Reklama

Po zmroku wytęż wzrok

Ryzyko wypadku w nocy jest ok. 2-3 razy większe niż w dzień, a gdy do niego dojdzie, w co 4-tym ginie człowiek, głównie pieszy. Duża liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych nocą stała się impulsem dla Sejmu do nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Teraz wszyscy piesi poruszający się drogą poza obszarem zabudowanym muszą nosić po zmroku element odblaskowy.

Publikacja: 04.09.2014 17:28

Po zmroku wytęż wzrok

Foto: ROL

Obowiązek stosowania przepisu wszedł w życie 31 sierpnia 2014 roku.

Dr inż. Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego

ostrzega, że nowy przepis może dać kierowcom złudne poczucie bezpieczeństwa. Wskazuje na małą świadomość pieszych. – Nie rozumieją skuteczności odblasków, więc lekceważą ich stosowanie. Edukacja i przyzwyczajanie się do noszenia odblasków, zwłaszcza starszych osób, może potrwać lata, więc pomimo przepisu prowadzący nadal muszą stale zachowywać ostrożność i liczyć się z niespodziewanym pojawieniem się pieszego bez odblasku – przypomina.

Tymczasem bez odblasków o wypadek bardzo łatwo, bo światła mijania często są tak słabe, że wystarczają zaledwie do sygnalizowania obecności auta na drodze, a nie do zapewnienia dobrej widoczności. Jak wynika z badań Instytutu Transportu Samochodowego, przeważająca większość aut na naszych drogach ma źle ustawione światła.

Targosiński zauważa, że wyniki badań pokazują iż kierowcy często nie zdają sobie sprawy jak źle może być oświetlona droga przed nimi. – Mało kto zdaje sobie sprawę jaki jest zasięg świateł mijania, a to głównie ich używamy po zmroku. Tymczasem reflektory zgodne z wymaganiami oświetlają drogę przeważnie na dystansie od 20 do 70 m, a znacznie rzadziej ponad 100 m – podkreśla przedstawiciel ITS.

Reklama
Reklama

Dlatego tak ważny jest prawidłowy stan techniczny samochodu.

Obowiązek stosowania przepisu wszedł w życie 31 sierpnia 2014 roku.

Dr inż. Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Biznes
Coraz droższe zdrowie Polaków. Wydajemy więcej, a dostajemy mniej
Biznes
Kolejna odsłona sporu o sukcesję w Polsacie. Batalia na Cyprze
Reklama
Reklama