Pieniądze z emisji zostaną przeznaczone na realizację największego w historii polskiej kolei programu inwestycyjnego. Obecnie kolej modernizuje kluczowe trasy: z Warszawy do Trójmiasta i do Skierniewic, z Wrocławia do Poznania oraz z Krakowa do Rzeszowa i do Katowic. Prowadzona jest także rewitalizacja linii, dzięki czemu pociągi przyspieszą.
Według Wojciecha Folejewskiego, członka zarządu PKP PLK, w grudniu ruszy połączenie dość szybką koleją Gdyni i Gdańska z Warszawą oraz Warszawy z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Ze stacji Warszawa Centralna do Gdańska będzie się jechać poniżej trzech godzin, do Wrocławia – ok. trzech godziny i czterdziestu minut. Do końca przyszłego roku sfinalizowany zostanie także wart ok. 1 mld zł najnowszy projekt informacji pasażerskiej. Na wszystkich peronach kraju mają się pojawić centralnie sterowane wyświetlacze LCD, pokazujące czasy przyjazdów i odjazdów pociągów, ewentualne opóźnienia, zmiany kursów itd.
PKP PLK chcą w tym roku zainwestować w tory 7,3 mld zł. W przyszłym – blisko 8 mld. – Tegoroczne plany wydają się niezagrożone, bo wydajemy ok. pół miliarda złotych miesięcznie i po pięciu miesiącach mamy 150 mln zł nadwyżki – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
To kolejna emisja obligacji PLK. Pierwszą, wartą 1,5 mld zł, przeprowadzono w ubiegłym roku. Objął ją także BGK. Pieniądze z emisji uzupełnią wkład kolei w finansowanie programu: ponad 80 proc. inwestycji pokrywa Unia Europejska, reszta to środki własne PLK, kredyty oraz pieniądze z budżetu. Obecna emisja obligacji PLK będzie największą do tej pory transakcją BGK w ramach programu „Inwestycje polskie".
Inwestycje kolejowe mają jeszcze przyspieszyć, bo rząd przyjął wczoraj założenia do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Skrócony do 45 dni zostanie termin wydawania pozwoleń na budowę inwestycji kolejowych, a PKP PLK i samorząd terytorialny będą mogły zająć nieruchomości, które są niezbędne do ich realizacji. Na czasowe zajęcie nieruchomości nie będzie potrzebna zgoda ich właścicieli lub użytkowników wieczystych. Nie będzie konieczne uzyskiwanie zezwoleń na wycinkę drzew na nieruchomościach przeznaczonych pod inwestycje kolejowe.