Rower na komunię

Maj to dla sprzedawców elektroniki, sprzętu sportowego i jubilerów jeden z najważniejszych okresów w całym roku.

Aktualizacja: 08.05.2014 13:19 Publikacja: 08.05.2014 01:59

Koszty komunii szacowane są – z punktu widzenia rodziców – na 2,5–3 tys. na dziecko. Mało kto organizuje z tej okazji przyjęcie w domu, dlatego sale rezerwowane są z co najmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Nieodłącznym elementem są okolicznościowe prezenty, choć to już rodziców bohatera uroczystości nie obciąża. Można szacować, iż z tej okazji Polacy wydają w sumie ponad 2 mld zł rocznie.

Serwis Allegro, największy internetowy sprzedawca w kraju, podaje, że w tym okresie roku absolutnym hitem są rowery – jeden sprzedaje się co 3 minuty, a zainteresowanie jest wyższe o 30 proc. niż w innych miesiącach roku.

Tradycyjny gust

– Zakup roweru dokonywany jest najczęściej z budżetu komunijnego, a wybór jest wtedy nieprzypadkowy, bo zwykle decyduje dziecko, które w tym momencie naprawdę spełnia swoje marzenia nie tylko co do marki roweru, ale i osprzętu – mówi Adam Hajduk, kierownik sprzedaży Arkus & Romet Group.

– Rowery które moglibyśmy uznać za tzw. komunijne, bardzo szybko znikają z magazynów. Kilka tygodni przed komuniami często nie dysponujemy ani jedną sztuką tych modeli – przyznaje Jakub Sadowski z firmy Kross, największego sprzedawcy rowerów w kraju. Firma podaje, że najczęściej z tej okazji są kupowane modele górskie.

Czołówka prezentowanych hitów to także biżuteria i zegarki.

– W okresie komunijnym obroty zauważalnie rosną. W stosunku do lat poprzednich zwiększyła się sprzedaż złotych krzyżyków z diamentami. Kiedyś dominował symboliczny srebrny krzyżyk czy medalik. Widzimy zainteresowanie nie tylko biżuterią z motywami religijnymi, ale także ponadczasowymi, klasycznymi wzorami – mówi Helena Palej, rzecznik Apart.

Elektronika trzyma się mocno. Allegro podaje, że w przypadku tabletów zainteresowanie w maju rośnie już tylko o 15 proc., choć producenci wskazują na znacznie wyższy wzrost. – W ostatnich dwóch latach zanotowaliśmy dwukrotnie wyższą sprzedaż tabletów w maju niż w kwietniu i czerwcu. W przypadku notebooków przewaga sprzedaży w maju nad kwietniem i czerwcem wynosi 30 proc. – mówi Juliusz Niemotko, general manager Acer Poland.

Jego zdaniem jeszcze rok, dwa lata temu dla klienta liczyła się przede wszystkim cena. Dziś konsumenci są bardziej świadomi faktu, że kupując urządzenia o dobrych parametrach, będą w stanie płynnie odtwarzać filmy i uruchamiać najnowsze gry.

Wymuszone ?zmiany terminów

– Najbardziej popularnym prezentem jest nieduży i lekki tablet, najczęściej 7-calowy, w cenie nieprzekraczającej 500 zł – twierdzi Ewelina Pączkowska, marketing manager Goclever. Jak dodaje w przypadku tej firmy w maju sprzedaż idzie w górę nawet o 50 proc. w porównaniu do miesięcy "sąsiadujących".

Patrząc na nasze dane sprzedażowe, okres komunijny śmiało porównujemy z grudniem. Jest to jeden z trzech najważniejszych szczytów sprzedażowych w roku obok okresu świątecznego i czasu zwanego back-to-school – mówi Patrycja Gawarecka, dyrektor sprzedaży i marketingu spółki AB, dystrybutora sprzętu IT. – W tym roku okres komunijny jest jednak zagadką dla wszystkich sprzedawców. Wynika to z faktu zmian w podstawie programowej. Część szkół zdecydowała się pójść starym torem, a część nowym. Nie ma jednak ciągle danych, jaki procent dzieci będzie miał komunię rok później – dodaje.

Faktycznie, według danych GUS w 2005 r. urodziło się 364,4 tys. dzieci, które w tym roku skończą dziewięć lat i mogą pójść do komunii. Jest też jednak grupa drugoklasistów o rok młodszych, którzy rozpoczęli edukację rok wcześniej – poszli do szkoły w wieku sześciu lat i w ich przypadku komunia odbędzie się za rok.

Nie wiadomo też, ile dzieci do komunii w ogóle nie idzie, a zwłaszcza w dużych miastach jest ich coraz więcej. Na razie jednak firmy świetnie zarabiające w tym okresie są o sprzedaż raczej spokojne.

Koszty komunii szacowane są – z punktu widzenia rodziców – na 2,5–3 tys. na dziecko. Mało kto organizuje z tej okazji przyjęcie w domu, dlatego sale rezerwowane są z co najmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Nieodłącznym elementem są okolicznościowe prezenty, choć to już rodziców bohatera uroczystości nie obciąża. Można szacować, iż z tej okazji Polacy wydają w sumie ponad 2 mld zł rocznie.

Serwis Allegro, największy internetowy sprzedawca w kraju, podaje, że w tym okresie roku absolutnym hitem są rowery – jeden sprzedaje się co 3 minuty, a zainteresowanie jest wyższe o 30 proc. niż w innych miesiącach roku.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
USA daleko do 5 proc. PKB na obronność
Biznes
Budowa fregaty Burza rozpoczęta w Stoczni Wojennej
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku