Reklama
Reklama

Rewolucja w mediach jeszcze się nie dokonała

Wydawcy wciąż szukają modelu pozwalającego im przetrwać w erze internetu. ?Są jednak coraz bardziej optymistyczni, że to się uda.

Publikacja: 05.09.2014 10:44

Jednym ze źródeł tego optymizmu są ostatnie doniesienia prezesa koncernu Axel Springer. Niemiecki wydawca w I kwartale br. po raz pierwszy uzyskał większe przychody z internetu (chodzi zarówno o sprzedaż treści, jak i reklamy) niż z mediów drukowanych.

Przypomniał o tym redaktor naczelny „Rzeczpospolitej" Bogusław Chrabota podczas panelu dyskusyjnego „Gazety przetrwają! Ale w jakiej formie?", który odbył się w czwartek, ostatniego dnia XXIV Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Jestem optymistą. Nie wyobrażam sobie świata bez prasy. Jesteśmy na tyle ważnym elementem kultury, cywilizacji, że zniknąć nie możemy. Musimy jednak poważnie się zmienić – powiedział.

To nie jest zdanie jedynie redaktora naczelnego jednego z największych polskich dzienników. Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy, przypomniał w trakcie panelu o wynikach niedawnego sondażu przeprowadzonego na zlecenie tej organizacji, który pokazał, że także odbiorcy mediów nie wyobrażają sobie świata bez prasy – choć rozumieją, że będą ewoluowały jej nośniki. Prasa wciąż uchodzi za podstawowe źródło informacji, jest też ceniona za rolę kulturotwórczą oraz w kształtowaniu opinii publicznej. – Wydźwięk tych badań jest bardzo optymistyczny. Prasa oczywiście zmaga się z problemami, ale prorocy wieszczący, że w 2012 r. nie będzie w Polsce już żadnego drukowanego tytułu ogólnopolskiego, też się poważnie mylili – zauważył Podkański.

Prezes Izby Wydawców Prasy przyznał, że skłonność Polaków do płacenia za treści w internecie wciąż jest niewielka, ale jednak rośnie. W Polsce zainteresowanie zakupem prasy w wersji cyfrowej deklaruje już około 20 proc. społeczeństwa, w Niemczech 25 proc. Martin Ehl, szef działu zagranicznego czeskiego dziennika biznesowego „Hospodarske Noviny", zauważył, że tego pokroju specjalistyczne media są pod tym względem nawet w lepszej sytuacji. W tym samym duchu wypowiadał się Romaric Godin, zastępca redaktora naczelnego francuskiego dziennika „La Tribune".

Gabor Lambert, redaktor naczelny węgierskiego tygodnika „Figyelo", zauważył, że niska wciąż skłonność odbiorców mediów do płacenia za informacje w internecie nie jest wbrew pozorom problemem tylko dla wydawców prasy. Właściciele portali informacyjnych mają dokładnie ten sam kłopot. – Według mnie linia podziału przebiega nie między mediami drukowanymi a cyfrowymi, tylko między mediami informacyjnymi a społecznościowymi – powiedział. W internecie jak dotąd nauczyły się zarabiać tylko te drugie. To paradoksalnie dobra informacja dla wydawców gazet: ich roli wciąż nikt nie przejął.

Reklama
Reklama

– Warunkiem przetrwania prasy jest przekonanie czytelników, że prasa nie może być darmowa – konkludował Bogusław Chrabota.    —gs

Jednym ze źródeł tego optymizmu są ostatnie doniesienia prezesa koncernu Axel Springer. Niemiecki wydawca w I kwartale br. po raz pierwszy uzyskał większe przychody z internetu (chodzi zarówno o sprzedaż treści, jak i reklamy) niż z mediów drukowanych.

Przypomniał o tym redaktor naczelny „Rzeczpospolitej" Bogusław Chrabota podczas panelu dyskusyjnego „Gazety przetrwają! Ale w jakiej formie?", który odbył się w czwartek, ostatniego dnia XXIV Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Jestem optymistą. Nie wyobrażam sobie świata bez prasy. Jesteśmy na tyle ważnym elementem kultury, cywilizacji, że zniknąć nie możemy. Musimy jednak poważnie się zmienić – powiedział.

Reklama
Biznes
Budżet UE na 2 bln euro, Rosja atakuje polską fabrykę, IATA krytykuje Brukselę
Biznes
Wakacje w erze Donalda Trumpa: linie kasują loty do USA
Biznes
Rosyjskie drony uderzyły w fabrykę polskiej firmy. Są ranni
Biznes
Ścięte rekomendacje dla producentów gier. Faworyt inwestorów jest już tylko jeden
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Putin ignoruje Trumpa, szansa dla sektora kosmicznego, chipy wracają do Chin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama