Reklama

Hiszpania prywatyzuje lotniska

Hiszpania sprzeda do 49 proc. udziałów w mocno zadłużonym, największym na świecie operatorze lotnisk AENA — zapowiedziała minister transportu Ana Pastor

Publikacja: 15.06.2014 19:57

Rząd liczy na pozyskanie netto zaledwie 2,2 mld euro z prywatyzacji operatora ocenianego na 16 mld euro, co nie pozwoli zmniejszyć w dużym stopniu deficytu budżetowego. Celem tej sprzedaży jest skuteczniejsze zarządzanie lotniskami i przyciągnięcie więcej turystów. Po latach strat AENA wypracowała zysk po raz pierwszy w ubiegłym roku. Planowana w 2011 r. przez rząd socjalistów sprzedaż udziałów nie udała się z powodu głębokiego kryzysu gospodarczo-finansowego, który utrudnił uzyskanie dobrej ceny.

Minister Pastor poinformowała, że 28 proc. proc. udziałów w AENA zostanie sprzedane na giełdzie w ofercie publicznej, a dodatkowe 21 proc. na aukcji inwestorom długoterminowym.

AENA ma na własność 46 lotnisk w Hiszpanii i udziały zagranicą, np. w lotnisku Luton pod Londynem. Ocenia się ją na 16 mld euro na podstawie wyceny podobnych firm. Rząd liczy na 2,2 mld euro ze sprzedaży udziału nie dającego prawa do kontroli nad firmą, bo jej dług wynosi 11,5 mld euro — wynika z wyliczeń ekspertów.

Niektórzy przedstawiciele władz są przeciwni utracie przez skarb państwa kontroli nad tak strategicznymi aktywami. Część 17 regionów autonomicznych chce uczestniczyć w zarządzaniu swymi lotniskami, aby zapewnić, by nie rosły ich opłaty i by nie dochodziło do likwidowania nierentownych.

W 2013 r. tylko 13 lotnisk na 46 wypracowało zysk, m.in. Madryt, Barcelona i popularne wśród turystów w Palma de Mallorca, na Ibizie i Teneryfie. AENA osiągnęła zysk 597 mln euro po znacznym zmniejszeniu kosztów na skutek redukcji zatrudnienia i podwyższenia podatków lotniskowych. W 2011r. poniosła stratę 215 mln euro.

Reklama
Reklama

Hiszpania jest trzecim na świecie krajem turystycznym, po Francji i USA. AENA jest największym na świecie operatorem lotnisk pod względem odprawionych podróżnych — w 2013 r. było ich 187,4 mln. Niemcy i Francja sprywatyzowały już częściowo swych operatorów lotnisk.

Rząd liczy na pozyskanie netto zaledwie 2,2 mld euro z prywatyzacji operatora ocenianego na 16 mld euro, co nie pozwoli zmniejszyć w dużym stopniu deficytu budżetowego. Celem tej sprzedaży jest skuteczniejsze zarządzanie lotniskami i przyciągnięcie więcej turystów. Po latach strat AENA wypracowała zysk po raz pierwszy w ubiegłym roku. Planowana w 2011 r. przez rząd socjalistów sprzedaż udziałów nie udała się z powodu głębokiego kryzysu gospodarczo-finansowego, który utrudnił uzyskanie dobrej ceny.

Reklama
Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Reklama
Reklama