Nowy 508: więcej techniki i luksusu

Podczas trwającego właśnie salonu Mondial de l'Automobile w Paryżu odbyła się oficjalna premiera Peugeota 508 po liftingu. W Europie jest już dostępny od 10 września, a w Polsce od października. Producent wiąże z nowym autem duże nadzieje

Publikacja: 12.10.2014 10:00

Nowy 508: więcej techniki i luksusu

Foto: Materiały Producenta

508 jest udoskonaloną wersją modelu, który pojawił się na rynku w 2011 r. zastępując dotychczasowe 407 i luksusową limuzynę 607. Jest ostatnim z nowej serii, której symbole liczbowe kończą się na „8". Jest produkowany w Rennes (Francja) i w Wuhanie (Chiny). Od debiutu handlowego producent sprzedał 377 tys. tych aut — limuzyn i kombi SW, od 2013 r.; w Chinach zapewniły od 2013 r. Peugeotowi udział 36 proc. w rynku

508 jest ostatnim z modeli — wcześniej były 308, 2008 i 208, które razem stanowią nową ofertę i mają pomóc Peugotowi wyjść z trudnej sytuacji. Po 6 miesiącach grupa PSA Peugeot Citroen sprzedała na świecie 1,541 mln pojazdów, o 5,5 proc. więcej niż rok temu, w tym w Europie 956 tys. (+11,7 proc.), 585 tys. poza Francją głownie dzięki Chinom, gdzie nastąpił skok o 27,7 proc. W całym roku Francuzi liczą na poprawę w Europie o 3 proc. w Chinach o 10, ale przewidują spadek rynku w Ameryce Łacińskiej o 7 proc. i w Rosji o 10.

Nowy 508 jest także pierwszym samochodem wypuszczonym przez Peugeota po związaniu się kapitałowym z Dongfeng Motors i ze skarbem państwa Francji, które kupiły po 14 proc. udziałów za 3 mld euro. PSA mająca duże straty (ponad 5 mld euro w 2013 r.) bardzo potrzebowała zastrzyku finansowego. Prezes Carlos Tavares stwierdził na Mondialu, że nie przewiduje innych związków partnerskich do czasu zakończenia restrukturyzacji w firmie. — Za 2-3 lata uporządkujemy sytuację, ale teraz możemy już iść na dwóch nogach: europejskiej i chińskiej — dodał.

Obecność Chińczyków już widać. Marc Bocqué z działu prasowo-marketingowego Peugeota uchylił się od odpowiedzi na pytania „Rz" o koszty przygotowania liftingu, liczbę osób pracujących nad tym programem i czas jego trwania. Nie potrafił również podać wielkości sprzedaży tych samochodów, jaką producent chciałby osiągnąć w pełnym roku. Stwierdził, że producent liczy bardzo na klientów flotowych. Ujawnił natomiast, że jedyna sugestia ze strony nowego udziałowca przy pracach projektowych dotyczyła większego wysunięcia tylnego zderzaka wobec bagażnika, aby zwiększyć jego funkcję ochronną w razie kolizji.

Nowe 508 pojawiły się w sprzedaży w Europie 10 września, w Polsce od października (w cenie od 81 tys. do 143 900 zł), w Chinach będą dostępne od stycznia 2015. W listopadzie znajdzie się na rynku europejskim takie hybryda Diesla RXH 2,0 l BlueHDI 180 (koni) z automatyczną skrzynią EAT6.

Nowości

Samochody z segmentu D uszlachetniono różnymi nowymi rozwiązaniami, których zabrakło w pierwszej wersji, a które mają zwiększyć ich atrakcyjność wobec podobnych, a także wobec aut z segmentu premium. W karoserii wprowadzono nową atrapę chłodnicy: grill jest bardziej pionowy zgodnie z europejskimi wymogami bezpieczeństwa przechodniów, a symbol marki — lew — zsunął się z przodu pokrywy silnika, bardziej poziomej wobec poprzedniej, na front grilla. Od tej pory będzie w tym samym miejscu w następnych wersjach wszystkich modeli.

Peugeot 508 ma nowe reflektory, światła drogowe, pozycyjne, migacze i światła przeciwmgielne - składają się z modułów diodowych LED, podobnie jak i tylne. W 3 pierwszych wersjach wyposażenia Access, Active i Allure po raz pierwszy pojawiają się przednie reflektory halogenowe.

W kabinie po środku deski rozdzielczej zainstalowano (od poziomu wyposażenia Active) duży monitor dotykowy o przekątnej 7 cali do obsługi większości systemów pokładowych (radio, klima, nawigacja, łączność), dodano na wysokości oczu kierowcy wysuwany kolorowy wyświetlacz z informacjami na temat jazdy i nawigacji. Samochody mają przycisk uruchamia silnika (tylko dlaczego z lewej strony?), automatyczny hamulec postojowy, 4-strefową klimatyzację automatyczną, zestaw audio HiFi JBL, wskaźnik ciśnienia w oponach i dwie nowości: kamerę cofania i system obserwacji martwego pola w lusterkach. W wyższych poziomach wyposażenia Peugeot oferuje dodatkowe aplikacje łączności Connect Apps i Coyote (w 13 krajach).

Silniki

508 po liftingu są napędzane sprawniejszymi silnikami, jednym benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Wprowadzono najmniejszy 1,6 Stop&Start o mocy 165 koni w miejsce słabszego 155-konnego z 6-stopniową skrzynią, spełniający normę emisji spalin Euro 6. Drugi starszy silnik benzynowy 1,6 (Euro 5) ma moc 120 koni. Do wyboru jest też jeden z silników Diesla o mocy 115 (e-HDi), 140, 160, 200 koni w wersji GT, nowe BlueHDi o mocy 150 i 180 oraz hybrydowy 2,0 o mocy 163 koni z elektrycznym 37 KM.

Producent oferuje 4 tryby jazdy: elektryczny bez emisji ZEV, na wszystkie kola 4WD, dynamiczny Sport i automatyczny Auto oraz przewidział 5 wersji wykończenia: Access, Active, Allure, Feline (nie w Polsce) i sportową GT.

Wrażenia z jazdy

Nowy 508 bardzo zyskał na liftingu zewnętrznie. Nabrał bardziej drapieżnego wyglądu dzięki światłom, zachowując elegancką sylwetkę. Wnętrze bardzo wygodne, przestronne i doskonale wyciszone. Jakość wykończenia bez zarzutu. Deska rozdzielcza bardzo spokojna, funkcjonalna, choć operowanie na monitorze dotykowym wymaga pomocy pasażera, albo zatrzymania się.

Świadomie wybrałem auto z nowym silnikiem benzynowym 1,6 o mocy 165 koni i ręczną skrzynią biegów, aby sprawdzić osiągi. Auto spisywało się zupełnie dobrze na krętych drogach w górach, inna rzecz, że nie było obciążone. Za to bardzo zwrotne. Skrzynia biegów bardzo płynna. Na autostradzie na płaskim terenie przy maksymalnej dozwolonej prędkości jest doskonale wyciszone. Komfort foteli z przodu i tyłu jak w limuzynach najwyższego segmentu. Widoczność doskonała z każdego miejsca.

Nowe silniki dla 308

Przy okazji tej prezentacji Peugeot udostępnił do testów mniejsze 308 z nowymi silnikami benzynowymi 3-cylindrowymi 1,2 l PureTech z turbodoładowaniem o mocy 110 i 130 koni z ręczną albo automatyczną 6-stopniową skrzyni biegów. Pozwalają zmniejszyć o 18 proc. zużycie paliwa i emisję spalin do 102-110 g CO2/km w porównaniu do silników 4-cylindrowych. Są już montowane od wiosny-lata w C3, C4 i DS3 oraz 208 i 308.

Plusy:

+ dynamiczna, elegancja sylwetka

+ jakość wykończenia

+ wyciszenie, komfort jazdy

Minusy:

- przycisk włączenia silnika po skrajnej lewej stronie deski

- za mało silników benzynowych (2, w tym 1 stary), za dużo diesli (6)

- brak koła zapasowego

508 jest udoskonaloną wersją modelu, który pojawił się na rynku w 2011 r. zastępując dotychczasowe 407 i luksusową limuzynę 607. Jest ostatnim z nowej serii, której symbole liczbowe kończą się na „8". Jest produkowany w Rennes (Francja) i w Wuhanie (Chiny). Od debiutu handlowego producent sprzedał 377 tys. tych aut — limuzyn i kombi SW, od 2013 r.; w Chinach zapewniły od 2013 r. Peugeotowi udział 36 proc. w rynku

508 jest ostatnim z modeli — wcześniej były 308, 2008 i 208, które razem stanowią nową ofertę i mają pomóc Peugotowi wyjść z trudnej sytuacji. Po 6 miesiącach grupa PSA Peugeot Citroen sprzedała na świecie 1,541 mln pojazdów, o 5,5 proc. więcej niż rok temu, w tym w Europie 956 tys. (+11,7 proc.), 585 tys. poza Francją głownie dzięki Chinom, gdzie nastąpił skok o 27,7 proc. W całym roku Francuzi liczą na poprawę w Europie o 3 proc. w Chinach o 10, ale przewidują spadek rynku w Ameryce Łacińskiej o 7 proc. i w Rosji o 10.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?