W ekspozycji, stanowiącej mozaikę niewielkich stoisk, widoczne są: energooszczędne żarówki i źródła światła, odzież i meble dla dzieci, a także sprzęt AGD. Obecni w Poznaniu reprezentanci administracji chińskiej prowincji zapewniają, że "wielu wystawców ma już bogate doświadczenie w handlu zagranicznym", swoje wyroby dostarczają do znanych zachodnich sieci handlowych, gdzie są one zbywane pod tzw. markami własnymi. Podkreślają, że bardzo często prezentowana w Poznaniu oferta wsparta jest międzynarodowymi certyfikatami zaświadczającymi jakość towarów wytwarzanych w Chinach. Przedstawiciele poznańskich targów przypominają natomiast, że firmy z Państwa Środka często pokazują się w Polsce i Poznaniu. Najczęściej goszczą na targach budownictwa Budma, targach przemysłu ITM oraz spotkaniach branży kamieniarskiej. Jest ich jednak wtedy znacznie mniej. Elżbieta Michalczewska – Dubicka, odpowiedzialna za współpracę zagraniczną na MTP wylicza, że "w ciągu ostatnich 5 lat w organizowanych przez MTP imprezach łącznie uczestniczyło prawie 2 tys. firm z Chin". Teraz jest ich 500, a ofertą dotyczy dostaw blisko 20 tys. produktów codziennego użytku. Specyfika tej prezentacji wynika również z tego, że w tym roku Poznań jest jedynym europejskim miastem, które gości wystawę chińskich produktów China Homelife Show. Z tego względu poznańskie targi w ciągu 3-dni odwiedzi m.in. oficjalna delegacja ministerstwa Handlu Białorusi oraz kilkuset zwiedzających z Czech, Rosji, Litwy, Ukrainy, Białorusi i Słowacji.
Na targach w Poznaniu można usłyszeć, że skala handlu Polski z Chinami, w tym z prowincją Zhejiang, nie zadawala przedstawicieli obu stron. Co prawda, obroty szybko rosną, ale istnieje ogromna dysproporcja między polskim eksportem do tej prowincji i importem do Polski tam wytworzonych produktów. W 2013 r. zdecydowaną przewagę miał tu chiński eksportu, którego wartość znacznie przekroczyła wartość 2,5 miliarda dolarów. Polska sprowadza z Zhejiang m.in. maszyny, kotły i wyposażenie mechaniczne, wyposażenie domu, odzież, obuwie, sprzęt optyczny i fotograficzny oraz produkty z żeliwa i stali. W tym samym czasie, do Zhejiang i Hangzhou wysłaliśmy towary za 164 mln dolarów. Stanowiło to ok. 7 proc. całego eksportu Polski do Chin. Firmy z tej prowincji z Polski sprowadzają przede wszystkim: miedź i wyroby z tego metalu, produkty chemiczne, statki, łodzie i konstrukcje pływające, wyroby z plastiku i kauczuku. Z naszego kraju pochodzą też, choć w niewielkiej ilości, maszyny oraz urządzenia do wyposażenia domu.
Być może nie tyle prezentacja towarów, co dyskusja o handlowej specyfice, warunkach i zagrożeniach, będzie główną wartością rozpoczętych w środę w Poznaniu China Homelife Show 2014. Targom towarzyszy China Matchmaking and Investment Forum. W ramach tego spotkania przedsiębiorców zaproszeni eksperci "przybliżą prawne, biznesowe i kulturowe aspekty współpracy z chińskimi partnerami". Targi China Homelife Show 2014 potrwają do piątku, a wstęp na nie jest bezpłatny dla przedsiębiorców.
Piotr Górski (pjg)