USA: producenci napojów chcą zmniejszyć spożycie cukru

Najwięksi amerykańscy producenci napojów bezalkoholowych walczą o poprawę wizerunku. Trzy koncerny Coca-Cola, PepsiCo i Dr Pepper Snapple Group zadeklarowały, że do 2025 roku chcą ograniczyć ilość kalorii spożywanych w napojach o 20 proc.

Publikacja: 24.09.2014 18:02

USA: producenci napojów chcą zmniejszyć spożycie cukru

Foto: Bloomberg

"To największa dobrowolna deklaracja w całym sektorze na rzecz walki z otyłością. Ta inicjatywa zmieni sytuację na rynku napojów" – deklarowała Susan Neely, szefowa American Beverage Association, organizacji zrzeszającej producentów napojów podczas spotkania Clinton Global Initiative.

Działania producentów są bezpośrednio związane ze spadającymi słupkami sprzedaży niedietetycznych napojów gazowanych i coraz głośniejszymi zarzutami o przyczynianie się do alarmującego wzrostu otyłości w społeczeństwie amerykańskim. Przełożyło się to na konkretne działania podejmowane przez lokalne społeczności. W Nowym Jorku próbowano wprowadzić zakaz sprzedaży napojów gazowanych w dużych pojemnikach. Producentom udało się jednak skutecznie podważyć go w sądzie. Jednak już 4 listopada mieszkańcy San Francisco oraz Berkeley w Kalifornii będą głosować w referendum nad wprowadzeniem dodatkowego podatku od sprzedaży napojów zawierających cukier.

Od 1998 roku popyt na napoje zawierające cukier spadł o 15 proc. Zmusiło to takie koncerny jak Coca-Cola i PepsiCo. do wprowadzania na rynek nowych napojów niskokalorycznych oraz zwiększenia produkcji wody butelkowanej.

Trzej producenci chcą teraz przeznaczać większe sumy na marketing napojów dietetycznych oraz wody. Z kolei napoje zawierające cukier mają być sprzedawane w mniejszych pojemnikach. Spółki zadeklarowały, że na automatach do sprzedaży napojów i na lodówkach w sklepach pojawią się informacje o wartości kalorycznej produktów. Producenci chcą też aby postępy ich inicjatywy były monitorowane. Mają w tej sprawie współpracować z organizacją Alliance for a Healthier Generation.

Pierwsze reakcje na inicjatywę przekazane przez amerykańskie media były jednak sceptyczne. "Ogłoszone działania są godne pochwały, ale z pewnością są niewystarczające dla ochrony zdrowia publicznego" – uważa Michael Jacobson Center for Science in the Public Interest, grupy lobbującej w Waszyngtonie za ograniczeniem spożycia cukru w napojach gazowanych aż o 75 proc.

Profesor Kelly Brownell z Sanford School of Public Policy przy prestiżowym Duke University wręcz uważa, że inicjatywa jest wyłącznie parą puszczoną w marketingowy gwizdek. "Trendy sprzedaży i tak zmierzają w tym kierunku, więc [koncerny] obiecują nam to, co i tak się wydarzy, niezależnie od podjętych przez nie działań. Te firmy znajdują się w opałach i tego rodzaju puste obietnice niewiele im pomogą" – powiedział dziennikarzom "USA Today".

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

"To największa dobrowolna deklaracja w całym sektorze na rzecz walki z otyłością. Ta inicjatywa zmieni sytuację na rynku napojów" – deklarowała Susan Neely, szefowa American Beverage Association, organizacji zrzeszającej producentów napojów podczas spotkania Clinton Global Initiative.

Działania producentów są bezpośrednio związane ze spadającymi słupkami sprzedaży niedietetycznych napojów gazowanych i coraz głośniejszymi zarzutami o przyczynianie się do alarmującego wzrostu otyłości w społeczeństwie amerykańskim. Przełożyło się to na konkretne działania podejmowane przez lokalne społeczności. W Nowym Jorku próbowano wprowadzić zakaz sprzedaży napojów gazowanych w dużych pojemnikach. Producentom udało się jednak skutecznie podważyć go w sądzie. Jednak już 4 listopada mieszkańcy San Francisco oraz Berkeley w Kalifornii będą głosować w referendum nad wprowadzeniem dodatkowego podatku od sprzedaży napojów zawierających cukier.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku