Rower na komunię

Maj to dla sprzedawców elektroniki, sprzętu sportowego i jubilerów jeden z najważniejszych okresów w całym roku.

Aktualizacja: 08.05.2014 13:19 Publikacja: 08.05.2014 01:59

Koszty komunii szacowane są – z punktu widzenia rodziców – na 2,5–3 tys. na dziecko. Mało kto organizuje z tej okazji przyjęcie w domu, dlatego sale rezerwowane są z co najmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Nieodłącznym elementem są okolicznościowe prezenty, choć to już rodziców bohatera uroczystości nie obciąża. Można szacować, iż z tej okazji Polacy wydają w sumie ponad 2 mld zł rocznie.

Serwis Allegro, największy internetowy sprzedawca w kraju, podaje, że w tym okresie roku absolutnym hitem są rowery – jeden sprzedaje się co 3 minuty, a zainteresowanie jest wyższe o 30 proc. niż w innych miesiącach roku.

Tradycyjny gust

– Zakup roweru dokonywany jest najczęściej z budżetu komunijnego, a wybór jest wtedy nieprzypadkowy, bo zwykle decyduje dziecko, które w tym momencie naprawdę spełnia swoje marzenia nie tylko co do marki roweru, ale i osprzętu – mówi Adam Hajduk, kierownik sprzedaży Arkus & Romet Group.

– Rowery które moglibyśmy uznać za tzw. komunijne, bardzo szybko znikają z magazynów. Kilka tygodni przed komuniami często nie dysponujemy ani jedną sztuką tych modeli – przyznaje Jakub Sadowski z firmy Kross, największego sprzedawcy rowerów w kraju. Firma podaje, że najczęściej z tej okazji są kupowane modele górskie.

Czołówka prezentowanych hitów to także biżuteria i zegarki.

– W okresie komunijnym obroty zauważalnie rosną. W stosunku do lat poprzednich zwiększyła się sprzedaż złotych krzyżyków z diamentami. Kiedyś dominował symboliczny srebrny krzyżyk czy medalik. Widzimy zainteresowanie nie tylko biżuterią z motywami religijnymi, ale także ponadczasowymi, klasycznymi wzorami – mówi Helena Palej, rzecznik Apart.

Elektronika trzyma się mocno. Allegro podaje, że w przypadku tabletów zainteresowanie w maju rośnie już tylko o 15 proc., choć producenci wskazują na znacznie wyższy wzrost. – W ostatnich dwóch latach zanotowaliśmy dwukrotnie wyższą sprzedaż tabletów w maju niż w kwietniu i czerwcu. W przypadku notebooków przewaga sprzedaży w maju nad kwietniem i czerwcem wynosi 30 proc. – mówi Juliusz Niemotko, general manager Acer Poland.

Jego zdaniem jeszcze rok, dwa lata temu dla klienta liczyła się przede wszystkim cena. Dziś konsumenci są bardziej świadomi faktu, że kupując urządzenia o dobrych parametrach, będą w stanie płynnie odtwarzać filmy i uruchamiać najnowsze gry.

Wymuszone ?zmiany terminów

– Najbardziej popularnym prezentem jest nieduży i lekki tablet, najczęściej 7-calowy, w cenie nieprzekraczającej 500 zł – twierdzi Ewelina Pączkowska, marketing manager Goclever. Jak dodaje w przypadku tej firmy w maju sprzedaż idzie w górę nawet o 50 proc. w porównaniu do miesięcy "sąsiadujących".

Patrząc na nasze dane sprzedażowe, okres komunijny śmiało porównujemy z grudniem. Jest to jeden z trzech najważniejszych szczytów sprzedażowych w roku obok okresu świątecznego i czasu zwanego back-to-school – mówi Patrycja Gawarecka, dyrektor sprzedaży i marketingu spółki AB, dystrybutora sprzętu IT. – W tym roku okres komunijny jest jednak zagadką dla wszystkich sprzedawców. Wynika to z faktu zmian w podstawie programowej. Część szkół zdecydowała się pójść starym torem, a część nowym. Nie ma jednak ciągle danych, jaki procent dzieci będzie miał komunię rok później – dodaje.

Faktycznie, według danych GUS w 2005 r. urodziło się 364,4 tys. dzieci, które w tym roku skończą dziewięć lat i mogą pójść do komunii. Jest też jednak grupa drugoklasistów o rok młodszych, którzy rozpoczęli edukację rok wcześniej – poszli do szkoły w wieku sześciu lat i w ich przypadku komunia odbędzie się za rok.

Nie wiadomo też, ile dzieci do komunii w ogóle nie idzie, a zwłaszcza w dużych miastach jest ich coraz więcej. Na razie jednak firmy świetnie zarabiające w tym okresie są o sprzedaż raczej spokojne.

Koszty komunii szacowane są – z punktu widzenia rodziców – na 2,5–3 tys. na dziecko. Mało kto organizuje z tej okazji przyjęcie w domu, dlatego sale rezerwowane są z co najmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Nieodłącznym elementem są okolicznościowe prezenty, choć to już rodziców bohatera uroczystości nie obciąża. Można szacować, iż z tej okazji Polacy wydają w sumie ponad 2 mld zł rocznie.

Serwis Allegro, największy internetowy sprzedawca w kraju, podaje, że w tym okresie roku absolutnym hitem są rowery – jeden sprzedaje się co 3 minuty, a zainteresowanie jest wyższe o 30 proc. niż w innych miesiącach roku.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?