Skandal korupcyjny na berlińskim lotnisku

Po skandalicznym, dwuletnim opóźnieniu otwarcia nowego lotniska w Berlinie, niemieckie media ujawniają kolejne skandale - tym razem korupcyjne i domagają się dymisji szefa spółki, która jest właścicielem portu lotniczego oraz nadburmistrza Berlina, który spółkę nadzoruje.

Publikacja: 03.06.2014 19:49

Skandal korupcyjny na berlińskim lotnisku

Foto: Bloomberg

Lotnisko Berlin Brandenburg (BER) miało być chlubą niemieckiej stolicy, a stało się symbolem chaosu, nieudolności oraz fuszerki. Teraz także symbolem korupcji.

Pod koniec maja pracę stracił Jochen Großmann - dyrektor odpowiedzialny za kwestie techniczne. Szef spółki, będącej właścicielem BER, Hartmut Mehdorn zapewnia, że to pojedynczy przypadek i zarządził kontrolę wszystkich umów zawartych przez Großmanna. Jednak niemieckie media wątpią czy faktycznie był to jeden przypadek korupcji, tym bardziej, że niedoróbki i fuszerki na terenie lotniska, które faktycznie doprowadziły do opóźnienia jego otwarcia, wskazują, że podwykonawców dobierano, co najmniej "niestarannie".

Dostało się też nadburmistrzowi Berlina Klausowi Wowereitowi, który jest szefem rady nadzorczej BER za niewłaściwy nadzór i kontrolę oraz za dopuszczenie do zmarnowania dziesiątków milionów euro. Dziennikarze i politycy domagają się dymisji Mehdorna i Wowereita oraz przeprowadzenia szczegółowego audytu w BER.

Mehdorn, co prawda od razu po ujawnieniu informacji o korupcji wysłał Jochena Großmanna na urlop, a 15 jego pracowników zwolnił - jednak zewnętrzny audyt spółki został na nim wymuszony. Poza tym zarzuca mu się, że dał Großmannowi wolna rękę w zamówieniach i realizacji projektu instalacji przeciwpożarowej, przez którą nadzór budowlany nie zezwolił na otwarcie lotniska.

Media zarzucają Mehdornowi także bezczynność. Od ponad roku jest szefem BER, a nie przedstawił jeszcze żadnego plany finansowego, ani tym bardziej nie podał daty uruchomienia lotniska. Dostało się też Wowereitowi, który twardo stał za szefem BER i odrzucał wszelkie sugestie o jego dymisji, podkreślając, że ma do niego pełne zaufanie.

Projekt BER to nie jest już tylko szereg wpadek, ale mega-awaria polityczna - twierdzi niemiecka prasa. Nie chodzi już nawet o źle zrobioną instalację przeciwpożarową, ale fatalne zarządzanie. Do tego dochodzą problemy finansowe BER. Banki grożą niezakręceniem kurka z pieniędzmi, a Mehdorn i Wowereit są na swoich stanowiskach tylko, dlatego, że nikt inny ich nie chce.

Każdy miesiąc przestoju BER to 20 mln euro za prąd i klimatyzację, ochronę, sprzątanie oraz utrzymanie infrastruktury. Koszt inwestycji, szacowany początkowo na 2,5 mld euro, wzrósł do 4,3 mld euro. Jednak ostateczny koszt może być wyższy o kolejne 400 mln euro.

Lotnisko Berlin Brandenburg (BER) miało być chlubą niemieckiej stolicy, a stało się symbolem chaosu, nieudolności oraz fuszerki. Teraz także symbolem korupcji.

Pod koniec maja pracę stracił Jochen Großmann - dyrektor odpowiedzialny za kwestie techniczne. Szef spółki, będącej właścicielem BER, Hartmut Mehdorn zapewnia, że to pojedynczy przypadek i zarządził kontrolę wszystkich umów zawartych przez Großmanna. Jednak niemieckie media wątpią czy faktycznie był to jeden przypadek korupcji, tym bardziej, że niedoróbki i fuszerki na terenie lotniska, które faktycznie doprowadziły do opóźnienia jego otwarcia, wskazują, że podwykonawców dobierano, co najmniej "niestarannie".

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej