Szefowa GM w Kongresie: chcemy uniknąć nowych tragedii

Prezes General Motors Mary Barra obiecała podczas przesłuchań w Kongresie USA publikować wszelkie informacje o śledztwie ws. defektu stacyjek, bo koncernowi zależy na uniknięciu nowych tragicznych wypadków. Nie wyjaśniła niczego, bo czeka na wyniki śledztwa w GM

Publikacja: 03.04.2014 18:44

Szefowa GM w Kongresie: chcemy uniknąć nowych tragedii

Foto: Bloomberg

Podczas niemal 3-godzinnego przesłuchania  przez panel komisji energetyki i handlu Izby Reprezentantów Mary Barra uznała za nie do przyjęcia zbyt późną  reakcję koncernu na wadliwe stacyjki, które doprowadziły do wypadków  i do śmierci 13 osób.

Przeprosiła na opóźnioną reakcję koncernu, którym kieruje od stycznia, starała się przekonać kongresmenów, że GM zmienił swe postępowanie. Przypomniała, że tzw. nowy GM nie ma nic wspólnego ze starym, który zwlekał ponad 10 lat ze zlikwidowaniem problemu stacyjek.

Od początku roku GM objął akcją naprawczą ponad 6 mln swych pojazdów z powodu rożnych usterek. Barra tłumaczyła się z zarzutów zbyt późnego zareagowania z wymianą stacyjek w 2,6 mln samochodów.

Mimo ostrych pytań kongresmenów, dlaczego koncern sprzedawał od 10 lat wadliwe samochody Barra nie potrafiła udzielić odpowiedzi zasłaniając się wewnętrznym postępowaniem wyjaśniającym trwającym w koncernie.

General Motors skupi się na kwestiach bezpieczeństwa i jakości, będzie też  publikować wszelkie odpowiednie informacje uzyskane w trakcie tego śledztwa. Nie będą publikowane tylko takie, które mogłyby zaszkodzić konkurencyjności koncernu albo dotyczących prywatnego życia. Koncern ma nadzieję zakończyć swoje  śledztwo w ciągu 45-60 dni.

Kongres bada, dlaczego koncern potrzebował 10 lat na objęcie akcją naprawczą 2,6 mln samochodów wyprodukowanych w latach 2003-11. Resort sprawiedliwości USA prowadzi własne postępowanie w  tej sprawie.

Zarzuty w  Senacie

Następne przesłuchanie w podkomisji senackiej na Kapitolu zaczęło się od postawienia koncernowi zarzutu „kultury ukrywania".

- Nawet jeśli  ten stary GM zaczął 10 lat temu ukrywać wadę, to  ten nowy GM zwlekał 9 miesięcy  z _reakcją, gdy przedstawiono mu oczywiste dowody naruszenia zaufania publicznego - stwierdziła przewodnicząca tej podkomisji Claire McCaskill (D) z Missouri. Dodała, że ta kultura ukrywania doprowadziła inżyniera z GM do złożenia fałszywych zeznań o jego wiedzy  o wadliwej stacyjce w procesie w Georgii w 2010 r. związanym z  tragicznym wypadkiem.

- Nie mogę cofnąć czasu, ale kiedy dowiedziałam się o tym problemie, zareagowaliśmy bez wahania - odpowiedziała szefowa GM. Powtórzyła, że wewnętrzne postępowanie w koncernie ma ustalić zakres odpowiedzialności  wszystkich zainteresowanych.

Inni senatorzy zarzucili koncernowi przestępcze działanie, kwalifikujące się do postępowania karnego. Wyrażali też wątpliwości wobec obietnic prezes Barra, dziwili się, że dotychczas „nie poleciała żadna głowa" mimo wyraźnych zaniedbań w tej sprawie.

Pani prezes obiecała podzielić sie z członkami Kongresu wnioskami wewnętrznego postępowania w  koncernie. - Sama chcę zrozumieć, dlaczego nic nie zrobiono - powiedziała drugiego dnia przesłuchań.Nie wyjaśniła także w Senacie,  dlaczego GM sprzedawał przez lata miliony samochodów z wadliwa częścią.

Od połowy lutego do końca marca koncern objął akcją naprawczą 2,6 mln samochodów Cobalt, Pontiac 5, Saturn Ion i Saturn Sky z lat 2003-11 z powodu stacyjki, która samorzutnie wyłączała silnik unieruchamiając poduszki powietrzne. Doszło do ok.30 wypadków i śmierci 13 osób. Od stycznia koncern usuwa inne usterki w 4 mln innych pojazdów.

Podczas niemal 3-godzinnego przesłuchania  przez panel komisji energetyki i handlu Izby Reprezentantów Mary Barra uznała za nie do przyjęcia zbyt późną  reakcję koncernu na wadliwe stacyjki, które doprowadziły do wypadków  i do śmierci 13 osób.

Przeprosiła na opóźnioną reakcję koncernu, którym kieruje od stycznia, starała się przekonać kongresmenów, że GM zmienił swe postępowanie. Przypomniała, że tzw. nowy GM nie ma nic wspólnego ze starym, który zwlekał ponad 10 lat ze zlikwidowaniem problemu stacyjek.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Biznes
Trump łagodzi cła, Chiny chcą powrotu do normalności. Polska stawia na innowacje
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Czy internet w dawnych białych plamach podrożeje?