Reklama
Rozwiń
Reklama

Szefowa GM w Kongresie: chcemy uniknąć nowych tragedii

Prezes General Motors Mary Barra obiecała podczas przesłuchań w Kongresie USA publikować wszelkie informacje o śledztwie ws. defektu stacyjek, bo koncernowi zależy na uniknięciu nowych tragicznych wypadków. Nie wyjaśniła niczego, bo czeka na wyniki śledztwa w GM

Publikacja: 03.04.2014 18:44

Szefowa GM w Kongresie: chcemy uniknąć nowych tragedii

Foto: Bloomberg

Podczas niemal 3-godzinnego przesłuchania  przez panel komisji energetyki i handlu Izby Reprezentantów Mary Barra uznała za nie do przyjęcia zbyt późną  reakcję koncernu na wadliwe stacyjki, które doprowadziły do wypadków  i do śmierci 13 osób.

Przeprosiła na opóźnioną reakcję koncernu, którym kieruje od stycznia, starała się przekonać kongresmenów, że GM zmienił swe postępowanie. Przypomniała, że tzw. nowy GM nie ma nic wspólnego ze starym, który zwlekał ponad 10 lat ze zlikwidowaniem problemu stacyjek.

Od początku roku GM objął akcją naprawczą ponad 6 mln swych pojazdów z powodu rożnych usterek. Barra tłumaczyła się z zarzutów zbyt późnego zareagowania z wymianą stacyjek w 2,6 mln samochodów.

Mimo ostrych pytań kongresmenów, dlaczego koncern sprzedawał od 10 lat wadliwe samochody Barra nie potrafiła udzielić odpowiedzi zasłaniając się wewnętrznym postępowaniem wyjaśniającym trwającym w koncernie.

General Motors skupi się na kwestiach bezpieczeństwa i jakości, będzie też  publikować wszelkie odpowiednie informacje uzyskane w trakcie tego śledztwa. Nie będą publikowane tylko takie, które mogłyby zaszkodzić konkurencyjności koncernu albo dotyczących prywatnego życia. Koncern ma nadzieję zakończyć swoje  śledztwo w ciągu 45-60 dni.

Reklama
Reklama

Kongres bada, dlaczego koncern potrzebował 10 lat na objęcie akcją naprawczą 2,6 mln samochodów wyprodukowanych w latach 2003-11. Resort sprawiedliwości USA prowadzi własne postępowanie w  tej sprawie.

Zarzuty w  Senacie

Następne przesłuchanie w podkomisji senackiej na Kapitolu zaczęło się od postawienia koncernowi zarzutu „kultury ukrywania".

- Nawet jeśli  ten stary GM zaczął 10 lat temu ukrywać wadę, to  ten nowy GM zwlekał 9 miesięcy  z _reakcją, gdy przedstawiono mu oczywiste dowody naruszenia zaufania publicznego - stwierdziła przewodnicząca tej podkomisji Claire McCaskill (D) z Missouri. Dodała, że ta kultura ukrywania doprowadziła inżyniera z GM do złożenia fałszywych zeznań o jego wiedzy  o wadliwej stacyjce w procesie w Georgii w 2010 r. związanym z  tragicznym wypadkiem.

- Nie mogę cofnąć czasu, ale kiedy dowiedziałam się o tym problemie, zareagowaliśmy bez wahania - odpowiedziała szefowa GM. Powtórzyła, że wewnętrzne postępowanie w koncernie ma ustalić zakres odpowiedzialności  wszystkich zainteresowanych.

Inni senatorzy zarzucili koncernowi przestępcze działanie, kwalifikujące się do postępowania karnego. Wyrażali też wątpliwości wobec obietnic prezes Barra, dziwili się, że dotychczas „nie poleciała żadna głowa" mimo wyraźnych zaniedbań w tej sprawie.

Pani prezes obiecała podzielić sie z członkami Kongresu wnioskami wewnętrznego postępowania w  koncernie. - Sama chcę zrozumieć, dlaczego nic nie zrobiono - powiedziała drugiego dnia przesłuchań.Nie wyjaśniła także w Senacie,  dlaczego GM sprzedawał przez lata miliony samochodów z wadliwa częścią.

Reklama
Reklama

Od połowy lutego do końca marca koncern objął akcją naprawczą 2,6 mln samochodów Cobalt, Pontiac 5, Saturn Ion i Saturn Sky z lat 2003-11 z powodu stacyjki, która samorzutnie wyłączała silnik unieruchamiając poduszki powietrzne. Doszło do ok.30 wypadków i śmierci 13 osób. Od stycznia koncern usuwa inne usterki w 4 mln innych pojazdów.

Podczas niemal 3-godzinnego przesłuchania  przez panel komisji energetyki i handlu Izby Reprezentantów Mary Barra uznała za nie do przyjęcia zbyt późną  reakcję koncernu na wadliwe stacyjki, które doprowadziły do wypadków  i do śmierci 13 osób.

Przeprosiła na opóźnioną reakcję koncernu, którym kieruje od stycznia, starała się przekonać kongresmenów, że GM zmienił swe postępowanie. Przypomniała, że tzw. nowy GM nie ma nic wspólnego ze starym, który zwlekał ponad 10 lat ze zlikwidowaniem problemu stacyjek.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama