Części napędzaj polska motoryzację

Prawie trzy czwarte producentów komponentów aut zapowiada zwiększenie produkcji.

Publikacja: 16.09.2014 11:22

Według danych firmy AutomotiveSuppliers.pl, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 roku cały ekspor

Według danych firmy AutomotiveSuppliers.pl, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 roku cały eksport części i komponentów wart był przeszło 3 mld euro. To o 2,3 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Foto: Fotorzepa, Tomasz Gawalkiewicz Tom Tomasz Gawalkiewicz

W Polsce działa ponad 900 producentów części dla przemysłu motoryzacyjnego. W pierwszym kwartale wartość produkcji tego sektora wyniosła 16,1 mld zł. To o 11,6 proc. więcej niż rok temu.

Z opublikowanego wczoraj raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wynika, że ta część przemysłu samochodowego w Polsce konsekwentnie umacnia przewagę nad producentami pojazdów. W ubiegłym roku wartość produkcji części przekroczyła 59,3 mld zł. W tym samym czasie produkcja samochodów przyniosła 44,8 mld zł, a produkcja przyczep i naczep – 2,6 mld zł.

Duże zatrudnienie

– Producenci części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce to przeszło 900 firm, które zatrudniają ponad 116 tys. osób – podkreślił na wczorajszym spotkaniu w Ministerstwie Gospodarki prezes SDCM Alfred Franke. Blisko setka producentów części i komponentów to duże przedsiębiorstwa, zatrudniające ponad 250 osób.

Sektor szybko się rozwija, bo jest ściśle powiązany z fabrykami samochodów w Europie Zachodniej, w których produkcja od kilku miesięcy systematycznie rośnie. Części i akcesoria maja 39-procentowy udział w całym eksporcie polskiego sektora motoryzacyjnego. To przeszło 10 pkt proc. więcej niż udział samochodów.

116 tys. osób zatrudniają w Polsce firmy produkujące części dla przemysłu samochodowego

Wśród największych eksporterów są m.in. Grupa Valeo, TRW Steering Systems Poland, GKN Driveline, Brembo Poland i Gates Polska. Z kolei największymi rynkami zbytu części są Niemcy (w roku 2013 miały 41 proc. udziału w eksporcie), Czechy (7,6 proc.), Francja (6,3 proc.) oraz Wlk. Brytania (5,9 proc.).

Dobre prognozy

Coraz większego znaczenia nabierają w eksporcie rynki Europy Środkowo-Wschodniej. Według kontrolującej jakość części firmy Exact Systems, eksport do Czech i na Węgry wzrósł w maju (ostatnie dostępne dane) w porównaniu z rokiem ubiegłym odpowiednio o 41 i 22 proc.

– Takie dobre wyniki odnotowujemy już od kilku miesięcy. Spodziewamy się, że kilkudziesięcioprocentowe w ujęciu rocznym zwyżki naszego eksportu do tych państw powinny się utrzymać przynajmniej do końca tego roku – uważa Paweł Gos, prezes Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Według danych firmy AutomotiveSuppliers.pl, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 roku cały eksport części i komponentów wart był przeszło 3 mld euro. To o 2,3 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Według SDCM systematycznie rośnie także sprzedaż części motoryzacyjnych na rynku krajowym. Łączne przychody dystrybutorów w 2013 roku warte były przeszło 10,2 mld zł, podczas gdy rok wcześniej wyniosły 9,1 mld zł, a dwa lata wcześniej nie przekroczyły 9 mld zł.

Według danych MotoFocus w lipcu 71 proc. producentów części deklarowało wzrost przychodów. Poprawę wyników zakładało także 73 proc. dystrybutorów. W II kw. zwyżki zapowiadało odpowiednio 68 i 74 proc. tego typu firm.

Więcej inwestycji

Wzrost produkcji napędza inwestycje. W unowocześnianie produkcji inwestuje m.in. firma Kirchhoff Polska, produkująca metalowe elementy do nadwozi i zawieszeń samochodowych. W tym roku rozbudowuje zakład w Mielcu i kupuje nowe maszyny.

– Mamy wzrost produkcji na poziomie podobnym do wzrostu europejskiego rynku samochodów, tj. około 6 procent – informuje dyrektor zarządzający firmy Janusz Soboń.

Barierą dla dalszego rozwoju branży mogą się jednak okazać kłopoty kadrowe. Według wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego to jedna z przeszkód, która coraz mocniej zaczyna ograniczać produkcję i potencjalne inwestycje w sektorze motoryzacyjnym w całej Europie.

– Na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego przygotowywany jest pilotażowy projekt dotyczący kształcenia zawodowego – przypomniał Piechociński.

W Polsce działa ponad 900 producentów części dla przemysłu motoryzacyjnego. W pierwszym kwartale wartość produkcji tego sektora wyniosła 16,1 mld zł. To o 11,6 proc. więcej niż rok temu.

Z opublikowanego wczoraj raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wynika, że ta część przemysłu samochodowego w Polsce konsekwentnie umacnia przewagę nad producentami pojazdów. W ubiegłym roku wartość produkcji części przekroczyła 59,3 mld zł. W tym samym czasie produkcja samochodów przyniosła 44,8 mld zł, a produkcja przyczep i naczep – 2,6 mld zł.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne