Auta mają reflektory coraz lepiej oświetlające drogę i pobocze, więc jaki jest cel wprowadzenia nowego prawa?
Reflektory to nie wszystko, bo są one znacznie skuteczniejsze, gdy światło pada na powierzchnię odblaskową. Celem wprowadzenia przepisów jest poprawa bezpieczeństwa pieszych poruszających się w obszarze niezabudowanym w warunkach szczególnego ryzyka, czyli po zmierzchu. Ponad 70 proc. wypadków z udziałem pieszych na drogach położonych na obszarach niezabudowanych ma miejsce właśnie w porze nocnej. Tymczasem brak elementów odblaskowych na ubraniu oraz ciemne kolory stroju powodują, że pieszy nie jest widoczny, zwłaszcza w nocy lub w złych warunkach atmosferycznych. W świetle reflektorów pieszy w ciemnym ubraniu widoczny jest z odległości 16,5 m; w czerwonym z 24 m, w żółtym z 36 m, w białym z 54 m, a z elementami odblaskowymi ze 150 m!
Jak wygląda bezpieczeństwo pieszych i innych niechronionych uczestników ruchu drogowego?
W Polsce tylko w ubiegłym roku zginęło w wypadkach drogowych 1140 pieszych, którzy stanowią jedną trzecią wszystkich ofiar śmiertelnych na polskich drogach. Wśród ofiar są także kierujący i pasażerowie jednośladów. Liczba zabitych rowerzystów sięgnęła 306, motocyklistów 253, motorowerzystów 62. Ogółem niechronieni uczestnicy ruchu drogowego stanowią połowę wszystkich ofiar śmiertelnych.