i ryzyko usług wysokie – mówi.

Jacek Kaczka, prezes Audit4Business, też zwraca uwagę na kwestię utrzymania jakości usług mimo dużej presji cenowej. – Jest to szczególnie istotne dla jednostek zaufania publicznego, gdzie wysokiej jakości usługi rewizyjne i identyfikacja z wyprzedzeniem ryzyka biznesowego, np. w zakresie kontynuacji działalności może zapewnić większe bezpieczeństwo obrotu gospodarczego oraz inwestycji kapitałowych – zaznacza.

Reklama
Reklama

Na nieco inną kwestię uwagę zwraca Artur Żwak, partner w dziale audytu EY. Podkreśla, że istotne jest przekonanie właścicieli i zarządów spółek, że audyt to nie tylko opinia, ale usługa, która, jeśli się ją odpowiednio zdefiniuje, stanowi dobrą płaszczyznę do konstruktywnego spojrzenia na to, jakie procesy biznesowe wpływają pozytywnie, a jakie negatywnie na budowanie wartości organizacji.

Piotr Sokołowski, partner w dziale audytu Deloitte, uważa zaś, że najważniejszym wyzwaniem będą zmiany, które chce wprowadzić UE. – Wymuszą one obowiązkową rotację firm w jednostkach zainteresowania publicznego co dziesięć lat. Rozszerzona zostanie lista usług, które nie mogą być świadczone klientom audytowym. Ograniczona zostanie ponadto wartość dodatkowych usług, które mogą być świadczone poza audytem – wylicza. – Zmiany te na pewno wpłyną na rynek w przyszłości, ale już dziś musimy się w Polsce do nich przygotować, a także ustalić procedury obsługi klientów międzynarodowych.

O regulacjach mówi też Marek Gajdziński, partner w dziale audytu KPMG. Przypomina, że wprowadzą one m.in. obowiązkową rotację firm audytorskich i istotne ograniczenia w świadczeniu usług doradczych dla klientów audytowych. – Nowe regulacje będą obowiązywać od 2016 r., ale należy oczekiwać, że ich postanowienia będą stopniowo wdrażane przez spółki w Polsce już w 2014 r. – mówi.

—ako

Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama