Ten rok Toyoty nie tak dobry jak ostatni

Toyota osiągnęła w ostatnim roku (do 31 marca) rekordowy zysk i sprzedaż, ale przewiduje w bieżącym pogorszenie, bo maleją skutki słabego jena

Publikacja: 08.05.2014 17:34

Ten rok Toyoty nie tak dobry jak ostatni

Foto: Bloomberg

Grupa złożona z trzech marek: Toyoty, Daihatsu (małolitrażowe) i Hino (ciężarówki, autobusy) jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który w ciągu roku przekroczył  w sprzedaży 10 mln pojazdów - sprzedał 10,13 mln. W bieżącym roku (do 31 marca 2015) zamierza utrzymać ten wysoki pułap 10 mln sztuk - 10,25 mln.

Roczne obroty skoczyły  o 16 proc. do 25,69 bln jenów dzięki słabemu jenowi wobec głównych walut , dolara i euro, co pozwoliło zwiększyć eksport  do USA, Europy i reszty Azji. Sprzedaż była także lepsza w samej Japonii, bo dodatkowym bodźcem była podwyżka stawki VAT od 1 kwietnia. Korzyści z kursu waluty zwiększyły zysk operacyjny Toyoty o 900 mld jenów, ale nie będą trwać wiecznie. Ostatnio jen wzmocnił się względem dolara, który stracił nieco na wartości.

Roczny zysk netto Toyoty był również  rekordowy  -   1,82 bln jenów (17,9 mld dolarów),  prawie dwukrotnie wyższy wobec 962 mld w poprzednim roku. Japoński producent jest znany z ostrożnych prognoz, tym razem przewiduje zmniejszenie zysku netto o 2,4 proc. do 1,78 mld (17,5 mil dolarów), podczas gdy 24 analityków liczy na 2,03 bln.

Prezes Akio Toyoda stwierdził, że te gorsze perspektywy są zupełnie innym wyzwaniem od wcześniejszych wydarzeń, które w ciągu 5 lat jego kadencji wpływały na wyniki Toyoty: zmasowane akcje naprawcze w 2010 r., tsunami w 2011 r. i bojkot w Chinach japońskich produktów z powodu sporu o wyspy z końca 2012 r.

W bieżącym roku bilans może być gorszy, bo maleje sprzedaż w Japonii z powodu wyższego VAT i przerwy w premierach modeli. W przyszłości prezes chce, by jego firma rozwijała się płynnie, unikała gwałtownych wpadek, a  nawet utrzymywała wzrost w czasach kryzysowych w rodzaju szoku z bankiem Lehman Brothers. - Długotrwały wzrost jest naszym najważniejszym celem, więc jest istotne, jak z obecnego dołka dojdziemy do wzrostu w przyszłości - dodał.

Na problemy Toyoty wpłynęła także najnowsza akcja przywoławcza 6,4 mln niemal 30 modeli samochodów z różnymi usterkami w wielu krajach świata. Japończycy chcąc zakończyć stare problemy osiągnęli z resortem sprawiedliwości USA ugodę za 1,2 mld dolarów. Wcześniej zapłacili ponad 66 mln dolarów grzywien za zbyt późne informowanie o samorzutnym przyspieszaniu ich samochodów.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?