Części napędzaj polska motoryzację

Prawie trzy czwarte producentów komponentów aut zapowiada zwiększenie produkcji.

Publikacja: 16.09.2014 11:22

Według danych firmy AutomotiveSuppliers.pl, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 roku cały ekspor

Według danych firmy AutomotiveSuppliers.pl, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 roku cały eksport części i komponentów wart był przeszło 3 mld euro. To o 2,3 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Foto: Fotorzepa, Tomasz Gawalkiewicz Tom Tomasz Gawalkiewicz

W Polsce działa ponad 900 producentów części dla przemysłu motoryzacyjnego. W pierwszym kwartale wartość produkcji tego sektora wyniosła 16,1 mld zł. To o 11,6 proc. więcej niż rok temu.

Z opublikowanego wczoraj raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wynika, że ta część przemysłu samochodowego w Polsce konsekwentnie umacnia przewagę nad producentami pojazdów. W ubiegłym roku wartość produkcji części przekroczyła 59,3 mld zł. W tym samym czasie produkcja samochodów przyniosła 44,8 mld zł, a produkcja przyczep i naczep – 2,6 mld zł.

Duże zatrudnienie

– Producenci części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce to przeszło 900 firm, które zatrudniają ponad 116 tys. osób – podkreślił na wczorajszym spotkaniu w Ministerstwie Gospodarki prezes SDCM Alfred Franke. Blisko setka producentów części i komponentów to duże przedsiębiorstwa, zatrudniające ponad 250 osób.

Sektor szybko się rozwija, bo jest ściśle powiązany z fabrykami samochodów w Europie Zachodniej, w których produkcja od kilku miesięcy systematycznie rośnie. Części i akcesoria maja 39-procentowy udział w całym eksporcie polskiego sektora motoryzacyjnego. To przeszło 10 pkt proc. więcej niż udział samochodów.

116 tys. osób zatrudniają w Polsce firmy produkujące części dla przemysłu samochodowego

Wśród największych eksporterów są m.in. Grupa Valeo, TRW Steering Systems Poland, GKN Driveline, Brembo Poland i Gates Polska. Z kolei największymi rynkami zbytu części są Niemcy (w roku 2013 miały 41 proc. udziału w eksporcie), Czechy (7,6 proc.), Francja (6,3 proc.) oraz Wlk. Brytania (5,9 proc.).

Dobre prognozy

Coraz większego znaczenia nabierają w eksporcie rynki Europy Środkowo-Wschodniej. Według kontrolującej jakość części firmy Exact Systems, eksport do Czech i na Węgry wzrósł w maju (ostatnie dostępne dane) w porównaniu z rokiem ubiegłym odpowiednio o 41 i 22 proc.

– Takie dobre wyniki odnotowujemy już od kilku miesięcy. Spodziewamy się, że kilkudziesięcioprocentowe w ujęciu rocznym zwyżki naszego eksportu do tych państw powinny się utrzymać przynajmniej do końca tego roku – uważa Paweł Gos, prezes Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Według danych firmy AutomotiveSuppliers.pl, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 roku cały eksport części i komponentów wart był przeszło 3 mld euro. To o 2,3 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Według SDCM systematycznie rośnie także sprzedaż części motoryzacyjnych na rynku krajowym. Łączne przychody dystrybutorów w 2013 roku warte były przeszło 10,2 mld zł, podczas gdy rok wcześniej wyniosły 9,1 mld zł, a dwa lata wcześniej nie przekroczyły 9 mld zł.

Według danych MotoFocus w lipcu 71 proc. producentów części deklarowało wzrost przychodów. Poprawę wyników zakładało także 73 proc. dystrybutorów. W II kw. zwyżki zapowiadało odpowiednio 68 i 74 proc. tego typu firm.

Więcej inwestycji

Wzrost produkcji napędza inwestycje. W unowocześnianie produkcji inwestuje m.in. firma Kirchhoff Polska, produkująca metalowe elementy do nadwozi i zawieszeń samochodowych. W tym roku rozbudowuje zakład w Mielcu i kupuje nowe maszyny.

– Mamy wzrost produkcji na poziomie podobnym do wzrostu europejskiego rynku samochodów, tj. około 6 procent – informuje dyrektor zarządzający firmy Janusz Soboń.

Barierą dla dalszego rozwoju branży mogą się jednak okazać kłopoty kadrowe. Według wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego to jedna z przeszkód, która coraz mocniej zaczyna ograniczać produkcję i potencjalne inwestycje w sektorze motoryzacyjnym w całej Europie.

– Na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego przygotowywany jest pilotażowy projekt dotyczący kształcenia zawodowego – przypomniał Piechociński.

W Polsce działa ponad 900 producentów części dla przemysłu motoryzacyjnego. W pierwszym kwartale wartość produkcji tego sektora wyniosła 16,1 mld zł. To o 11,6 proc. więcej niż rok temu.

Z opublikowanego wczoraj raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wynika, że ta część przemysłu samochodowego w Polsce konsekwentnie umacnia przewagę nad producentami pojazdów. W ubiegłym roku wartość produkcji części przekroczyła 59,3 mld zł. W tym samym czasie produkcja samochodów przyniosła 44,8 mld zł, a produkcja przyczep i naczep – 2,6 mld zł.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku